ΜΙΚΡΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ

ΜΙΚΡΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ
ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ: Η Πλάτη βρίσκεται περίπου 9 χιλιόμετρα[4] προς τα βορειοανατολικά των Φιλιατρών σε υψόμετρο 294[1][5] μέτρα και απέχει 10 περίπου χιλιόμετρα από τις ακτές του Ιονίου Πελάγους. ΙΣΤΟΡΙΑ: Το χωριό που βρίσκεται κάτω από το βουνό της Μάλης έχει μακρόχρονη ιστορία. Η παλαιότερη ονομασία του χωριού ήταν Καναλουπού, ενώ ως Πλάτη αναφέρεται από το 1956.[6][7] Πάντως το χωριό συναντάται με την ονομασία Καναλουπού ή Κανελουπού ή Καναλωπού και σε προγενέστερες βιβλιογραφικές πηγές-αναφορές. Ο οικισμός αναφέρεται, σε διάφορες απογραφές των Βενετών Προνοητών της Γαληνοτάτης Δημοκρατίας της Βενετίας, οι οποίες έγιναν στο χρονικό διάστημα της τριακονταετίας (1683/84-1715), κατά την οποία οι Βενετοί κατείχαν την Πελοπόννησο. Η Καναλουπού (Canalupu), ανήκε, το 1689, στην επαρχία της Αρκαδίας (ή Αρκαδιάς, δηλαδή την περιοχή της σημερινής Κυπαρισσίας), η οποία ήταν μια από τις 4 επαρχίες, στις οποίες χωριζόταν τότε το διαμέρισμα της Μεθώνης (επαρχία Φαναριού, επαρχία Αρκαδιάς, επαρχία Ναβαρίνου και επαρχία Μεθώνης).[8] Η Καναλουπού προσαρτήθηκε στον παλαιό Δήμο Εράνης το 1835,[9] ενώ αναφέρεται, το 1853 στον β΄ τόμο των «Ελληνικών» του Ιάκωβου Ρίζου Ραγκαβή ως χωριό του Δήμου Εράνης της Επαρχίας Τριφυλίας με πληθυσμό 115 κατοίκων, με βάση την απογραφή του 1851.[10] Το 1899 μεταφέρεται από το Νομό Μεσσηνίας και υπάγεται στον Νομό Τριφυλίας,[11] για μια περίπου δεκαετία, ως το 1909, που επανέρχεται ξανά στον Νομό Μεσσηνίας,[12] ως οικισμός της Επαρχίας Τριφυλίας. Το 1912 το χωριό της Καναλουπούς αποσπάται από τον Δήμο Εράνης και εντάσσεται στην Κοινότητα Χαλαζονίου, που είχε ως έδρα το Χαλαζόνι,[13][14] ως και το 1919,[15] που η Καναλουπού αποσπάται από την κοινότητα αυτή και ορίζεται έδρα της Κοινότητας Καναλουπούς.[16] Η Καναλουπού παρέμεινε έδρα της ομώνυμης κοινότητας, από το 1919 ως το 1956, που το χωριό μετονομάζεται σε Πλάτη και η Κοινότητα σε Κοινότητα Πλάτης,[17] και συνέχισε με το νέο όνομα ως έδρα της Κοινότητας Πλάτης από το 1956 ως το 1997, όταν τότε, στα πλαίσια των αλλαγών που επήλθαν στη τοπική αυτοδιοίκηση, μέσω του σχεδίου «Καποδίστριας», υπήχθη στον κατηργημένο Δήμο Φιλιατρών,[18] ως το 2010. Από το 2011, μετά τις νέες αλλαγές του σχεδίου «Καλλικράτης» ανήκει πλέον στον νέο Δήμο Τριφυλίας.[19][4] Ο δήμος αυτός, συστάθηκε με το Πρόγραμμα Καλλικράτης με την συνένωση των προϋπαρχόντων δήμων Αετού, Αυλώνος, Γαργαλιάνων, Κυπαρισσίας, Φιλιατρών και την κοινότητα Τριπύλας. ΑΠΟ http://www.hellenicaworld.com/Greece/Geo/gr/PlatiMessinias.html

Δευτέρα 23 Ιανουαρίου 2012

Περίφραξη του υπαίθριου μουσείου τρένων στο Πάρκο προτείνει ο Σύλλογος Φίλων Σιδηροδρόμου Μεσσηνίας

Περίφραξη του χώρου του υπαίθριου μουσείου τρένων στο Πάρκο Σιδηροδρόμων, για να προστατευτούν και να σωθούν -όσο είναι τώρα δυνατό- τα σημαντικά εκθέματα τα οποία έχουν υποστεί βανδαλισμούς, προτείνει ο Σύλλογος Φίλων Σιδηροδρόμου Μεσσηνίας.
Την πρόταση παρουσιάζει στην "Ε" ο πρόεδρος του συλλόγου Κωνσταντίνος Τριαντάφυλλος με αφορμή την εικόνα του οτομοτρίς, της αυτοκινημάταξας De Dietrich, που έχει λεηλατηθεί ακόμα και στο εσωτερικό της, λες και οι βάνδαλοι είχαν απωθημένα με το τρένο. Πρόκειται για το τρένο που στήριξε για πολλά χρόνια τη γραμμή Καλαμάτα - Τρίπολη - Αθήνα. Σε εποχές που ο σιδηρόδρομος εξυπηρετούσε και που το τρένο πήγαινε στην
Αθήνα ακόμα και με όρθιους.
Απαντώντας στο ερώτημά μας πώς μπορεί να σωθεί το υπαίθριο μουσείων τρένων, ο πρόεδρος του Συλλόγου Φίλων Σιδηροδρόμου Μεσσηνίας Κ. Τριαντάφυλλος σημειώνει:
«Με περίφραξη, αν όχι όλου του πάρκου, ενός κεντρικού πυρήνα που θα χαρακτηριστεί ως μουσειακός χώρος και ορίζεται ως εξής: ανατολικά από το κτήριο του παλιού σιδηροδρομικού σταθμού, δυτικά από την Ψαρών, βόρεια από το χώρο του πατινάζ και νότια από τη λίμνη (πατινάζ και λίμνη θα μείνουν εκτός περίφραξης)».
Παρατηρεί πως αυτός ο χώρος «θα μπορούσε να κλείνει μετά τη δύση του ηλίου και το καλοκαίρι να παραμένει προσβάσιμος μέσω του αναψυκτηρίου, όσο αυτό θα είναι ανοιχτό». Και διευκρινίζει ότι «με τον τρόπο αυτό, οποιαδήποτε στιγμή θα μπορεί διέρχεται κανείς όλο το χώρο του πάρκου και την ημέρα θα περνάει και από το μουσείο».
Ο Κων. Τριαντάφυλλος θεωρεί ότι «πρέπει να πάψουμε να το βλέπουμε σαν χώρο παιδικής χαράς, αλλά μόνο ως μουσειακό, όπου εκτίθενται σπάνια δείγματα της βιομηχανικής μας κληρονομιάς. Αυτά μπορούν και ενδείκνυνται να χρησιμοποιούνται από διάφορους χρήστες - συλλόγους, υπό την προϋπόθεση να μη γίνονται επεμβάσεις σ’ αυτά, που αλλοιώνουν την αρχική τους μορφή». Και παρατηρεί ότι στο σύλλογο θεωρούν απαράδεκτο αυτό που ελέχθη ότι «για λόγους ασφάλειας, θα τοποθετηθούν σιδερένια κάγκελα στα παράθυρα των τρένων».
Για το οτομοτρίς, την αυτοκινητάμαξα De Dietrich που έχει υποστεί τους πιο πολλούς βανδαλισμούς, αναφέρει ότι «μόνο κάποια πράματα μπορούν να βελτιωθούν» - και υπενθυμίζει πως χάθηκε η ευκαιρία «όταν είχαμε κάνει πρόταση στη δημοτική αρχή, πριν από χρόνια όταν εκποιείτο από τον ΟΣΕ υλικό για σκραπ, να μεταβεί κλιμάκιο με τη δική μας συμπαράσταση, για να πάρουμε πολύτιμο υλικό που θα αντικαθιστούσε το κατεστραμμένο. Ουδείς όμως ενδιαφέρθηκε».
Ο πρόεδρος του Συλλόγου Φίλων Σιδηροδρόμου Μεσσηνίας παρατηρεί ότι «αν το πάρκο φυλασσόταν, θα μπορούσε να έχει εμπλουτιστεί και με άλλο τροχαίο υλικό που έχει αποκτήσει ο σύλλογος και το οποίο θα μπορούσε να εκτίθεται στο χώρο - μόνο όμως αν φυλασσόταν. Διότι δεν είναι δυνατόν με τα πενιχρά οικονομικά του ο σύλλογος να αποκαθιστά τις συνεχείς ζημιές που θα προκαλούνται. Και ειδικά όταν καταστρέφονται πράγματα που δεν μπορούν να επισκευαστούν ή να αντικατασταθούν».
Με απογοήτευση για τη σημερινή εικόνα του μουσείου, αναφέρει ότι «όταν πριν από κάποιο διάστημα γυρίστηκαν πλάνα από την ΕΡΤ για το ντοκιμαντέρ "Μετα-μουσείο", αντιμετώπισαν φοβερές δυσκολίες με το τι μπορούσαν να δείξουν από τα τρένα, ώστε να μη φαίνεται η καταστροφή και η εγκατάλειψη».
Τέλος, ο κ. Τριαντάφυλλος επισημαίνει ότι το μουσείο των τρένων στο Πάρκο Σιδηροδρόμων της Καλαμάτας «περιλαμβάνεται σε διεθνείς τουριστικούς οδηγούς ως υπαίθριο μουσείο τρένων από τα ελάχιστα θεματικά πάρκα. Και είχε βραβευτεί από την Ευρωπαϊκή Ενωση, με άγνωστη τη διάθεση του βραβείου».

ΑΠΟ http://www.eleftheriaonline.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: