ΜΙΚΡΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ

ΜΙΚΡΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ
ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ: Η Πλάτη βρίσκεται περίπου 9 χιλιόμετρα[4] προς τα βορειοανατολικά των Φιλιατρών σε υψόμετρο 294[1][5] μέτρα και απέχει 10 περίπου χιλιόμετρα από τις ακτές του Ιονίου Πελάγους. ΙΣΤΟΡΙΑ: Το χωριό που βρίσκεται κάτω από το βουνό της Μάλης έχει μακρόχρονη ιστορία. Η παλαιότερη ονομασία του χωριού ήταν Καναλουπού, ενώ ως Πλάτη αναφέρεται από το 1956.[6][7] Πάντως το χωριό συναντάται με την ονομασία Καναλουπού ή Κανελουπού ή Καναλωπού και σε προγενέστερες βιβλιογραφικές πηγές-αναφορές. Ο οικισμός αναφέρεται, σε διάφορες απογραφές των Βενετών Προνοητών της Γαληνοτάτης Δημοκρατίας της Βενετίας, οι οποίες έγιναν στο χρονικό διάστημα της τριακονταετίας (1683/84-1715), κατά την οποία οι Βενετοί κατείχαν την Πελοπόννησο. Η Καναλουπού (Canalupu), ανήκε, το 1689, στην επαρχία της Αρκαδίας (ή Αρκαδιάς, δηλαδή την περιοχή της σημερινής Κυπαρισσίας), η οποία ήταν μια από τις 4 επαρχίες, στις οποίες χωριζόταν τότε το διαμέρισμα της Μεθώνης (επαρχία Φαναριού, επαρχία Αρκαδιάς, επαρχία Ναβαρίνου και επαρχία Μεθώνης).[8] Η Καναλουπού προσαρτήθηκε στον παλαιό Δήμο Εράνης το 1835,[9] ενώ αναφέρεται, το 1853 στον β΄ τόμο των «Ελληνικών» του Ιάκωβου Ρίζου Ραγκαβή ως χωριό του Δήμου Εράνης της Επαρχίας Τριφυλίας με πληθυσμό 115 κατοίκων, με βάση την απογραφή του 1851.[10] Το 1899 μεταφέρεται από το Νομό Μεσσηνίας και υπάγεται στον Νομό Τριφυλίας,[11] για μια περίπου δεκαετία, ως το 1909, που επανέρχεται ξανά στον Νομό Μεσσηνίας,[12] ως οικισμός της Επαρχίας Τριφυλίας. Το 1912 το χωριό της Καναλουπούς αποσπάται από τον Δήμο Εράνης και εντάσσεται στην Κοινότητα Χαλαζονίου, που είχε ως έδρα το Χαλαζόνι,[13][14] ως και το 1919,[15] που η Καναλουπού αποσπάται από την κοινότητα αυτή και ορίζεται έδρα της Κοινότητας Καναλουπούς.[16] Η Καναλουπού παρέμεινε έδρα της ομώνυμης κοινότητας, από το 1919 ως το 1956, που το χωριό μετονομάζεται σε Πλάτη και η Κοινότητα σε Κοινότητα Πλάτης,[17] και συνέχισε με το νέο όνομα ως έδρα της Κοινότητας Πλάτης από το 1956 ως το 1997, όταν τότε, στα πλαίσια των αλλαγών που επήλθαν στη τοπική αυτοδιοίκηση, μέσω του σχεδίου «Καποδίστριας», υπήχθη στον κατηργημένο Δήμο Φιλιατρών,[18] ως το 2010. Από το 2011, μετά τις νέες αλλαγές του σχεδίου «Καλλικράτης» ανήκει πλέον στον νέο Δήμο Τριφυλίας.[19][4] Ο δήμος αυτός, συστάθηκε με το Πρόγραμμα Καλλικράτης με την συνένωση των προϋπαρχόντων δήμων Αετού, Αυλώνος, Γαργαλιάνων, Κυπαρισσίας, Φιλιατρών και την κοινότητα Τριπύλας. ΑΠΟ http://www.hellenicaworld.com/Greece/Geo/gr/PlatiMessinias.html

Τρίτη 17 Ιανουαρίου 2012

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 28.000 θησαυρούς βρήκε το μετρό



3.000 τάφοι, 5.000 αγγεία, 1.500 κοσμήματα, τρίκλιτη βασιλική του 5ου αιώνα και η μαρμαρόστρωτη οδός ανάμεσα στα ευρήματα της μεγάλης ανασκαφής που γίνεται σε μια έκταση 28.000 τ.μ.

