ΜΙΚΡΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ

ΜΙΚΡΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ
ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ: Η Πλάτη βρίσκεται περίπου 9 χιλιόμετρα[4] προς τα βορειοανατολικά των Φιλιατρών σε υψόμετρο 294[1][5] μέτρα και απέχει 10 περίπου χιλιόμετρα από τις ακτές του Ιονίου Πελάγους. ΙΣΤΟΡΙΑ: Το χωριό που βρίσκεται κάτω από το βουνό της Μάλης έχει μακρόχρονη ιστορία. Η παλαιότερη ονομασία του χωριού ήταν Καναλουπού, ενώ ως Πλάτη αναφέρεται από το 1956.[6][7] Πάντως το χωριό συναντάται με την ονομασία Καναλουπού ή Κανελουπού ή Καναλωπού και σε προγενέστερες βιβλιογραφικές πηγές-αναφορές. Ο οικισμός αναφέρεται, σε διάφορες απογραφές των Βενετών Προνοητών της Γαληνοτάτης Δημοκρατίας της Βενετίας, οι οποίες έγιναν στο χρονικό διάστημα της τριακονταετίας (1683/84-1715), κατά την οποία οι Βενετοί κατείχαν την Πελοπόννησο. Η Καναλουπού (Canalupu), ανήκε, το 1689, στην επαρχία της Αρκαδίας (ή Αρκαδιάς, δηλαδή την περιοχή της σημερινής Κυπαρισσίας), η οποία ήταν μια από τις 4 επαρχίες, στις οποίες χωριζόταν τότε το διαμέρισμα της Μεθώνης (επαρχία Φαναριού, επαρχία Αρκαδιάς, επαρχία Ναβαρίνου και επαρχία Μεθώνης).[8] Η Καναλουπού προσαρτήθηκε στον παλαιό Δήμο Εράνης το 1835,[9] ενώ αναφέρεται, το 1853 στον β΄ τόμο των «Ελληνικών» του Ιάκωβου Ρίζου Ραγκαβή ως χωριό του Δήμου Εράνης της Επαρχίας Τριφυλίας με πληθυσμό 115 κατοίκων, με βάση την απογραφή του 1851.[10] Το 1899 μεταφέρεται από το Νομό Μεσσηνίας και υπάγεται στον Νομό Τριφυλίας,[11] για μια περίπου δεκαετία, ως το 1909, που επανέρχεται ξανά στον Νομό Μεσσηνίας,[12] ως οικισμός της Επαρχίας Τριφυλίας. Το 1912 το χωριό της Καναλουπούς αποσπάται από τον Δήμο Εράνης και εντάσσεται στην Κοινότητα Χαλαζονίου, που είχε ως έδρα το Χαλαζόνι,[13][14] ως και το 1919,[15] που η Καναλουπού αποσπάται από την κοινότητα αυτή και ορίζεται έδρα της Κοινότητας Καναλουπούς.[16] Η Καναλουπού παρέμεινε έδρα της ομώνυμης κοινότητας, από το 1919 ως το 1956, που το χωριό μετονομάζεται σε Πλάτη και η Κοινότητα σε Κοινότητα Πλάτης,[17] και συνέχισε με το νέο όνομα ως έδρα της Κοινότητας Πλάτης από το 1956 ως το 1997, όταν τότε, στα πλαίσια των αλλαγών που επήλθαν στη τοπική αυτοδιοίκηση, μέσω του σχεδίου «Καποδίστριας», υπήχθη στον κατηργημένο Δήμο Φιλιατρών,[18] ως το 2010. Από το 2011, μετά τις νέες αλλαγές του σχεδίου «Καλλικράτης» ανήκει πλέον στον νέο Δήμο Τριφυλίας.[19][4] Ο δήμος αυτός, συστάθηκε με το Πρόγραμμα Καλλικράτης με την συνένωση των προϋπαρχόντων δήμων Αετού, Αυλώνος, Γαργαλιάνων, Κυπαρισσίας, Φιλιατρών και την κοινότητα Τριπύλας. ΑΠΟ http://www.hellenicaworld.com/Greece/Geo/gr/PlatiMessinias.html

Τρίτη 31 Μαρτίου 2015

Απαιτείται συνεργασία για τον τουρισμό στη Μεσσηνία: Προορισμός 4 εποχών

ΑΠΟ http://www.eleftheriaonline.gr /Δευτέρα, 30 Μαρτίου 2015 Διαβάστε το άρθρο στην ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ http://www.eleftheriaonline.gr/oikonomia/tourismos/item/59885-tourismos-messinia-proorismos-4-epoxwn



Η Μεσσηνία είναι προορισμός και για τις 4 εποχές του χρόνου, τόσο για εισερχόμενο όσο και για εσωτερικό τουρισμό. Αυτό το έχουν αντιληφθεί όσοι δραστηριοποιούνται σε συναφή επαγγέλματα και πλέον, με δεδομένη την ανάγκη της επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου, επιδιώκουν τη συνεργασία προκειμένου να επιτευχθεί η προβολή του τόπου μας τόσο στο εξωτερικό όσο και στο εσωτερικό.
Αλλωστε, πολλοί πιστεύουν πως ήδη ο νομός μας έπαψε να είναι αναπτυσσόμενος και πλέον διεκδικεί σημαντικό μερίδιο της τουριστικής πίτας τόσο σε επίπεδο χώρας όσο και διεθνώς. Πάντως στην παρούσα φάση η αισιοδοξία για τη φετινή σεζόν είναι ιδιαίτερα συγκρατημένη, λόγω της γενικότερης αβεβαιότητας του πολιτικού σκηνικού και της σημαντικής μείωσης της κίνησης από τη Ρωσία.
Σε κάθε περίπτωση και με δεδομένο πως οι κλίνες είναι περιορισμένες, καθώς οι όποιες επενδύσεις γίνονται με αργά βήματα λόγω των οικονομικών συνθηκών, εκείνο που επιδιώκουν μικρές και μεγάλες μονάδες, σε όλες τις περιοχές του νομού, είναι η προσέλκυση επισκεπτών και το χειμώνα, και σ’ αυτό συμβάλλει καθοριστικά ο εναλλακτικός τουρισμός, με το κύριο βάρος να πέφτει στον συνεδριακό.
Ωστόσο η τουριστική συνείδηση και η απόκτηση νοοτροπίας που θα «καλωσορίσει» τον επισκέπτη θεωρούνται επιβεβλημένες, με αναγκαία την εκπαίδευση σε κάθε κλάδο που έχει άμεση ή έμμεση σχέση με τον τουρισμό: Είτε αν πρόκειται για καταστήματα που πρέπει ν’ ανοίξουν Κυριακές και αργίες, είτε για τον ταξιτζή που θ’ αποφασίσει να βάλει Wi Fi στο ταξί του.

- Ο Σπύρος Λαγωνικάκος, πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Μεσσηνίας  αναφέρεται στις κινήσεις της Ενωσης και όχι μόνο, με στόχο να αξιοποιηθεί τουριστικά η χειμερινή περίοδος στην περιοχή μας, αν και ο μικρός αριθμός κλινών περιορίζει σημαντικά το πλήθος των επισκεπτών. Αυτό θα έχει πολλαπλά οφέλη. Οι ξενοδόχοι το καλοκαίρι μπορεί να μην έχουν δωμάτια ελεύθερα για τους πελάτες τους, αλλά το χειμώνα δίνουν μάχη για να συντηρήσουν τις άδειες μονάδες τους. Ετσι γίνονται επαφές και για εισερχόμενο και για εσωτερικό τουρισμό και μέσα στο 2015 αναμένεται να ξεκινήσει συνεργασία με Σκανδιναβούς για τους μήνες μετά τη θερινή σεζόν. Επίσης, γίνονται σκέψεις για μείωση των τιμών το χειμώνα και περισσότερη προβολή της περιοχής.
Αναφερόμενος γενικότερα στην υφιστάμενη κατάσταση, παρατηρεί πως όσα εξελίσσονται σε επίπεδο οικονομίας δεν άφησαν κάποιο παράθυρο ανοιχτό και τα πράγματα είναι δύσκολα μέχρι τώρα. Το Πάσχα ευελπιστεί να κυλήσει καλύτερα.
Αναφερόμενος στο ξενοδοχείο «Γαλαξίας» που εκπροσωπεί, παρατηρεί πως έχουν γενικά μειωθεί ακόμα και οι εκδρομές, όπως ΚΑΠΗ, συλλόγων κ.λπ. Σημαντικά όμως γενικότερα έχουν βοηθήσει τα συνέδρια και άλλες αθλητικές διοργανώσεις.

- Δημοσθένης Κορδοπάτης, πρόεδρος του Συνδέσμου Καταλυματιών Μεσσηνιακής Μάνης είναι αισιόδοξος για τη φετινή σεζόν και γενικότερα. Ωστόσο τονίζει τις υποχρεώσεις και των αρμοδίων φορέων, όπως του δήμου, πέρα εκείνες των ιδιωτών:
«Ο τουρισμός, αυτός ο μοναδικός κλάδος οικονομικής δραστηριότητας της περιοχής μας που δεν έχει ακόμα επηρεαστεί τόσο πολύ από την κρίση, θα μας βγάλει και φέτος ασπροπρόσωπους. 
Ολοι οι οιωνοί είναι καλοί για την Μεσσηνιακή Μάνη. Δεν είμαστε υπερβολικά αισιόδοξοι, αλλά δείχνει ότι θα είναι μια καλή χρονιά. Δεν πιστεύουμε τα υπερβολικά νούμερα που μας «σερβίρει» η Στατιστική Υπηρεσία κάθε χρόνο, αλλά προσγειωμένα πιστεύουμε ότι και αυτή την τουριστική περίοδο θα πάμε καλά.
Δεν θα διακινδυνεύσουμε προβλέψεις και ποσοστά αύξησης. Οι κρατήσεις όμως λίγο πριν την έναρξη της τουριστικής περιόδου  δείχνουν ότι στην περιοχή της Μάνης θα είμαστε μάλλον λίγο καλύτερα από πέρυσι και αυτό διότι η Μεσσηνιακή Μάνη βασίζεται πιο πολύ σε ξένους τουρίστες, Αγγλους κατά το μεγαλύτερο ποσοστό αλλά και Βορειοευρωπαίους που δεν τους έχει επηρεάσει η κρίση.
Βασίζεται όμως -εκτός από την ομορφιά του τόπου μας- και στον επαγγελματισμό των τουριστικών επαγγελματιών και ειδικά των καταλυματιών που έχουν καταφέρει να έχουν επαναλαμβανόμενους επισκέπτες που δεν χορταίνουν να έρχονται πάλι και πάλι στις επιχειρήσεις μας.
Ενας τουριστικός τόπος είναι υποχρεωμένος να εξελίσσεται συνεχώς. Η εξέλιξη αυτή συντελείται σε δυο βασικούς τομείς: Κατά πρώτον εντός της επιχείρησης που είναι υπεύθυνος ο καταλυματίας. Εδώ έχει γίνει πολύ καλή δουλειά τα τελευταία χρόνια, με αισθητή βελτίωση των επιχειρήσεων λόγω των πολλών νέων καταλυμάτων αλλά και των  ανακαινισμένων παλαιών.
Το πρόβλημά μας όμως είναι στο δεύτερο, τον εκτός της επιχείρησης τομέα, που είναι υπεύθυνος ο δήμος και άλλες κρατικές υπηρεσίες. Εκεί τα πράγματα δεν πάνε καθόλου καλά. Οι υποδομές είτε δεν υπάρχουν π.χ. βιολογικός (ευτυχώς έχουν οι επιχειρήσεις) είτε είναι υποτυπώδεις π.χ. δρόμοι, προσβάσεις, εμφάνιση κοινοχρήστων χώρων.
Είχαμε φτάσει στο σημείο να είμαστε ευχαριστημένοι που κάποια στιγμή μάζευαν τα σκουπίδια!!!. Το μόνο που χρειαζόμαστε είναι νοικοκυριό. Ελπίζουμε η νέα δημοτική αρχή να μην ακολουθήσει την τακτική του "δεν έχω λεφτά, δεν κάνω τίποτα, είμαι δικαιολογημένος".
Ας παραδειγματιστούμε από το Δήμο Καλαμάτας. Εχουμε ακούσει πολλούς να λένε ότι στην Καλαμάτα γίνονται έργα βιτρίνας! Μα αυτά χρειαζόμαστε. Οι δρόμοι, οι πλατείες και οι παραλίες μας είναι το σαλόνι μας. Τα θέλουμε τα έργα βιτρίνας. Ποιος αγοράζει αν δεν δει μια όμορφη βιτρίνα; Αυτά θέλει ο τουρίστας: φιλοξενία, ομορφιά, καθαριότητα, όλα αυτά δεν κοστίζουν πολλά, άλλωστε αυτά που πληρώνουν οι επιχειρήσεις μας είναι αρκετά. Στην περιοχή μας πρέπει να γίνουν πολλά. Από τα κυριότερα όμως -δεδομένης της κρίσης- είναι να βελτιωθούν η καθαριότητα και η ασφάλεια και να γίνει μια μεγάλη προσπάθεια στην βελτίωση της εμφάνισης και της αισθητικής των κοινοχρήστων χώρων μας».

- Ο Κώστας Αγγελόπουλος, πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Τριφυλίας αναφέρει: «Η εικόνα συνοψίζεται σε δυο όψεις του νομίσματος: Υπάρχει έντονο ενδιαφέρον στην Ελλάδα από ευρωπαϊκές αγορές. Παράλληλα ένας διάχυτος προβληματισμός που τροφοδοτείται σε πολλές περιπτώσεις από ξένα μέσα μαζικής ενημέρωσης αναφορικά με την κατάσταση της Ελλάδας σε συνάρτηση με την οικονομική αβεβαιότητα. Είναι γεγονός ότι μετά τις εκλογές υπάρχει σημαντική μείωση στη ροή των κρατήσεων».
Οσον αφορά στο τι περιμένουμε φέτος, όπως λέει έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον και νέες αγορές, όπως Πολωνοί, Γάλλοι, Ολλανδοί και Σκανδιναβοί». Αλλά τα πάντα θα κριθούν, όπως φαίνεται, σε κρατήσεις της τελευταίας στιγμής. Ευελπιστούμε όλα να πάνε καλά και να ξεπεραστεί το κλίμα αβεβαιότητας».
Οι προτάσεις του για τη βελτίωση της κατάστασης είναι: «Πρέπει να υπάρξει συστράτευση των τοπικών επαγγελματιών αλλά και της τοπικής αυτοδιοίκησης για χάραξη κοινής πορείας στα θέματα του τουρισμού. Αλλά και άμεσα για την καθημερινότητα των επισκεπτών που αλλοιώνουν αρνητικά την εικόνα του προορισμού και ταλανίζουν  το σύνολο των επαγγελματιών».

- Η Χριστίνα Μελεξοπούλου, αντιπρόεδρος του Συλλόγου Ενοικιαζομένων Μεσσηνίας εκτιμά πως η χρονιά θα είναι πιο δύσκολη από την προηγούμενη, καθώς δεν έχει διαπιστώσει ιδιαίτερο ενδιαφέρον στις εκθέσεις στο εξωτερικό αν και γίνονται προσπάθειες  από το Σύλλογο και το Δήμο Καλαμάτας και για τον εσωτερικό τουρισμό.
Στόχος όπως λέει πρέπει να είναι η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου όλες τις εποχές του χρόνου ακόμα και με εκδρομές ΚΑΠΗ, σχολείων, πανεπιστημίων κ.λπ. Ωστόσο και φέτος φαίνεται πως τα  καταλύματα θα δουλέψουν με Ελληνες κυρίως αλλά και περαστικούς ξένους της τελευταίας στιγμής. Οπως τονίζει πάντως, τα καταλύματα έχουν αναβαθμιστεί και δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτα στην παροχή δωματίου από τα ξενοδοχεία.
Γενικότερα εκτιμά πως αν δε σταθεροποιηθεί η πολιτική κατάσταση, η κατάσταση θα παραμείνει δύσκολη.

- Ο Νίκος Μαλαπέτσας, διευθυντής στο ξενοδοχείο «Ελίτ» εξηγεί πως για τη φετινή περίοδο υπήρξε μια δυναμική πολύ ισχυρή μέχρι τις εκλογές, οπότε ακολούθησε μια στασιμότητα και στη συνέχεια σταθεροποιήθηκε η κατάσταση δείχνοντας θετικά δείγματα ακόμα και για μια χρονιά ενδεχομένως καλύτερη από την προηγούμενη, σε ποσοστό που εκτιμάται πως θα σημειώσει άνοδο της τάξης του  5%-10%.
Σε κάθε περίπτωση, για τη βελτίωση της κατάστασης θεωρεί πως το βασικό είναι να προσφέρονται υπηρεσίες υψηλού επιπέδου και φυσικά να υπάρξει επιμήκυνση της περιόδου το χειμώνα, κρατώντας όμως ικανοποιημένους τους καλοκαιρινούς επισκέπτες, καθώς η Καλαμάτα είναι νέος προορισμός «που τώρα εκπαιδεύεται και πρέπει να μειωθούν τα λάθη και οι αρρυθμίες». Σημειώνει χαρακτηριστικά: «Αυτό που χρειάζεται, καθώς ήμασταν αναπτυσσόμενος προορισμός και θεωρούμαστε ανεπτυγμένος, είναι η εκπαίδευση σε όλες τις βαθμίδες των επαγγελματιών. Δεν είναι μόνο εστιατόρια, ταβέρνες κ.λπ. Είναι και ο ταξιτζής και ο περιπτεράς. Ακόμα και Wi Fi στο ταξί θα μπορούσε να έχει ο ταξιτζής, αλλά θέλει εκπαίδευση κι ενημέρωση. Γι΄ αυτό και τα σχολεία τουρισμού είχαν τόση μεγάλη συμμετοχή».

- Κώστας Ανδριανόπουλος, πρόεδρος του Σωματείου Ξενοδοχοϋπαλλήλων Μεσσηνίας και διευθυντής στο ξενοδοχείο «Elektra Hotel & Spa» σχετικά με τη  φετινή σεζόν αναφέρει: «Το αρχικό κλίμα της συγκρατημένης αισιοδοξίας που επικρατούσε με την λήξη της προηγούμενης τουριστικής περιόδου για τη σεζόν του 2015, έχει αντικατασταθεί από ένα κλίμα ανησυχίας αναφορικά με την πορεία των κρατήσεων κυρίως από την ελληνική αγορά, που έχει υποστεί συντριπτική καθίζηση αλλά και από την κακή εικόνα της ρωσικής αγοράς, που συνεχίζει την πτωτική της πορεία. Ανησυχητική στασιμότητα παρουσιάζει και η γερμανική αγορά που έχει σημαντικό μερίδιο στην περιοχή μας, που επηρεάζεται από το γενικότερο πολιτικό κλίμα. Από την άλλη πλευρά είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντική η ενίσχυση του συνεδριακού τουρισμού στην πόλη της Καλαμάτας, κυρίως κατά τους μήνες: Μάιο, Ιούνιο και Σεπτέμβριο Οκτώβριο, ενώ αυξημένο ήταν και το μερίδιο των μαθητικών εκδρομών».
Σε επίπεδο προβολής, τονίζει πως υπάρχουν πολλά ακόμη πράγματα να γίνουν, «στα οποία όμως ενεργό ρόλο -αν όχι κυρίαρχο- θα πρέπει να έχει και ο ιδιωτικός τομέας με τις συλλογικότητές του, όπως και αν εκφράζονται αυτές. Η ανυπαρξία σχετικών πρωτοβουλιών την τελευταία 5ετία, καταδικάζει ένα νομό σε ύπνωση».
Γενικότερα παρατηρεί: «Στη Μεσσηνία, παρά τις δυσκολίες και τις αντιξοότητες, παραμένει ο πιο δημιουργικός και ελπιδοφόρος κλάδος για το μέλλον της πατρίδας μας. Με ανεξάντλητες δυνατότητες που πραγματικά εφόσον ξεδιπλωθούν μπορούν όχι μόνο να επιτυγχάνουν μικρές και μεγάλες νίκες στο επίπεδο της τουριστικής οικονομίας αλλά και να μας δώσουν μια νέα εθνική αυτοπεποίθηση που τόσο έχουμε ανάγκη ως  χώρα».
Σημειώνει δε πως «αν θέλουμε να διεκδικήσουμε ακόμη μεγαλύτερο κομμάτι της τουριστικής πίτας, θα το επιτύχουμε μόνο μέσα από τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών κι εδώ ο πλέον κρίσιμος παράγοντας -η ειδοποιός αν θέλετε διαφορά- είναι ο ανθρώπινος παράγοντας, οι άνθρωποι που επανδρώνουν τα τμήματα των ξενοδοχείων και των επισιτιστικών καταστημάτων. Ο υπάλληλος που είναι καταρτισμένος τουριστικά, που εισπράττει την ηθική κι υλική ικανοποίηση από την καθημερινή προσφορά των υπηρεσιών του, που δραστηριοποιείται σ’ ένα υγιές επαγγελματικό περιβάλλον, είναι αυτός που θα απευθύνει ένα θερμό "καλωσορίσατε" στον επισκέπτη, θα σερβίρει με χαμόγελο τον καφέ και θα στρώσει με επαγγελματική ευσυνειδησία το κρεβάτι. Είναι ανάγκη κι υποχρέωση να βαδίσουμε όλοι μαζί από εδώ και πέρα και καθήκον πολλών απ’ εμάς, να ξεπεράσουμε λανθάνουσες νοοτροπίες και συμπεριφορές».

- Ο Ανδρέας Ζαγάκος, πρόεδρος του Σωματείου Καταστηματαρχών Υγειονομικού Ενδιαφέροντος στην Καλαμάτα, κάνει λόγο για μια αναπτυσσόμενη δραστηριότητα, που πρέπει να αντιμετωπιστεί με σοβαρότητα και συνεργασίες. «Να γίνει κατανοητό απ’ όλους τους φορείς και όχι μόνο επαγγελματικούς, αφού έχει να κάνει με όλο τον κοινωνικό ιστό της πόλης, ώστε να γίνει αποδεκτός ο τουρισμός ως μια ενέργεια αναπτυξιακή του μέλλοντος σε παράλληλο δρόμο με την αγροτική ανάπτυξη και την τυποποίηση».
Για τη βελτίωση της υφιστάμενης κατάστασης σημειώνει: «Χρειαζόμαστε άμεση βελτίωση της νοοτροπίας με την οποία αντιμετωπίζουμε τον επισκέπτη. Αυτό έχει να κάνει και με την εκπαίδευση των εργαζομένων στον τουρισμό, πράγμα που προσπαθούμε να βελτιώσουμε και με τα σχολεία τουρισμού αλλά και γενικότερα τη νοοτροπία του πολίτη απέναντι στον επισκέπτη. Αναφέρομαι σε… φαινόμενα Ψιλάκη, της προέδρου του Εμπορικού Συλλόγου Καλαμάτας, που προτείνει να δανείζουμε τους επισκέπτες της κρουαζιέρας με 10 ευρώ για να καταναλώνουν χρήματα στην πόλη. Αν ο καθένας αντιμετωπίσει τον τουρισμό μέσα από τα στενά ιδιοτελή συμφέροντά του, τότε προφανώς θα αδικηθεί η φιλόξενη μορφή της πόλης μας και θα χαθεί η ευκαιρία της τουριστικής ανάπτυξης».
Για φέτος ελπίζει ότι «θα κινηθεί σε ανοδική πορεία ο τουρισμός, παρότι έχουμε μια μείωση των πτήσεων του αεροδρομίου. Ελπίζουμε ειδικά για την Καλαμάτα και την ευρύτερη περιοχή. Βέβαια, τα περιθώρια είναι γνωστά, μιας και η έλλειψη κλινών είναι σημαντική αλλά μέσα στις υπάρχουσες  διαδικασίες και βοηθούντος του καιρού, που πέρυσι ήταν ανασταλτικός το Μάιο και τον Ιούνιο, να έχουμε καλύτερο αποτέλεσμα».  


ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΤΗΣ COSTA NAVARINO
O Γιώργος Χατζηιωσήφ, γενικός διευθυντής προορισμού στην Costa Navarino περιμένει πως θα εξελιχθεί ομαλά η χρονιά και πως η Μεσσηνία θα έχει την αύξηση εκείνη που αναμένεται να έχει και η υπόλοιπη Ελλάδα. Ο ίδιος θεωρεί πως "δυνατό χαρτί" για την περιοχή μας είναι ο συνεδριακός τουρισμός και γενικότερα ο εναλλακτικός, αναφέροντας το χαρακτηριστικό παράδειγμα της Costa Navarino με το γκολφ, χάρη στο οποίο τον Φεβρουάριο, τον Μάρτιο και τον Απρίλιο καθώς επίσης τον Οκτώβριο και το Νοέμβριο γίνονται κρατήσεις 200 δωματίων κάθε εβδομάδα, με απευθείας πτήσεις από Μόναχο, Ντίσελντορφ, Βιέννη και Στοκχόλμη.
Και μην ξεχνάμε τη δυναμική των συνεδρίων, καθώς πέραν των άλλων, φέτος αναμένεται και το μεγάλο -με πολλαπλά οφέλη- συνέδριο της ΑΒΤΑ τον Οκτώβριο, που θα φέρει στη Μεσσηνία όλους τους τουριστικούς πράκτορες της Βρετανίας. Ενα συνέδριο ιδιαίτερα σημαντικό για την περιοχή και το τουριστικό της μέλλον, καθώς μπορεί να διατεθούν 440 δωμάτια της τουριστικής μονάδας για τη διοργάνωση, όμως σίγουρα πολλαπλάσια θα είναι εκείνα που θα κλείσουν Βρετανοί τουρίστες το επόμενο διάστημα σε όλο το νομό.
Αναφερόμενος ο κ. Χατζηιωσήφ στην υφιστάμενη τουριστική κατάσταση επίσης στάθηκε στο γενικότερο κλίμα αβεβαιότητας, αλλά υπογράμμισε πως τα μηνύματα είναι θετικά και αν δεν υπάρξουν απρόοπτα, τα πράγματα θα πάνε καλά. Αλλωστε, με κάποια έννοια θα έχουμε και νέες αγορές, όπως η βρετανική, και ήδη στα τέλη Απριλίου θα έχουμε μια νέα επιπλέον πτήση από και προς Λονδίνο. Μειονέκτημα ωστόσο παραμένει το γεγονός της συναλλαγματικής διαφοράς μεταξύ του ρουβλίου και του ευρώ, με τις όποιες συνέπειες στον εισερχόμενο από τη Ρωσία τουρισμό.
Γενικότερα ωστόσο, ο κ. Χατζηιωσήφ τονίζει τη μεγάλη ανάγκη ανάπτυξης του εναλλακτικού τουρισμού, καθώς όλη η Ελλάδα… υπολειτουργεί τους εκτός σεζόν μήνες. Θεωρεί όμως πως πέρα από τον ήλιο και τη θάλασσα, ο αθλητικός τουρισμός, ο συνεδριακός... σίγουρα μπορούν να πετύχουν καθ΄ όλη τη διάρκεια του έτους, όπως το πέτυχαν περιοχές, π.χ. στη νότια Μικρά Ασία, στη Νότια Πορτογαλία και αλλού, κυρίως μέσα από το γκολφ και άλλες εναλλακτικές μορφές τουρισμού. Στόχος είναι οι πληρότητες και πέραν του καλοκαιριού, διαφορετικά θα υπάρχει ο κίνδυνος να  χαθούν θέσεις εργασίας.
Για όλα αυτά όμως χρειάζονται επενδύσεις, όπως γήπεδα γκολφ  και αλλαγή νοοτροπίας, που δεν θα επιτρέπει την εικόνα μιας τουριστικής πόλης με κλειστά μαγαζιά, όταν έρχεται κρουαζιερόπλοιο, «με κίνδυνο να μην ξαναέρθει το πλοίο». Οπως σημειώνει δε μπορεί η παραλιακή μιας πόλης να μοιάζει με νεκρή πόλη, υποδεχόμενη μερικές εκατοντάδες επισκέπτες. Ολο αυτό όμως απαιτεί συνεργασία τοπικών φορέων, τουριστικών πρακτόρων κ.λπ.

ΣΕ ΕΠΙΠΕΔΑ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ
Ο Κωνσταντίνος Μαρινάκος, πρόεδρος του Τουριστικού Οργανισμού Πελοποννήσου και πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδοχείων Αρκαδίας, αναφορικά με την υφιστάμενη κατάσταση στον τουριστικό τομέα,  σημειώνει μεταξύ άλλων πως παρά το κλίμα αβεβαιότητας και την  περίοδο παρατεταμένης κρίσης «ο τουρισμός απεδείχθη, σε επίπεδο χώρας, ένας ιδιαίτερα δυναμικός και ανθεκτικός τομέας, φθάνοντας σήμερα να συνεισφέρει άνω του 18% στο ΑΕΠ και άνω του 20% στην απασχόληση και υπό προϋποθέσεις με πολύ καλύτερες προοπτικές για τα επόμενα χρόνια. Τα τελευταία χρόνια ο εισερχόμενος τουρισμός παρουσιάζει μια εντυπωσιακή αύξηση κυρίως στους παραδοσιακούς τουριστικούς προορισμούς της χώρας μας, σε αντίθεση με τις τουριστικά απομονωμένες περιοχές και κυρίως τις γεωγραφικές ενότητες εκείνες που παρουσιάζουν υψηλό βαθμό εξάρτησης από την εγχώριο αγορά, όπως πολλές περιοχές της Πελοποννήσου οι οποίες έχουν υποστεί σημαντικές ζημιές καθόλα αυτά τα έτη της βαθιάς ύφεσης που διανύει η χώρα μας».
Για την κινητικότητα των αρμοδίων φορέων στην Πελοπόννησο σημείωσε: «Είναι γεγονός ότι καταβάλλονται τα τελευταία χρόνια προσπάθειες από όλους τους εμπλεκόμενους με την τουριστική ανάπτυξη φορείς τόσο από πλευράς τοπικής αυτοδιοίκησης όσο και από πλευράς φορέων του ιδιωτικού τομέα, δίχως όμως να έχει επιτευχθεί μέχρι σήμερα, με εξαίρεση την αυξημένη ζήτηση στην περιοχή της Μεσσηνίας, σύμφωνα με τα διαθέσιμα δευτερογενή στοιχεία ισολογισμών των ξενοδοχείων, η δημιουργία ενός σημαντικού ρεύματος εισερχόμενου τουρισμού στην Πελοπόννησο ικανού να την καταστήσει ένα δυναμικό brand name ως τουριστικό προορισμό στη διεθνή τουριστική αγορά». 
Για το πώς αναμένεται να διαμορφωθεί φέτος η κατάσταση, αναφέρει: «Προερχόμαστε από μια καλή τουριστική χρονιά το 2014 και αναμένεται και το 2015, σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής στοιχεία, ο τουρισμός στη χώρα μας να κινηθεί σε θετικό πρόσημο, με στόχους που μπορεί να φτάσουν και τα 22 εκατ. σε αφίξεις (δίχως να περιλαμβάνονται σε αυτές τα 2,5 εκατ. αφίξεων κρουαζιέρας) και σε 14 δις. ευρώ σε άμεσα έσοδα. Σύμφωνα με τις προκρατήσεις, έντονο ενδιαφέρον καταγράφεται τόσο από τις παραδοσιακές αγορές της Γερμανίας και του Ηνωμένου Βασιλείου όσο και από χώρες της Σκανδιναβίας αλλά και από μικρότερες αγορές (Γαλλία, Ιταλία, ΠΓΔΜ, Τουρκία κ.α).
Βασική προϋπόθεση όμως για την πορεία της τουριστικής ζήτησης, αποτελεί αφενός η θετική ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων της κυβέρνησης με τους Ευρωπαίους εταίρους και η αποδοχή από το Eurogroup των μεταρρυθμιστικών προτάσεων, ξεπερνώντας κατ’ αυτό τον τρόπο όλο αυτό το κλίμα αβεβαιότητας που μπορεί να αποτελέσει καθοριστικής σημασίας παράγοντα για το ιδιαίτερα ευαίσθητο τουριστικό προϊόν, αφετέρου η διασφάλιση ενός σταθερού κλίματος έμμεσης φορολογίας, με την διατήρηση των συντελεστών ΦΠΑ στη διαμονή σε ανταγωνιστικά επίπεδα σε σχέση με τον άμεσο ανταγωνισμό.
Είναι σημαντικό επίσης να επισημάνουμε ότι τα αποτελέσματα αυτής της τουριστικής δραστηριότητας που καταγράφονται σε εθνικό  επίπεδο δεν διαχέονται με τρόπο ευθέως ανάλογο και σε περιοχές λιγότερο ανεπτυγμένες τουριστικά, όπως αυτή της Πελοποννήσου. Και κατά συνέπεια απαιτείται άμεσα η ανάπτυξη των κατάλληλων πολιτικών για την αντιμετώπιση ανάλογων παθογενών φαινομένων, όπως αυτό της μη διάχυσης του τουριστικού φαινομένου σε όλες τις περιοχές με ιδιαίτερους τουριστικούς πόρους αλλά και της περιορισμένης εποχικότητας».
Αναφορικά με όλα εκείνα που πρέπει να γίνουν για τη βελτίωση της κατάστασης, η άποψη του προέδρου του Τουριστικού Οργανισμού Πελοποννήσου είναι η εξής: «Ως Τουριστικός Οργανισμός Πελοποννήσου (Τ.Ο.Π.) έχουμε επισημάνει, κατά καιρούς, τις ουσιαστικές τομές που πρέπει να γίνουν στον τομέα του τουρισμού τόσο σε εθνικό όσο και σε περιφερειακό επίπεδο. Ειδικότερα ως προς την Πελοπόννησο απαιτούνται δράσεις και πολιτικές ουσίας: εμπεριστατωμένες μελέτες φερουσών ικανοτήτων των προορισμών των επιμέρους Περιφερειακών Ενοτήτων, Στρατηγικός Τουριστικός Σχεδιασμός, που παραμένει πάντα ένα ζητούμενο τόσο για την Περιφέρειά μας όσο και για τη χώρα μας στο σύνολό της, η ανάπτυξη και υλοποίηση ενός Γενικού Σχεδίου Μάρκετινγκ και ο καθορισμός στόχων προβολής και προώθησης του τουριστικού προϊόντος που να λαμβάνει υπόψη τις ιδιαιτερότητες των επιμέρους περιοχών και την ποικιλομορφία των προορισμών με έμφαση στην ανάδειξη και αξιοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς, στην στήριξη της δημιουργικής βιομηχανίας και του σύγχρονου πολιτισμού. Παράλληλα απαιτείται η διαμόρφωση ενός μοντέλου ανάπτυξης το οποίο θεωρούμε ότι θα πρέπει να στηρίξουμε και στο οποίο θα μπορούμε να στηριχτούμε, που να συντίθεται από το τουρισμό ήπιας ανάπτυξης και τον αγροτοδιατροφικό τομέα, με στραμμένο πάντα το νου μας στο περιβάλλον, στην καινοτομία και στις νέες τεχνολογίες. Αποψή μας είναι ότι δεν μπορούμε να εξαιρέσουμε το μοντέλο «ήλιος - θάλασσα» από τον αναπτυξιακό τουριστικό χάρτη της Πελοποννήσου, εφόσον συμβάλλει σημαντικά στην βελτίωση των οικονομικών και κοινωνικών δεικτών, αλλά μπορούμε μέσω της έξυπνης εξειδίκευσης να επιμηκύνουμε την τουριστική περίοδο και να αυξήσουμε το ποσοστό  τουριστών υψηλής ποιότητας αλλά και εισοδήματος. Εμπλουτισμός του παρεχόμενου τουριστικού προϊόντος με ενίσχυση ειδικών μορφών τουρισμού (αθλητικός, συνεδριακός, τουρισμός υγείας-ευεξίας, περιπέτειας, θρησκευτικός, γαστρονομικός τουρισμός), προσδίδοντας και διατομεακό χαρακτήρα σε συνεργατισμό με τον πρωτογενή τομέα. Συνεπώς μόνο μέσω ενός Στρατηγικού Τουριστικού Σχεδιασμού μπορεί να επέλθουν στοχευμένα αποτελέσματα για τον τουρισμό στην Πελοπόννησο αξιοποιώντας κατά τον βέλτιστο και ορθολογικότερο τρόπο τους πολύτιμους και περιορισμένους σε σχέση με το παρελθόν οικονομικούς πόρους. Μέσα από μια τέτοια διαδρομή τα πραγματικά στοιχεία της ταυτότητας του τόπου μας, σε συνάρτηση με την εικόνα και την τοποθέτηση (positioning) στην ανταγωνιστική αγορά μπορούν να δημιουργήσουν ένα ισχυρό brand name για την Πελοπόννησο. Τέλος, καθότι θεωρούμε ότι η τουριστική ανάπτυξη εξαρτάται σε μέγιστο βαθμό από τη σχέση αλληλεπίδρασης μεταξύ του ιδιωτικού και του δημοσίου τομέα, απαιτείται η αξιοποίηση φορέων, που μπορούν να αποτελέσουν την μήτρα συνεργατισμού μεταξύ των εμπλεκόμενων με τον τουρισμό φορέων του  δημοσίου, κοινωνικού και ιδιωτικού τομέα, στο πλαίσιο μιας Στρατηγικής Διακυβέρνησης για τον τουρισμό».

Δεν υπάρχουν σχόλια: