ΜΙΚΡΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ

ΜΙΚΡΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ
ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ: Η Πλάτη βρίσκεται περίπου 9 χιλιόμετρα[4] προς τα βορειοανατολικά των Φιλιατρών σε υψόμετρο 294[1][5] μέτρα και απέχει 10 περίπου χιλιόμετρα από τις ακτές του Ιονίου Πελάγους. ΙΣΤΟΡΙΑ: Το χωριό που βρίσκεται κάτω από το βουνό της Μάλης έχει μακρόχρονη ιστορία. Η παλαιότερη ονομασία του χωριού ήταν Καναλουπού, ενώ ως Πλάτη αναφέρεται από το 1956.[6][7] Πάντως το χωριό συναντάται με την ονομασία Καναλουπού ή Κανελουπού ή Καναλωπού και σε προγενέστερες βιβλιογραφικές πηγές-αναφορές. Ο οικισμός αναφέρεται, σε διάφορες απογραφές των Βενετών Προνοητών της Γαληνοτάτης Δημοκρατίας της Βενετίας, οι οποίες έγιναν στο χρονικό διάστημα της τριακονταετίας (1683/84-1715), κατά την οποία οι Βενετοί κατείχαν την Πελοπόννησο. Η Καναλουπού (Canalupu), ανήκε, το 1689, στην επαρχία της Αρκαδίας (ή Αρκαδιάς, δηλαδή την περιοχή της σημερινής Κυπαρισσίας), η οποία ήταν μια από τις 4 επαρχίες, στις οποίες χωριζόταν τότε το διαμέρισμα της Μεθώνης (επαρχία Φαναριού, επαρχία Αρκαδιάς, επαρχία Ναβαρίνου και επαρχία Μεθώνης).[8] Η Καναλουπού προσαρτήθηκε στον παλαιό Δήμο Εράνης το 1835,[9] ενώ αναφέρεται, το 1853 στον β΄ τόμο των «Ελληνικών» του Ιάκωβου Ρίζου Ραγκαβή ως χωριό του Δήμου Εράνης της Επαρχίας Τριφυλίας με πληθυσμό 115 κατοίκων, με βάση την απογραφή του 1851.[10] Το 1899 μεταφέρεται από το Νομό Μεσσηνίας και υπάγεται στον Νομό Τριφυλίας,[11] για μια περίπου δεκαετία, ως το 1909, που επανέρχεται ξανά στον Νομό Μεσσηνίας,[12] ως οικισμός της Επαρχίας Τριφυλίας. Το 1912 το χωριό της Καναλουπούς αποσπάται από τον Δήμο Εράνης και εντάσσεται στην Κοινότητα Χαλαζονίου, που είχε ως έδρα το Χαλαζόνι,[13][14] ως και το 1919,[15] που η Καναλουπού αποσπάται από την κοινότητα αυτή και ορίζεται έδρα της Κοινότητας Καναλουπούς.[16] Η Καναλουπού παρέμεινε έδρα της ομώνυμης κοινότητας, από το 1919 ως το 1956, που το χωριό μετονομάζεται σε Πλάτη και η Κοινότητα σε Κοινότητα Πλάτης,[17] και συνέχισε με το νέο όνομα ως έδρα της Κοινότητας Πλάτης από το 1956 ως το 1997, όταν τότε, στα πλαίσια των αλλαγών που επήλθαν στη τοπική αυτοδιοίκηση, μέσω του σχεδίου «Καποδίστριας», υπήχθη στον κατηργημένο Δήμο Φιλιατρών,[18] ως το 2010. Από το 2011, μετά τις νέες αλλαγές του σχεδίου «Καλλικράτης» ανήκει πλέον στον νέο Δήμο Τριφυλίας.[19][4] Ο δήμος αυτός, συστάθηκε με το Πρόγραμμα Καλλικράτης με την συνένωση των προϋπαρχόντων δήμων Αετού, Αυλώνος, Γαργαλιάνων, Κυπαρισσίας, Φιλιατρών και την κοινότητα Τριπύλας. ΑΠΟ http://www.hellenicaworld.com/Greece/Geo/gr/PlatiMessinias.html

Πέμπτη, 15 Μαρτίου 2012

Ξύπνησαν οι μνήμες από το δυστύχημα των Τεμπών

   Η τραγωδία στο Βάλε συγκλονίζει όλη την Ευρώπη και την Ελλάδα


Στο άκουσμα της πολύνεκρης τραγωδίας των ελβετικών Άλπεων όπου 22 μαθητές βρήκαν το θάνατο, στην Ελλάδα ξύπνησαν οι θλιβερές μνήμες του πολύνεκρου δυστυχήματος των Τεμπών.

Ηταν 13 Απριλίου του 2003, όταν 21 μαθητές από το Μακροχώρι Ημαθίας ελληνόπουλα είχαν πέσει θύματα ενός αντίστοιχου δυστυχήματος. Η ώρα ήταν 7.30 το βράδυ και για τους μαθητές του Λυκείου Μακροχωρίου, η τριήμερη εκδρομή στην Αθήνα, κόντευε να ολοκληρωθεί. Τότε, στα Τέμπη, την κοιλάδα του θανάτου για τους οδηγούς, έγινε το κακό που είχε τη μορφή νταλίκας φορτωμένης νοβοπάν, με οδηγό τον 43χρονο τότε Δημήτρη
Ντόλα.

Εκεί, στο στενό δρόμο, τα νοβοπάν και οι μελαμίνες γλίστρησαν και άρχισαν να πέφτουν στο δρόμο αλλά και στο λεωφορείο με το οποίο διασταυρώθηκε εκείνη τη στιγμή. Μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα δημιουργήθηκαν σκηνές κόλασης. Τα νοβοπάν θέρισαν όλη την αριστερή πτέρυγα του λεωφορείου, ενώ η νταλίκα μπήκε στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας και δίπλωσε χτυπώντας τρία ΙΧ.

Οταν το λεωφορείο του ΚΤΕΛ Βέροιας ακινητοποιήθηκε σε ένα δέντρο κοντά στο βράχο, αποκαλύφθηκε και το μέγεθος της τραγωδίας. Σπασμένα τζάμια, διαλυμένα καθίσματα, άμορφες μάζες λαμαρίνες και μέσα εγκλωβισμένος ο θάνατος.

Σύμφωνα με τις μαρτυρίες της εποχής, τέσσερα αγόρια καταφέρνουν να βγουν μέσα από τα σπασμένα παράθυρα και να ζητήσουν βοήθεια. Σε ένα από τα αυτοκίνητα που βρίσκονται ακινητοποιημένα πίσω από το σημείο του δυστυχήματος κατά σύμπτωση βρίσκονται ο τότε υπαρχηγός της Πυροσβεστικής Γ. Γεωργιάκος και ο πυραγός της ΕΜΑΚ Αχιλλέας Τουβάρας.

Οι δύο έμπειροι αξιωματικοί μόλις αντιλαμβάνονται τι έχει συμβεί ειδοποιούν τους συναδέλφους τους και «ορμούν» στο τσακισμένο λεωφορείο και με τη βοήθεια κάποιων περαστικών βγάζουν μέσα από το μοιραίο όχημα τους περισσότερους τραυματισμένους μαθητές και τους δύο καθηγητές.

Χρειάστηκαν περίπου δύο ώρες μέχρι να απεγκλωβιστούν όλοι οι τραυματισμένοι και να μεταφερθούν στα Νοσοκομεία της Λάρισας και της Κατερίνης. Ο αριθμός των νεκρών συνεχώς αυξανόταν, ώσπου έφτασε τους 21 και η θλίψη ξεχείλισε και οι αρχές κάνουν τότε λόγο για το χειρότερο και το πλέον πολύνεκρο τροχαίο δυστύχημα των μεταπολεμικών χρόνων στη χώρα.

Το Μακροχώρι βυθίζεται στο πένθος και για τις οικογένειες των αδικοχαμένων μαθητών ξεκινά ένας μαραθώνιος δικαστικός αγώνας για την παραδειγματική τιμωρία των ενόχων.

Σε πρώτη φάση στο εδώλιο του κατηγορουμένου βρίσκονται οι δύο οδηγοί καθώς και οι ιδιοκτήτες της εταιρείας της μοιραίας νταλίκας αλλά και οι υπεύθυνοι του ΚΤΕΛ Ημαθίας.

Η δικαστική αυλαία της τραγωδίας των Τεμπών θα πέσει στις αίθουσες του Αρείου Πάγου, τον Σεπτέμβρη του 2010, καθώς το Ποινικό Τμήμα θα επικυρώσει απόφαση του Μικτού Ορκωτού Δικαστηρίου της Λάρισας με την οποία καταδικάστηκαν έξι άτομα για το πολύνεκρο δυστύχημα του 2003.

Για το θάνατο των 21 μαθητών καταδικάστηκαν ο οδηγός της νταλίκας Δημήτρης Ντόλας σε κάθειρξη 15 ετών, ο εκ των συνιδιοκτητών της νταλίκας Φ. Καβελίδης σε κάθειρξη 14 ετών, ο δεύτερος εκ των συνιδιοκτητών της νταλίκας Αν. Καμέας σε κάθειρξη 11 ετών, ο γενικός διευθυντής της εταιρείας «Ακρίτας» Δημήτρης Χαμπούρης σε τετραετή φυλάκιση, ο διευθυντής του εργοστασίου «Νοβοπάν» Πολ. Δαρδαμπούνης επίσης σε τετραετή φυλάκιση και ο προϊστάμενος βάρδιας του εργοστασίου Μ. Αλεξάκης σε φυλάκιση 3 ετών.

Αθώος κρίθηκε από το Τριμελές Πλημμελειοδικείο Λάρισας, ο οδηγός του λεωφορείου στο πολύνεκρο δυστύχημα των Τεμπών, Κ. Μαυρομιχάλης.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η εταιρεία πλήρωσε συνολικά στις οικογένειες των αδικοχαμένων μαθητών, για αποζημιώσεις το ποσό των 8.500.000 ευρώ.

Χθες το πρωί η είδηση του δυστυχήματος στις ελβετικές Άλπεις ξύπνησε τις πιο θλιβερές μνήμες στους κατοίκους της μικρής κωμόπολης της Ημαθίας που 9 χρόνια μετά εξακολουθεί να πενθεί τα δικά του θύματα.

«Παρά τις τιμωρίες, παρά τις αποζημιώσεις, παρά την βοήθεια και την συμπαράσταση της Πολιτείας τα παιδιά του Μακροχωρίου δεν θα γυρίσουν ποτέ πίσω» λέει στο protothema.gr ο αντιδήμαρχος Βέροιας Θ. Θεοδωρίδης τα παιδιά του  οποίου γλίτωσαν από το φονικό δυστύχημα του 2003.

ΑΠΟ http://www.protothema.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ΠΛΑΤΗ: ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΖΩΓΡΑΦΙΑΣ

          Μία ακόμα ωραία αφιέρωση μου έγινε από τα μικρά κορίτσια μας. Πρόκειται για τη