Περισσότεροι από 3.000 τάφοι έχουν ανασκαφεί, ενώ εντυπωσιακό είναι το τμήμα της μαρμαρόστρωτης οδού που βρέθηκε στον σταθμό της Αγίας Σοφίας
Μια «παλίμψηστος» πόλη, δηλαδή μια πόλη με συνεχή ευρήματα και συνεχείς φάσεις κατοίκησης από τον 4ο αιώνα π.Χ. μέχρι σήμερα, κάτι που έχουν να παρουσιάσουν ελάχιστες πόλεις στον κόσμο, έρχεται στο φως από τη μεγάλης έκτασης αρχαιολογική ανασκαφή που γίνεται λόγω των αναγκών του μετρό.
Το μεγαλύτερο μέρος των ανασκαφών γίνεται στο λεγόμενο ιστορικό κέντρο και καλύπτουν μια μεγάλη έκταση περίπου 28.000 τ.μ., από τα οποία τα 17.000 αφορούν τους σταθμούς του μετρό.
Επιπλέον έτσι όπως γίνεται το έργο του μετρό και οι αρχαιολογικές ανασκαφές που το συνοδεύουν, δίνουν μια μοναδική τομή στο ιστορικό παρελθόν της Θεσσαλονίκης.
Με παραστατικό τρόπο περιέγραψε πριν από λίγες μέρες μιλώντας στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής τα ευρήματα που προκύπτουν στη χάραξη της Εγνατίας, δεδομένου ότι το μετρό κινείται κατά μήκος της, η γενική γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη.
«Ετσι όπως είναι σήμερα η Εγνατία, με όλη την πυκνή δόμηση εκατέρωθεν, κάπως έτσι ήταν όπως αποκαλύπτεται και στις ανασκαφές του μετρό, τόσο τα ρωμαϊκά όσο και τα βυζαντινά χρόνια» όπως είπε.
Μέση οδός
Σύμφωνα με πληροφορίες, τα στρώματα αυτού του δρόμου μαζί με τις ανακατασκευές, από τη λεγόμενη βασιλική οδό των Ρωμαίων μέχρι αργότερα τη λεωφόρο των Βυζαντινών ή Μέση οδό που έφθανε μέχρι και τον 19ο αιώνα είναι ακόμη και 30 (!). Εντυπωσιακό είναι το τμήμα της μαρμαρόστρωτης οδού που βρέθηκε στον σταθμό της Αγίας Σοφίας.
Στον σταθμό αυτό τελείωσε η ανασκαφή της βυζαντινής περιόδου και κινείται πλέον σε βαθύτερα στρώματα, ενώ το ίδιο γίνεται και στον σταθμό της Βενιζέλου.
Ηδη έχουν αποκαλυφτεί 2.500 τ.μ. αρχαίων κτιρίων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Λ. Μενδώνη, τα κινητά ευρήματα των ανασκαφών έφτασαν τα 28.225(!) και ανάμεσά τους είναι 5.000 αγγεία και πάνω από 5.000 γυάλινα ευρήματα, περισσότερα από 1.500 κοσμήματα, 130 επιγραφές και 400 ειδώλια και βέβαια τα 8 χρυσά στεφάνια που είναι αντίστοιχα με εκείνα των ανασκαφών της Βεργίνας. Μέχρι τώρα υπολογίζεται ότι έχουν ανασκαφεί περισσότεροι από 3.000 τάφοι όλων των κατηγοριών από την Ελληνιστική Περίοδο και μετά στους σταθμούς Δημοκρατίας, Σιντριβανίου και Φλέμιγκ.
Ενα από τα σημαντικότερα ευρήματα είναι και η τρίκλιτη βασιλική που ήρθε στο φως στο Σιντριβάνι και ανάγεται στον 5ο αιώνα.
ΚΑΤΑΧΩΣΗ ΚΑΙ ΔΑΠΑΝΕΣ
Το ΚΑΣ αποφάσισε την κατάχωση της βασιλικής, αφού αφαιρεθούν τα καλλιτεχνήματά της όπως ψηφιδωτά, μαρμαροθετήματα κ.λπ.
Η δαπάνη για τις αρχαιολογικές εργασίες του μετρό της Θεσσαλονίκης είχε ξεκινήσει το 2006 με 15 εκατ. ευρώ αλλά, όπως υπολογίζεται, θα φτάσει τα 90 εκατ. ευρώ. Τη διετία μάλιστα 2010-2011 έγινε το 46% του αρχαιολογικού έργου, ενώ σύμφωνα με την κ. Μενδώνη όλες οι ανασκαφές θα ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του 2012.
  • ΣΤΟΥΣ ΣΤΑΘΜΟΥΣ
  • Να σημειωθεί ότι ένα μέρος των αρχαιολογικών ευρημάτων θα κοσμήσουν τους σταθμούς του μετρό, όπως έγινε και στην Αθήνα.
ΧΡΙΣΤΟΣ ΤΕΛΙΔΗΣ
 ΑΠΟ http://www.ethnos.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια: