ΜΙΚΡΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ

ΜΙΚΡΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ
ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ: Η Πλάτη βρίσκεται περίπου 9 χιλιόμετρα[4] προς τα βορειοανατολικά των Φιλιατρών σε υψόμετρο 294[1][5] μέτρα και απέχει 10 περίπου χιλιόμετρα από τις ακτές του Ιονίου Πελάγους. ΙΣΤΟΡΙΑ: Το χωριό που βρίσκεται κάτω από το βουνό της Μάλης έχει μακρόχρονη ιστορία. Η παλαιότερη ονομασία του χωριού ήταν Καναλουπού, ενώ ως Πλάτη αναφέρεται από το 1956.[6][7] Πάντως το χωριό συναντάται με την ονομασία Καναλουπού ή Κανελουπού ή Καναλωπού και σε προγενέστερες βιβλιογραφικές πηγές-αναφορές. Ο οικισμός αναφέρεται, σε διάφορες απογραφές των Βενετών Προνοητών της Γαληνοτάτης Δημοκρατίας της Βενετίας, οι οποίες έγιναν στο χρονικό διάστημα της τριακονταετίας (1683/84-1715), κατά την οποία οι Βενετοί κατείχαν την Πελοπόννησο. Η Καναλουπού (Canalupu), ανήκε, το 1689, στην επαρχία της Αρκαδίας (ή Αρκαδιάς, δηλαδή την περιοχή της σημερινής Κυπαρισσίας), η οποία ήταν μια από τις 4 επαρχίες, στις οποίες χωριζόταν τότε το διαμέρισμα της Μεθώνης (επαρχία Φαναριού, επαρχία Αρκαδιάς, επαρχία Ναβαρίνου και επαρχία Μεθώνης).[8] Η Καναλουπού προσαρτήθηκε στον παλαιό Δήμο Εράνης το 1835,[9] ενώ αναφέρεται, το 1853 στον β΄ τόμο των «Ελληνικών» του Ιάκωβου Ρίζου Ραγκαβή ως χωριό του Δήμου Εράνης της Επαρχίας Τριφυλίας με πληθυσμό 115 κατοίκων, με βάση την απογραφή του 1851.[10] Το 1899 μεταφέρεται από το Νομό Μεσσηνίας και υπάγεται στον Νομό Τριφυλίας,[11] για μια περίπου δεκαετία, ως το 1909, που επανέρχεται ξανά στον Νομό Μεσσηνίας,[12] ως οικισμός της Επαρχίας Τριφυλίας. Το 1912 το χωριό της Καναλουπούς αποσπάται από τον Δήμο Εράνης και εντάσσεται στην Κοινότητα Χαλαζονίου, που είχε ως έδρα το Χαλαζόνι,[13][14] ως και το 1919,[15] που η Καναλουπού αποσπάται από την κοινότητα αυτή και ορίζεται έδρα της Κοινότητας Καναλουπούς.[16] Η Καναλουπού παρέμεινε έδρα της ομώνυμης κοινότητας, από το 1919 ως το 1956, που το χωριό μετονομάζεται σε Πλάτη και η Κοινότητα σε Κοινότητα Πλάτης,[17] και συνέχισε με το νέο όνομα ως έδρα της Κοινότητας Πλάτης από το 1956 ως το 1997, όταν τότε, στα πλαίσια των αλλαγών που επήλθαν στη τοπική αυτοδιοίκηση, μέσω του σχεδίου «Καποδίστριας», υπήχθη στον κατηργημένο Δήμο Φιλιατρών,[18] ως το 2010. Από το 2011, μετά τις νέες αλλαγές του σχεδίου «Καλλικράτης» ανήκει πλέον στον νέο Δήμο Τριφυλίας.[19][4] Ο δήμος αυτός, συστάθηκε με το Πρόγραμμα Καλλικράτης με την συνένωση των προϋπαρχόντων δήμων Αετού, Αυλώνος, Γαργαλιάνων, Κυπαρισσίας, Φιλιατρών και την κοινότητα Τριπύλας. ΑΠΟ http://www.hellenicaworld.com/Greece/Geo/gr/PlatiMessinias.html

Κυριακή 31 Ιανουαρίου 2021

Λύθηκε το μυστήριο του τρυποκάρυδου!

Κινέζοι επιστήμονες ανακάλυψαν πώς χτυπά το ράμφος του χωρίς να παθαίνει κρανιογκεφαλικές βλάβες.

Το ενδιαφέρον κινέζων ειδικών κέντρισε ο τρυποκάρυδος με τα καμώματά του: οι ερευνητές βάλθηκαν να ανακαλύψουν τον τρόπο με τον οποίο το χαριτωμένο πουλί χτυπάει με μανία το ράμφος του στον κορμό του δέντρου χωρίς να παθαίνει σοβαρές κρανιοεγκεφαλικές βλάβες

Σε μελέτη τους, ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Μπεϊάνγκ στο Πεκίνο και το Πολυτεχνείο του Χονγκ Κονγκ εξέτασαν πώς ακριβώς απορροφώνται οι δονήσεις που προκαλούνται από την επαναλαμβανόμενη κίνηση του κεφαλιού του τρυποκάρυδου επάνω στη σκληρή επιφάνεια του δέντρου .

Σύμφωνα με τους ειδικούς, οι δυνάμεις που ασκούνται καθώς ο τρυποκάρυδος χτυπάει τον κορμό του δέντρου με ταχύτητα 6-7 μ./ανά δευτερόλεπτο, αγγίζουν τα 1.000 G.

Ανατομία του δρυοκολάπτη

Όπως εξηγούν με δημοσίευσή τους στην επιθεώρηση «PLoS ONE», για να καταφέρουν να καταλήξουν σε κάποιο συμπέρασμα χρειάστηκε να εξετάσουν βίντεο της συγκεκριμένης διαδικασίας, όπως επίσης και αξονικές της κεφαλής των πουλιών προκειμένου να μελετήσουν αναλυτικά τη δομή του κρανίου τους.

Ανακάλυψαν λοιπόν σπογγώδη τμήματα τόσο στα οστά του κρανίου όσο και στο ράμφος τους, τα οποία παίζουν τον ρόλο του «συστήματος απορρόφησης κραδασμών» και τους χαρίζουν προστασία από τραυματισμούς.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, το προηγμένο σύστημα δεν βασίζεται σε έναν παράγοντα αλλά αποτελεί αποτέλεσμα ενός συνόλου μορφολογικών χαρακτηριστικών.

Τα εντυπωσιακά τους ευρήματα ωστόσο, εξηγούν, θα μπορούσαν να οδηγήσουν τους ειδικούς στο να σχεδιάσουν ασφαλέστερα κράνη.

ΑΠΟ https://perierga.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια: