ΜΙΚΡΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ

ΜΙΚΡΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ
ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ: Η Πλάτη βρίσκεται περίπου 9 χιλιόμετρα[4] προς τα βορειοανατολικά των Φιλιατρών σε υψόμετρο 294[1][5] μέτρα και απέχει 10 περίπου χιλιόμετρα από τις ακτές του Ιονίου Πελάγους. ΙΣΤΟΡΙΑ: Το χωριό που βρίσκεται κάτω από το βουνό της Μάλης έχει μακρόχρονη ιστορία. Η παλαιότερη ονομασία του χωριού ήταν Καναλουπού, ενώ ως Πλάτη αναφέρεται από το 1956.[6][7] Πάντως το χωριό συναντάται με την ονομασία Καναλουπού ή Κανελουπού ή Καναλωπού και σε προγενέστερες βιβλιογραφικές πηγές-αναφορές. Ο οικισμός αναφέρεται, σε διάφορες απογραφές των Βενετών Προνοητών της Γαληνοτάτης Δημοκρατίας της Βενετίας, οι οποίες έγιναν στο χρονικό διάστημα της τριακονταετίας (1683/84-1715), κατά την οποία οι Βενετοί κατείχαν την Πελοπόννησο. Η Καναλουπού (Canalupu), ανήκε, το 1689, στην επαρχία της Αρκαδίας (ή Αρκαδιάς, δηλαδή την περιοχή της σημερινής Κυπαρισσίας), η οποία ήταν μια από τις 4 επαρχίες, στις οποίες χωριζόταν τότε το διαμέρισμα της Μεθώνης (επαρχία Φαναριού, επαρχία Αρκαδιάς, επαρχία Ναβαρίνου και επαρχία Μεθώνης).[8] Η Καναλουπού προσαρτήθηκε στον παλαιό Δήμο Εράνης το 1835,[9] ενώ αναφέρεται, το 1853 στον β΄ τόμο των «Ελληνικών» του Ιάκωβου Ρίζου Ραγκαβή ως χωριό του Δήμου Εράνης της Επαρχίας Τριφυλίας με πληθυσμό 115 κατοίκων, με βάση την απογραφή του 1851.[10] Το 1899 μεταφέρεται από το Νομό Μεσσηνίας και υπάγεται στον Νομό Τριφυλίας,[11] για μια περίπου δεκαετία, ως το 1909, που επανέρχεται ξανά στον Νομό Μεσσηνίας,[12] ως οικισμός της Επαρχίας Τριφυλίας. Το 1912 το χωριό της Καναλουπούς αποσπάται από τον Δήμο Εράνης και εντάσσεται στην Κοινότητα Χαλαζονίου, που είχε ως έδρα το Χαλαζόνι,[13][14] ως και το 1919,[15] που η Καναλουπού αποσπάται από την κοινότητα αυτή και ορίζεται έδρα της Κοινότητας Καναλουπούς.[16] Η Καναλουπού παρέμεινε έδρα της ομώνυμης κοινότητας, από το 1919 ως το 1956, που το χωριό μετονομάζεται σε Πλάτη και η Κοινότητα σε Κοινότητα Πλάτης,[17] και συνέχισε με το νέο όνομα ως έδρα της Κοινότητας Πλάτης από το 1956 ως το 1997, όταν τότε, στα πλαίσια των αλλαγών που επήλθαν στη τοπική αυτοδιοίκηση, μέσω του σχεδίου «Καποδίστριας», υπήχθη στον κατηργημένο Δήμο Φιλιατρών,[18] ως το 2010. Από το 2011, μετά τις νέες αλλαγές του σχεδίου «Καλλικράτης» ανήκει πλέον στον νέο Δήμο Τριφυλίας.[19][4] Ο δήμος αυτός, συστάθηκε με το Πρόγραμμα Καλλικράτης με την συνένωση των προϋπαρχόντων δήμων Αετού, Αυλώνος, Γαργαλιάνων, Κυπαρισσίας, Φιλιατρών και την κοινότητα Τριπύλας. ΑΠΟ http://www.hellenicaworld.com/Greece/Geo/gr/PlatiMessinias.html

Κυριακή 10 Μαΐου 2015

Τρένο στην Ηλεία και τη Μεσσηνία... σε μια δεκαετία!

 | Σάββατο, 9 Μαΐου 2015 
Σε ουραγό εξελίσσεται η άλλοτε πρωτοπόρος Ηλεία στον σιδηρόδρομο. Στον νομό από όπου ξεκίνησε η πρώτη γραμμή του ελληνικού  σιδηροδρόμου  το 1892 (Πύργος-Κατάκολο) θα αργήσουμε πολύ να δούμε γραμμή που να συνδέει την Ηλεία με την υπόλοιπη Πελοπόννησο.
Όμως αποκαλύπτεται στο έγγραφο που απέστειλε η ΕΡΓΟΣΕ προς το Υπουργείο Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και
Τουρισμού και δόθηκε ως απάντηση σε ερώτηση του βουλευτή Ηλείας Κώστα Τζαβάρα, μετά την ολοκλήρωση της μελέτης κανονικοποίησης της γραμμής Πάτρα-Πύργος-Αλφειός –Ολυμπία και της γραμμής Αλφειός-Κυπαρισσία-Καλαμάτα, δεν έχει προβλεφθεί από την ΕΡΓΟΣΕ η χρηματοδότησης της κατασκευής της νέας γραμμής, παρά μόνο, όπως αναφέρεται στο έγγραφο  ότι «η εν λόγω μελέτη είναι σε εξέλιξη και μετά το πέρας αυτής θα αναζητηθεί χρηματοδότηση για την κατασκευή του έργου».



Γίνεται αντιληπτό ότι οι μελέτες προορίζονται για… το συρτάρι, αφού η εξεύρεση πόρων είναι πολύ δύσκολη έως αδύνατη και μπορεί να προκύψει μόνο ύστερα από πολιτική απόφαση, παρά τις  Υπενθυμίζεται πάντως ότι στο ΣΕΣ 2014-2020 είναι ενταγμένη η σιδηροδρομική γραμμή Κιάτο-Ψαθόπυργος-Ρίο.  Χωρίς διάθεση τοπικιστικών σκοπιμοτήτων, πρέπει να αναφερθεί ότι μοιάζει παράδοξο να σταματήσει η γραμμή στην Πάτρα και να μη συνεχιστεί στη Δυτική Πελοπόννησο.
Δεδομένου ότι από τον Πύργο έως την Καλαμάτα δεν πρόκειται ποτέ να κατασκευαστεί σύγχρονος κλειστός αυτοκινητόδρομος, η σύνδεση  του Πύργου με την Καλαμάτα με σύγχρονη σιδηροδρομική γραμμή αποτελεί αδήριτη ανάγκη, ώστε η περιοχή της νότιας Ηλείας και της βόρειας Μεσσηνίας, ιδιαίτερου κάλλους και ομορφιάς, να αναδειχθεί και να προσεγγίσει τουριστικό ρεύμα, αλλά και να αποκτήσουν γρήγορη πρόσβαση στην Πάτρα οι κάτοικοι αυτών των περιοχών.
Ταυτόχρονα, η αναβάθμιση του σιδηροδρομικού άξονα Πάτρας – Πύργου – Καλαμάτας θα έχει σημαντικά περιβαλλοντικά οφέλη, θα προστατεύσει τα διατηρητέα κτίρια σταθμών και το φυσικό περιβάλλον στην περιοχή Καϊάφα και θα αναδείξει ενδιαφέροντα τεχνικά έργα της υφιστάμενης γραμμής.
Η ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών οφείλουν πλέον να πάρουν την πολιτική απόφαση να εντάξουν τη γραμμή στο ΣΕΣ 2014-2020 και να πορευθούν στα ευρωπαϊκά πρότυπα, όπου ο σιδηρόδρομος είναι ανεπτυγμένος και ανταγωνίζεται το αεροπλάνο.
Ταυτόχρονο, οι πολιτικοί φορείς της Ηλείας πρέπει να διεκδικήσουν ουσιαστικά την κατασκευή σύγχρονου σιδηροδρομικού δικτύου, επιδεικνύοντας πρώτα από όλα σεβασμό στην ιστορία αυτού του τόπου.
Η ταυτότητα της γραμμής Πάτρα - Καλαμάτα

Η γραμμή στο τμήμα Πάτρα - Πύργος έχει μήκος περίπου 99 χλμ., στο Πύργος - Ολυμπία 21 χλμ. και ατο Πύργος - Κατάκολο 12 χλμ., συνολικά δηλαδή είναι 132 χιλιόμετρα.
Για τη γραμμή Πάτρα – Πύργος – Ολυμπία και Πύργος – Κατάκολο (Πάτρα – Καβάσιλα και Καβάσιλα – Πύργος – Ολυμπία/Κατάκολο) εκπονούνται οι οριστικές μελέτες χάραξης γραμμής και οδικού δικτύου, προμελέτες και οριστικές μελέτες τεχνικών έργων, γεωτεχνικές έρευνες και μελέτες, οριστική υδραυλική μελέτη, τοπογραφικές μελέτες και κτηματολόγιο, περιβαλλοντικές μελέτες για την τροποποίηση περιβαλλοντικών όρων και τεύχη δημοπράτησης για την κατασκευή των έργων. 
 Για τη γραμμή Αλφειός (λίγο μετά τον Πύργο) – Καλό Νερό – Κυπαρισσία και Καλό Νερό – Ζευγολατειό – Καλαμάτα με συνολικό μήκος περίπου 118 χλμ. βρίσκεται σε εξέλιξη σύμβαση μελέτης για τη βελτιστοποίηση χάραξης σε δύο επιμέρους τμήματα με δυσμενή χάραξη (Καλό Νερό – Κοπανάκι και Μελιγαλάς – Βαλύρα) και στη συνέχεια προμελέτη χάραξης και υδραυλική προμελέτη σε όλο το μήκος, γεωλογική μελέτη στα τμήματα παραλλαγών, περιβαλλοντική μελέτη και επικαιροποίηση οικονομοτεχνικής μελέτης για το σύνολο του άξονα Πάτρα - Καλαμάτα.
Πριν από έναν χρόνο, σε ημερίδα του Επιμελητηρίου Ηλείας, ο προϊστάμενος της Διευθύνουσας Υπηρεσίας Μελετών της ΕΡΓΑ ΟΣΕ Α.Ε. Μιχάλης Αναστασάκηςπαρουσίασε την πρόοδο των μελετών για την αναβάθμιση και μετατροπή των γραμμών Πάτρα – Πύργος – Ολυμπία, Πύργος – Κατάκολο και Πύργος – Κυπαρισσία – Καλαμάτα σε γραμμή κανονικού εύρους με ηλεκτροκίνηση, σηματοδότηση και τηλεπικοινωνίες για ταχύτητες μέχρι 160 χλμ./ώρα, όπου αυτό είναι εφικτό εντός του υφιστάμενου ορίου απαλλοτρίωσης του ΟΣΕ. 
 Με πληροφορίες απο το patisnews.
ΑΠΟ http://radio936.blogspot.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: