ΜΙΚΡΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ

ΜΙΚΡΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ
ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ: Η Πλάτη βρίσκεται περίπου 9 χιλιόμετρα[4] προς τα βορειοανατολικά των Φιλιατρών σε υψόμετρο 294[1][5] μέτρα και απέχει 10 περίπου χιλιόμετρα από τις ακτές του Ιονίου Πελάγους. ΙΣΤΟΡΙΑ: Το χωριό που βρίσκεται κάτω από το βουνό της Μάλης έχει μακρόχρονη ιστορία. Η παλαιότερη ονομασία του χωριού ήταν Καναλουπού, ενώ ως Πλάτη αναφέρεται από το 1956.[6][7] Πάντως το χωριό συναντάται με την ονομασία Καναλουπού ή Κανελουπού ή Καναλωπού και σε προγενέστερες βιβλιογραφικές πηγές-αναφορές. Ο οικισμός αναφέρεται, σε διάφορες απογραφές των Βενετών Προνοητών της Γαληνοτάτης Δημοκρατίας της Βενετίας, οι οποίες έγιναν στο χρονικό διάστημα της τριακονταετίας (1683/84-1715), κατά την οποία οι Βενετοί κατείχαν την Πελοπόννησο. Η Καναλουπού (Canalupu), ανήκε, το 1689, στην επαρχία της Αρκαδίας (ή Αρκαδιάς, δηλαδή την περιοχή της σημερινής Κυπαρισσίας), η οποία ήταν μια από τις 4 επαρχίες, στις οποίες χωριζόταν τότε το διαμέρισμα της Μεθώνης (επαρχία Φαναριού, επαρχία Αρκαδιάς, επαρχία Ναβαρίνου και επαρχία Μεθώνης).[8] Η Καναλουπού προσαρτήθηκε στον παλαιό Δήμο Εράνης το 1835,[9] ενώ αναφέρεται, το 1853 στον β΄ τόμο των «Ελληνικών» του Ιάκωβου Ρίζου Ραγκαβή ως χωριό του Δήμου Εράνης της Επαρχίας Τριφυλίας με πληθυσμό 115 κατοίκων, με βάση την απογραφή του 1851.[10] Το 1899 μεταφέρεται από το Νομό Μεσσηνίας και υπάγεται στον Νομό Τριφυλίας,[11] για μια περίπου δεκαετία, ως το 1909, που επανέρχεται ξανά στον Νομό Μεσσηνίας,[12] ως οικισμός της Επαρχίας Τριφυλίας. Το 1912 το χωριό της Καναλουπούς αποσπάται από τον Δήμο Εράνης και εντάσσεται στην Κοινότητα Χαλαζονίου, που είχε ως έδρα το Χαλαζόνι,[13][14] ως και το 1919,[15] που η Καναλουπού αποσπάται από την κοινότητα αυτή και ορίζεται έδρα της Κοινότητας Καναλουπούς.[16] Η Καναλουπού παρέμεινε έδρα της ομώνυμης κοινότητας, από το 1919 ως το 1956, που το χωριό μετονομάζεται σε Πλάτη και η Κοινότητα σε Κοινότητα Πλάτης,[17] και συνέχισε με το νέο όνομα ως έδρα της Κοινότητας Πλάτης από το 1956 ως το 1997, όταν τότε, στα πλαίσια των αλλαγών που επήλθαν στη τοπική αυτοδιοίκηση, μέσω του σχεδίου «Καποδίστριας», υπήχθη στον κατηργημένο Δήμο Φιλιατρών,[18] ως το 2010. Από το 2011, μετά τις νέες αλλαγές του σχεδίου «Καλλικράτης» ανήκει πλέον στον νέο Δήμο Τριφυλίας.[19][4] Ο δήμος αυτός, συστάθηκε με το Πρόγραμμα Καλλικράτης με την συνένωση των προϋπαρχόντων δήμων Αετού, Αυλώνος, Γαργαλιάνων, Κυπαρισσίας, Φιλιατρών και την κοινότητα Τριπύλας. ΑΠΟ http://www.hellenicaworld.com/Greece/Geo/gr/PlatiMessinias.html

Τρίτη 10 Ιανουαρίου 2012

Μεγάλες ζημιές στο λιμανάκι του Μάραθου από την κακοκαιρία

«Πενήντα χρόνια πίσω γυρίσαμε», λένε οι ψαράδες στο Μάραθο για το θέμα του λιμανιού τους που δεν μπορεί πλέον να τους παρέχει καμία ασφάλεια, ώστε να ελλιμενίζουν εκεί τα σκάφη τους. 

Η τελευταία κακοκαιρία ήταν η χαριστική βολή για το αλιευτικό καταφύγιο του χωριού αφού ισοπέδωσε τον ένα από τους δύο μόλους (αυτόν προς την Πρώτη), αδυνάτισε τον άλλον εξωτερικά από τα προστατευτικά βράχια και έριξε νέα βράχια στην μπούκα του λιμανιού. Ετσι πλέον οι ψαράδες, αν δεν καθαρίσουν τα νερά, δεν ξέρουν αν μπορούν να βγάλουν και τα σκάφη τους από το λιμάνι.
Όπως σημειώνουν, δεν έχει υπάρξει ενδιαφέρον από κανέναν αν και έχουν ακούσει πάμπολλες φορές υποσχέσεις που έχουν μείνει μόνο στα λόγια κι εδώ και πολλά χρόνια δεν έχει γίνει το παραμικρό για το λιμάνι. Ομως πολλές οικογένειες ασχολούνται επαγγελματικά με την αλιεία καθώς υπάρχουν περίπου στα 70 επαγγελματικά σκάφη.
 

Χαρακτηριστικό είναι ότι αρκετοί επαγγελματίες αναγκάστηκαν να πάνε για προστασία τα σκάφη τους στο λιμάνι της Πύλου, ενώ όσοι τα έχουν ακόμη στο Μάραθο νιώθουν έντονη ανασφάλεια και τις τελευταίες μέρες ξενύχτησαν στο λιμάνι για να τα προσέχουν. Ζητούν επιτέλους να γίνει κάτι με το λιμάνι του χωριού τους το οποίο πλέον έχει καταρρεύσει, δημιουργώντας τεράστια προβλήματα στους αλιείς.
Μάλιστα από την τελευταία κακοκαιρία κάποια μικρά σκάφη που χρησιμοποιούν οι ψαράδες για να πηγαίνουν στα καΐκια τους βυθίστηκαν, μαζί με κάποιες ερασιτεχνικές βάρκες, ενώ άλλες κατέληξαν στη στεριά πνιγμένες στα φύκια. Οι αλιείς περιμένουν να υπάρξει ενδιαφέρον για το λιμάνι και επιτέλους να γίνουν οι απαραίτητες παρεμβάσεις που χρειάζονται, ώστε και αυτοί να μπορέσουν να συνεχίσουν το επάγγελμά τους.
Χθες, καθώς η θάλασσα είχε καταλαγιάσει σε μεγάλο βαθμό ανέδειξε τα πολλά προβλήματα που υπάρχουν και βρήκε τους ψαράδες στο Μάραθο να προσπαθούν να μαζέψουν τα σκάφη τους και να καταγράψουν τα προβλήματά τους. 


Ο Κώστας Μαθιός χαρακτηριστικά μας είπε: «Τόσα χρόνια πληρώνουμε λιμανιάτικα και όταν τους λέμε να βάλουν καμία δέστρα στο λιμάνι μάς λένε ότι δεν υπάρχουν λεφτά. Δεν έχει γίνει τίποτα στο λιμάνι, από το 1993 έχει να πέσει έστω και μια δραχμή στο λιμάνι. Λέγανε ότι είχαν κόψει κάποια χρήματα αλλά δεν τα είδαμε ποτέ. Τα προβλήματα είναι συνεχόμενα. Με την τελευταία κακοκαιρία ένα σκάφος την τελευταία στιγμή το σώσανε κάτι παιδιά, ενώ αρκετά μικρά τα πέταξε έξω. Ολα όσα ήταν μέσα στο λιμάνι κινδύνευαν και πώς γλυτώσανε μόνο ένας Θεός ξέρει».
 

Ο Αργύρης Πολίτης τόνισε: «Εδώ υπάρχουν τεράστια προβλήματα. Με τη μεγάλη φουρτούνα κινδύνεψαν να βουλιάξουν τα σκάφη με το οποία προσπαθούμε να βγάλουμε ένα μεροκάματο. Πολλές βάρκες βγήκαν στην στεριά. Είμαστε στο έλεος του Θεού, δεν υπάρχει ένας άνθρωπος να βοηθήσει. Στον επόμενο καιρό θα αναγκαστούμε να πάρουμε όλα τα σκάφη να τα πάμε στην Πύλο, όπως κάνανε τώρα κάμποσοι Μαραθιώτες. Αν παίρνουμε τα εργαλεία μας να τα πηγαίνουμε στην Πύλο να αράζουμε, δεν θα μπορούμε να βγάζουμε ένα μεροκάματο, αφού τα πετρέλαια είναι πανάκριβα. Εδώ το λιμάνι έχει φτάσει στο τελευταίο του στάδιο και δεν ασχολείται κανένας. Δεν ξέρουμε πλέον τι να κάνουμε, αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει λιμάνι. Η τελευταία κακοκαιρία έφτασε το λιμάνι στο αμήν και με την επόμενη δεν θα υπάρχει σκάφος μέσα στο λιμάνι να πάει άνθρωπος για ψάρεμα».
 

Ο Γιάννης Τεριζάκης μας είπε: «Με την τελευταία κακοκαιρία καταστράφηκε τελείως το λιμάνι, δεν υπάρχει καμία ασφάλεια για τα σκάφη που είναι μέσα. Υπάρχει μια μεγάλη αδιαφορία από όλους τους πολιτικούς, δημάρχους, περιφερειάρχες. Τα τελευταία χρόνια μάς έχουν... γράψει κανονικά. Δεν ενδιαφέρεται κανένας και μας έχουν φέρει πίσω 50 χρόνια, που πριν φτιαχτεί το λιμάνι δένανε στην Πρώτη για να προφυλαχτούν και κάποια πιο μεγάλα σκάφη πηγαίνανε στην Πύλο. Φτάσαμε τώρα να γυρίσουμε πίσω σε αυτά τα χρόνια - τους ευχαριστούμε πάρα πολύ. Εδώ στο Μάραθο είναι αρκετές οικογένειες που ζουν από τη θάλασσα, είναι πολλές βάρκες και πολλοί ψαράδες. Τα επαγγελματικά είναι περίπου στα 70 σκάφη. Αν δεν γίνει κάτι να το συμμορφώσουν κάπως, με την παραμικρή φουρτούνα θα έχουμε πολλά προβλήματα. Ευτυχώς που τώρα δεν είχαμε ζημιές και αυτό από θαύμα. Τώρα δεν ξέρουμε αν μπορούμε να βγούμε με τα βράχια που έχει ρίξει η θάλασσα στην μπούκα του λιμανιού. Αν δεν ξεθολώσει η θάλασσα δεν μπορούμε να ξέρουμε τι γίνεται».
 

Ο Γιάννης Κατρίτσης που προτίμησε να πάει το καΐκι του στην Πύλο για ασφάλεια μας είπε: «Λόγω του καιρού φοβήθηκα και πήγα το καΐκι μου στην Πύλο και το άραξα. Το να πας στην Πύλο έχει κόστος όμως, τόσο το να πας, σε πετρέλαιο, όσο και να πηγαίνεις κάθε μέρα με το αυτοκίνητό σου για να βλέπεις το σκάφος. Ολα τα μεγάλα σκάφη θα φύγουν από εδώ αφού δεν υπάρχει ασφάλεια, και θα γίνει όπως πριν από 40 χρόνια που δεν υπήρχε κανένα μεγάλο σκάφος».
eleftheriaonline

από: Μεγάλες ζημιές στο λιμανάκι του Μάραθου από την κακοκαιρία | FILIATRA-NET

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ΟΠΕΚΕΠΕ: Αλλαγές στη χορήγηση των άμεσων ενισχύσεων

Agro-in 25 Απριλίου 2024 | 10:41 Αλλαγές στις διαδικασίες χορήγησης άμεσων ενισχύσεων , βάσει του ΟΣΔΕ, για τις αιτήσεις του 2023 όσον αφ...