Σε
μια αγορά που αγωνίζεται να αντισταθεί στους καθοδικούς δείκτες, θα
υποστήριζαν κάποιοι ότι το να συζητάμε για διαφήμιση είναι σαν να μιλάμε
για σκοινί στο σπίτι του κρεμασμένου. Κι όμως. Μια βόλτα στα
διαφημιστικά και δημιουργικά γραφεία της Καλαμάτας σκιαγραφεί μια
διαφορετική, ενδιαφέρουσα εικόνα. Και εκεί, οι τζίροι είναι μειωμένοι,
οι πελάτες αναζητούν την καλύτερη ποιότητα στην πιο συμφέρουσα τιμή,
έχουν καταγραφεί απολύσεις και –λίγα- λουκέτα. Ωστόσο, μια νέα γενιά
επιχειρηματιών έχει εμπλουτίσει το πελατολόγιο, κλάδοι που άλλοτε δε
διαφημίζονταν έχουν βγει δυναμικά στο προσκήνιο, οι Μεσσήνιοι
επιχειρηματίες εμφανίζονται πιο ενημερωμένοι και συνειδητοποιημένοι για
το marketing που πρέπει να ακολουθήσουν.
Στη γενικότερη ύφεση, που αναγκάζει πολλούς να περικόψουν τις δαπάνες προβολής, εκείνοι που διαφημίζονται έχουν ένα ισχυρό πλεονέκτημα για το παρόν και το μέλλον του προϊόντος τους. Παράλληλα, η Τουρκία έχει μπει αναπάντεχα επιθετικά και στην αγορά της Καλαμάτας, με πολύ χαμηλές τιμές, σε προϊόντα διαφήμισης. Για το τι πρέπει να προσέξουν και πού να εστιάσουν οι επιχειρηματίες, μας μίλησαν οι διαφημιστές της πόλης. Συγκριτικό πλεονέκτημα
«Η κρίση έχει επηρεάσει και τον κλάδο μας», λέει ο Γιάννης Χριστόπουλος, graphic designer, επικεφαλής του δημιουργικού γραφείου και εργαστηρίου διαφημιστικής παραγωγής Θink. Ο ίδιος υπολογίζει τη μείωση σε 30%, με περιοδικές ανακάμψεις στις σεζόν γιορτών και εκπτώσεων.
«Όλοι προσπαθούν να πετύχουν τις καλύτερες τιμές για τα αγαθά και τις παροχές που
αγοράζουν», σημειώνει. «Έχουν γίνει, επίσης, πιο προσεκτικοί και επιλεκτικοί στα έξοδά τους, προσπαθώντας να γλυτώσουν όσο το δυνατόν περισσότερα χρήματα, που σήμερα δεν περισσεύουν σε κανέναν. Γενικά κυριαρχεί το άγχος και η αβεβαιότητα. Ωστόσο», προσθέτει, «σε περιόδους κρίσης η διαφήμιση είναι ένα απαραίτητο εργαλείο για κάθε επιχείρηση που θέλει να προωθήσει τα προϊόντα της και να παραμείνει δυναμικά στην αγορά. Υπάρχει η τάση να μειώνουμε τα λειτουργικά μας έξοδα, αλλά η διαφήμιση (έντυπα που μοιράζονται ή ενθέτονται στον καθημερινό Τύπο, καταχωρήσεις, αυτοκόλλητες επιγραφές σε κεντρικά σημεία, ραδιοφωνικά ή τηλεοπτικά σποτ, ίντερνετ) είναι το μόνο μέσο που θα μας κρατήσει στην αγορά και εξαρτάται από εμάς να γίνουμε ανταγωνιστικοί με την ποιότητα και την τιμή που προσφέρουμε».
«Σε περίοδο οικονομικής κρίσης τα πρώτα χρήματα που κόβονται είναι αυτά που αφορούν στη διαφήμιση. Η διαφήμιση, όμως, σε περίοδο οικονομικής κρίσης είναι πραγματικά μια έξυπνη κίνηση για να επεκταθεί μια επιχείρηση», δηλώνει από την πλευρά του ο ιδιοκτήτης της διαφημιστικής εταιρείας Model Media, Φώτης Δασκαλάκης, και επιχειρηματολογεί: «Ένα βασικό προτέρημα της συνέχισης των διαφημιστικών ενεργειών, είναι ότι οι ανταγωνιστές θα προβούν στην περικοπή ή τη διακοπή τους. Αυτό από μόνο του είναι ένα βήμα μπροστά από τον ανταγωνισμό, αφού οι καταναλωτικές ανάγκες δε σταματούν να υπάρχουν, απλά βρίσκονται σε μείωση.
Μακροπρόθεσμα, η παρουσία σε περίοδο οικονομικής ύφεσης συνδέεται με την αξιοπιστία και την εμπιστοσύνη στα μάτια και στο μυαλό όλων. Εφόσον μια εταιρεία υπάρχει και δραστηριοποιείται σε ύφεση, τότε έχει δυνατή βάση και δυναμική.
Επιπρόσθετα, αφού η πλειονότητα των εταιρειών έχει κόψει ή ελαττώσει τα budget για διαφήμιση, τότε θα υπάρχει λιγότερος ανταγωνισμός και, άρα, αφενός μεγαλύτερη διείσδυση και αφετέρου εξασφάλιση χαμηλότερων τιμών διαφήμισης.
Από την άλλη, συμμεριζόμενη τη δύσκολη κατάσταση και δίνοντας τις κατάλληλες παροχές, μπορεί μια θεωρητικά απρόσωπη εταιρεία να βρεθεί στο πλάι των καταναλωτών και να διακριθεί για την ευαισθησία που διαθέτει».
Διείσδυση της Τουρκίας και αλλαγή
του προφίλ των διαφημιζομένων
Παρότι παρατηρεί πτώση του τζίρου κατά 50% και έχει αναγκαστεί να προβεί σε απόλυση, ο Βασίλης Κουμανάκος, της διαφημιστικής επιχείρησης «Γραμμή», λέει ότι «δεν έχει σταματήσει να υπάρχει ζήτηση, αλλά θέλουν όλοι καλή δουλειά και όσο πιο φθηνή γίνεται. Οι Μεσσήνιοι επαγγελματίες εξακολουθούν να θέλουν να αναδείξουν τις επιχειρήσεις τους και να τις κάνουν ανταγωνιστικές μέσα στην κρίση. Έχουν γίνει όμως πολύ πιο απαιτητικοί. Ρωτάνε, ενημερώνονται, θέλουν να ξέρουν τις εναλλακτικές και τι θα βγάλει τα λεφτά του. Κάνουν έρευνα αγοράς πολύ περισσότερο απ’ ό,τι στο παρελθόν. Προτού αποφασίσουν ρωτάνε τις τιμές και τις ποιότητες. Συζητούν με το διαφημιστή».
«Ειδικά οι νεότεροι επιχειρηματίες, μέχρι 40-45 ετών, έχουν κατανοήσει την ανάγκη και ξέρουν τι θέλουν. Αυτοί είναι το πιο δυναμικό κοινό μας», σημειώνει και τονίζει ότι καταστήματα και προϊόντα που μέχρι πρότινος δε διαφημίζονταν έχουν μπει δυναμικά στο διαφημιστικό παιχνίδι: «Μας ζήτησε πρόσφατα –κάτι που δεν έχει ξαναγίνει- φυλλάδιο διαφημιστικό ένα μανάβικο. Ακόμα και περίπτερα πια διαφημίζονται. Τελευταία ο τομέας της εστίασης –οι ψησταριές, οι ταβέρνες, τα καφέ- επιδιώκει δυναμική διαφήμιση. Ρωτάνε για τους τρόπους διαφήμισης και προώθησης, βγάζουν φυλλάδια, κάνουν καταχωρήσεις. Ίσως επειδή ο κόσμος δίνει περισσότερη βάση στη διασκέδασή του εκεί. Ένα ποσοστό του πληθυσμού παλαιότερα έκανε εκδρομές, πήγαινε ταξίδια. Αυτά έχουν κοπεί. Οπότε τι μας έχει μείνει; Η ταβέρνα, η καφετέρια. Ο ανταγωνισμός έχει μετατοπιστεί σε αυτόν τον κλάδο».
Αθέμιτο ανταγωνισμό, από την άλλη, δημιουργεί στον κλάδο της διαφήμισης η είσοδος της Τουρκίας στο διαφημιστικό υλικό.
«Η Τουρκία έχει μπει πολύ επιθετικά στη διαφήμιση και στην Καλαμάτα. Υπάρχουν γραφεία που παραγγέλνουν εκεί κατασκευές, έντυπα, κάρτες ή επιγραφές, κυρίως επειδή είναι πολύ χαμηλές οι τιμές, και κάνουν μεταπώληση. Έτσι, όμως, θα οδηγηθεί σε μαρασμό η εσωτερική αγορά διαφήμισης. Η Τουρκία ποντάρει πλέον φοβερά στην Ελλάδα με δελεαστικές τιμές. Δεν μπορούμε να την ανταγωνιστούμε».
Εμμέσως πλην σαφώς, συνάδελφοί του με τους οποίους μιλήσαμε επιβεβαίωσαν το γεγονός και ζήτησαν τη λήψη μέτρων από τις αρμόδιες υπηρεσίες.
Στοχευμένη διαφήμιση
«Εγώ βλέπω ότι υπάρχει μια σχετική κίνηση στην αγορά, παρά τους δύσκολους καιρούς», λέει ο graphic designer Ντάνι Κάργας, ιδιοκτήτης του δημιουργικού γραφείου DK design. «Ο κόσμος επενδύει στη διαφήμιση. Αναγνωρίζει ότι μόνο έτσι θα γίνει γνωστό το προϊόν και θα τιμήσει τους πελάτες του. Η διαφήμιση –ακόμα και σε περίοδο κρίσης- είναι ανάγκη, δεν είναι πολυτέλεια. Βλέπεις άμεσα αλλαγή στις πωλήσεις και έσοδα με μια καλή διαφήμιση. Λειτουργεί θετικά. Παλιότερα η αγορά πήγαινε καλά, υπήρχαν λεφτά, ο κόσμος δεν είχε άγχος, έλεγε: Εντάξει, θα τα βγάλω και τα έβγαζε. Τώρα, αν δε δείξεις το προϊόν σου, αν δε διαφημιστείς, να σε ακούσει, να σε δει ο άλλος, δεν κάνεις τίποτα. Με την προϋπόθεση, όμως, ότι θα επιλέξεις τον τρόπο διαφήμισης που ταιριάζει στο προϊόν που πουλάς ή την υπηρεσία που προσφέρεις. Δεν ταιριάζουν όλοι οι τρόποι για όλα τα προϊόντα. Είναι βασικές αρχές του marketing, δεν είναι κάτι που λέω εγώ. Πρέπει να φαίνεσαι με κάποιον τρόπο. Να μην ξεχνάς τους πελάτες σου. Να τους θυμίζεις ότι είσαι εκεί. Ειδικά τώρα, που οι τιμές για να διαφημιστείς είναι πολύ οικονομικές».
«Η αλήθεια είναι ότι τώρα επενδύουν αυτοί που πάνε λίγο καλύτερα», προσθέτει ο Ντάνι Κάργας. «Όπως βλέπουμε και πολλούς καινούριους επιχειρηματίες, νεότερους σε ηλικία. Είναι εξοικειωμένοι με το marketing, αναγνωρίζουν την αξία του για την προώθηση, είναι πιο ανοιχτοί. Όταν υπάρχουν οικογενειακές επιχειρήσεις, για παράδειγμα, και παίρνει τα σκήπτρα η επόμενη γενιά, τότε αρχίζει πιο δυναμικά να διαφημίζεται το προϊόν. Αλλάζουν εταιρική ταυτότητα, αλλάζουν το λογότυπο, δημιουργούν site, διερευνούν το πού και πότε θα διαφημιστούν. Οι παλιότεροι δεν ασχολούνται».
Τον ρωτάω τι συμβουλεύει τους πελάτες του: «Άποψή μου είναι ότι η διαφήμιση πρέπει να είναι clear. Μην τα βάζεις όλα μέσα. Ξεκάθαρα μηνύματα, ωραίες ατάκες, γραφιστικό ή λογότυπο σωστό, αμεσότητα. Θα έρθουν ακόμα πιο δύσκολοι καιροί και πρέπει η διαφήμιση να είναι άμεση. Μην τους τρελαίνεις τους άλλους. Είναι ήδη τρελαμένοι από τη ζωή τους την ίδια. Να ξεκαθαρίσεις τι πουλάς, τι προσφέρεις και σε ποιους. Πρέπει να καταλάβει ο πελάτης σε ποιους απευθύνεται. Δεν μπορεί να έχει ένα προϊόν που απευθύνεται σε ηλικίες άνω των 40, και να κάνει γραφιστικό λες και απευθύνεται σε 20άρηδες. Στοχευμένη διαφήμιση, αυτό είναι το μυστικό».
Της Γεωργίας Οικονομοπούλου ΑΠΟ http://www.tharrosnews.gr
Στη γενικότερη ύφεση, που αναγκάζει πολλούς να περικόψουν τις δαπάνες προβολής, εκείνοι που διαφημίζονται έχουν ένα ισχυρό πλεονέκτημα για το παρόν και το μέλλον του προϊόντος τους. Παράλληλα, η Τουρκία έχει μπει αναπάντεχα επιθετικά και στην αγορά της Καλαμάτας, με πολύ χαμηλές τιμές, σε προϊόντα διαφήμισης. Για το τι πρέπει να προσέξουν και πού να εστιάσουν οι επιχειρηματίες, μας μίλησαν οι διαφημιστές της πόλης. Συγκριτικό πλεονέκτημα
«Η κρίση έχει επηρεάσει και τον κλάδο μας», λέει ο Γιάννης Χριστόπουλος, graphic designer, επικεφαλής του δημιουργικού γραφείου και εργαστηρίου διαφημιστικής παραγωγής Θink. Ο ίδιος υπολογίζει τη μείωση σε 30%, με περιοδικές ανακάμψεις στις σεζόν γιορτών και εκπτώσεων.
«Όλοι προσπαθούν να πετύχουν τις καλύτερες τιμές για τα αγαθά και τις παροχές που
αγοράζουν», σημειώνει. «Έχουν γίνει, επίσης, πιο προσεκτικοί και επιλεκτικοί στα έξοδά τους, προσπαθώντας να γλυτώσουν όσο το δυνατόν περισσότερα χρήματα, που σήμερα δεν περισσεύουν σε κανέναν. Γενικά κυριαρχεί το άγχος και η αβεβαιότητα. Ωστόσο», προσθέτει, «σε περιόδους κρίσης η διαφήμιση είναι ένα απαραίτητο εργαλείο για κάθε επιχείρηση που θέλει να προωθήσει τα προϊόντα της και να παραμείνει δυναμικά στην αγορά. Υπάρχει η τάση να μειώνουμε τα λειτουργικά μας έξοδα, αλλά η διαφήμιση (έντυπα που μοιράζονται ή ενθέτονται στον καθημερινό Τύπο, καταχωρήσεις, αυτοκόλλητες επιγραφές σε κεντρικά σημεία, ραδιοφωνικά ή τηλεοπτικά σποτ, ίντερνετ) είναι το μόνο μέσο που θα μας κρατήσει στην αγορά και εξαρτάται από εμάς να γίνουμε ανταγωνιστικοί με την ποιότητα και την τιμή που προσφέρουμε».
«Σε περίοδο οικονομικής κρίσης τα πρώτα χρήματα που κόβονται είναι αυτά που αφορούν στη διαφήμιση. Η διαφήμιση, όμως, σε περίοδο οικονομικής κρίσης είναι πραγματικά μια έξυπνη κίνηση για να επεκταθεί μια επιχείρηση», δηλώνει από την πλευρά του ο ιδιοκτήτης της διαφημιστικής εταιρείας Model Media, Φώτης Δασκαλάκης, και επιχειρηματολογεί: «Ένα βασικό προτέρημα της συνέχισης των διαφημιστικών ενεργειών, είναι ότι οι ανταγωνιστές θα προβούν στην περικοπή ή τη διακοπή τους. Αυτό από μόνο του είναι ένα βήμα μπροστά από τον ανταγωνισμό, αφού οι καταναλωτικές ανάγκες δε σταματούν να υπάρχουν, απλά βρίσκονται σε μείωση.
Μακροπρόθεσμα, η παρουσία σε περίοδο οικονομικής ύφεσης συνδέεται με την αξιοπιστία και την εμπιστοσύνη στα μάτια και στο μυαλό όλων. Εφόσον μια εταιρεία υπάρχει και δραστηριοποιείται σε ύφεση, τότε έχει δυνατή βάση και δυναμική.
Επιπρόσθετα, αφού η πλειονότητα των εταιρειών έχει κόψει ή ελαττώσει τα budget για διαφήμιση, τότε θα υπάρχει λιγότερος ανταγωνισμός και, άρα, αφενός μεγαλύτερη διείσδυση και αφετέρου εξασφάλιση χαμηλότερων τιμών διαφήμισης.
Από την άλλη, συμμεριζόμενη τη δύσκολη κατάσταση και δίνοντας τις κατάλληλες παροχές, μπορεί μια θεωρητικά απρόσωπη εταιρεία να βρεθεί στο πλάι των καταναλωτών και να διακριθεί για την ευαισθησία που διαθέτει».
Διείσδυση της Τουρκίας και αλλαγή
του προφίλ των διαφημιζομένων
Παρότι παρατηρεί πτώση του τζίρου κατά 50% και έχει αναγκαστεί να προβεί σε απόλυση, ο Βασίλης Κουμανάκος, της διαφημιστικής επιχείρησης «Γραμμή», λέει ότι «δεν έχει σταματήσει να υπάρχει ζήτηση, αλλά θέλουν όλοι καλή δουλειά και όσο πιο φθηνή γίνεται. Οι Μεσσήνιοι επαγγελματίες εξακολουθούν να θέλουν να αναδείξουν τις επιχειρήσεις τους και να τις κάνουν ανταγωνιστικές μέσα στην κρίση. Έχουν γίνει όμως πολύ πιο απαιτητικοί. Ρωτάνε, ενημερώνονται, θέλουν να ξέρουν τις εναλλακτικές και τι θα βγάλει τα λεφτά του. Κάνουν έρευνα αγοράς πολύ περισσότερο απ’ ό,τι στο παρελθόν. Προτού αποφασίσουν ρωτάνε τις τιμές και τις ποιότητες. Συζητούν με το διαφημιστή».
«Ειδικά οι νεότεροι επιχειρηματίες, μέχρι 40-45 ετών, έχουν κατανοήσει την ανάγκη και ξέρουν τι θέλουν. Αυτοί είναι το πιο δυναμικό κοινό μας», σημειώνει και τονίζει ότι καταστήματα και προϊόντα που μέχρι πρότινος δε διαφημίζονταν έχουν μπει δυναμικά στο διαφημιστικό παιχνίδι: «Μας ζήτησε πρόσφατα –κάτι που δεν έχει ξαναγίνει- φυλλάδιο διαφημιστικό ένα μανάβικο. Ακόμα και περίπτερα πια διαφημίζονται. Τελευταία ο τομέας της εστίασης –οι ψησταριές, οι ταβέρνες, τα καφέ- επιδιώκει δυναμική διαφήμιση. Ρωτάνε για τους τρόπους διαφήμισης και προώθησης, βγάζουν φυλλάδια, κάνουν καταχωρήσεις. Ίσως επειδή ο κόσμος δίνει περισσότερη βάση στη διασκέδασή του εκεί. Ένα ποσοστό του πληθυσμού παλαιότερα έκανε εκδρομές, πήγαινε ταξίδια. Αυτά έχουν κοπεί. Οπότε τι μας έχει μείνει; Η ταβέρνα, η καφετέρια. Ο ανταγωνισμός έχει μετατοπιστεί σε αυτόν τον κλάδο».
Αθέμιτο ανταγωνισμό, από την άλλη, δημιουργεί στον κλάδο της διαφήμισης η είσοδος της Τουρκίας στο διαφημιστικό υλικό.
«Η Τουρκία έχει μπει πολύ επιθετικά στη διαφήμιση και στην Καλαμάτα. Υπάρχουν γραφεία που παραγγέλνουν εκεί κατασκευές, έντυπα, κάρτες ή επιγραφές, κυρίως επειδή είναι πολύ χαμηλές οι τιμές, και κάνουν μεταπώληση. Έτσι, όμως, θα οδηγηθεί σε μαρασμό η εσωτερική αγορά διαφήμισης. Η Τουρκία ποντάρει πλέον φοβερά στην Ελλάδα με δελεαστικές τιμές. Δεν μπορούμε να την ανταγωνιστούμε».
Εμμέσως πλην σαφώς, συνάδελφοί του με τους οποίους μιλήσαμε επιβεβαίωσαν το γεγονός και ζήτησαν τη λήψη μέτρων από τις αρμόδιες υπηρεσίες.
Στοχευμένη διαφήμιση
«Εγώ βλέπω ότι υπάρχει μια σχετική κίνηση στην αγορά, παρά τους δύσκολους καιρούς», λέει ο graphic designer Ντάνι Κάργας, ιδιοκτήτης του δημιουργικού γραφείου DK design. «Ο κόσμος επενδύει στη διαφήμιση. Αναγνωρίζει ότι μόνο έτσι θα γίνει γνωστό το προϊόν και θα τιμήσει τους πελάτες του. Η διαφήμιση –ακόμα και σε περίοδο κρίσης- είναι ανάγκη, δεν είναι πολυτέλεια. Βλέπεις άμεσα αλλαγή στις πωλήσεις και έσοδα με μια καλή διαφήμιση. Λειτουργεί θετικά. Παλιότερα η αγορά πήγαινε καλά, υπήρχαν λεφτά, ο κόσμος δεν είχε άγχος, έλεγε: Εντάξει, θα τα βγάλω και τα έβγαζε. Τώρα, αν δε δείξεις το προϊόν σου, αν δε διαφημιστείς, να σε ακούσει, να σε δει ο άλλος, δεν κάνεις τίποτα. Με την προϋπόθεση, όμως, ότι θα επιλέξεις τον τρόπο διαφήμισης που ταιριάζει στο προϊόν που πουλάς ή την υπηρεσία που προσφέρεις. Δεν ταιριάζουν όλοι οι τρόποι για όλα τα προϊόντα. Είναι βασικές αρχές του marketing, δεν είναι κάτι που λέω εγώ. Πρέπει να φαίνεσαι με κάποιον τρόπο. Να μην ξεχνάς τους πελάτες σου. Να τους θυμίζεις ότι είσαι εκεί. Ειδικά τώρα, που οι τιμές για να διαφημιστείς είναι πολύ οικονομικές».
«Η αλήθεια είναι ότι τώρα επενδύουν αυτοί που πάνε λίγο καλύτερα», προσθέτει ο Ντάνι Κάργας. «Όπως βλέπουμε και πολλούς καινούριους επιχειρηματίες, νεότερους σε ηλικία. Είναι εξοικειωμένοι με το marketing, αναγνωρίζουν την αξία του για την προώθηση, είναι πιο ανοιχτοί. Όταν υπάρχουν οικογενειακές επιχειρήσεις, για παράδειγμα, και παίρνει τα σκήπτρα η επόμενη γενιά, τότε αρχίζει πιο δυναμικά να διαφημίζεται το προϊόν. Αλλάζουν εταιρική ταυτότητα, αλλάζουν το λογότυπο, δημιουργούν site, διερευνούν το πού και πότε θα διαφημιστούν. Οι παλιότεροι δεν ασχολούνται».
Τον ρωτάω τι συμβουλεύει τους πελάτες του: «Άποψή μου είναι ότι η διαφήμιση πρέπει να είναι clear. Μην τα βάζεις όλα μέσα. Ξεκάθαρα μηνύματα, ωραίες ατάκες, γραφιστικό ή λογότυπο σωστό, αμεσότητα. Θα έρθουν ακόμα πιο δύσκολοι καιροί και πρέπει η διαφήμιση να είναι άμεση. Μην τους τρελαίνεις τους άλλους. Είναι ήδη τρελαμένοι από τη ζωή τους την ίδια. Να ξεκαθαρίσεις τι πουλάς, τι προσφέρεις και σε ποιους. Πρέπει να καταλάβει ο πελάτης σε ποιους απευθύνεται. Δεν μπορεί να έχει ένα προϊόν που απευθύνεται σε ηλικίες άνω των 40, και να κάνει γραφιστικό λες και απευθύνεται σε 20άρηδες. Στοχευμένη διαφήμιση, αυτό είναι το μυστικό».
Της Γεωργίας Οικονομοπούλου ΑΠΟ http://www.tharrosnews.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου