ΜΙΚΡΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ

ΜΙΚΡΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ
ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ: Η Πλάτη βρίσκεται περίπου 9 χιλιόμετρα[4] προς τα βορειοανατολικά των Φιλιατρών σε υψόμετρο 294[1][5] μέτρα και απέχει 10 περίπου χιλιόμετρα από τις ακτές του Ιονίου Πελάγους. ΙΣΤΟΡΙΑ: Το χωριό που βρίσκεται κάτω από το βουνό της Μάλης έχει μακρόχρονη ιστορία. Η παλαιότερη ονομασία του χωριού ήταν Καναλουπού, ενώ ως Πλάτη αναφέρεται από το 1956.[6][7] Πάντως το χωριό συναντάται με την ονομασία Καναλουπού ή Κανελουπού ή Καναλωπού και σε προγενέστερες βιβλιογραφικές πηγές-αναφορές. Ο οικισμός αναφέρεται, σε διάφορες απογραφές των Βενετών Προνοητών της Γαληνοτάτης Δημοκρατίας της Βενετίας, οι οποίες έγιναν στο χρονικό διάστημα της τριακονταετίας (1683/84-1715), κατά την οποία οι Βενετοί κατείχαν την Πελοπόννησο. Η Καναλουπού (Canalupu), ανήκε, το 1689, στην επαρχία της Αρκαδίας (ή Αρκαδιάς, δηλαδή την περιοχή της σημερινής Κυπαρισσίας), η οποία ήταν μια από τις 4 επαρχίες, στις οποίες χωριζόταν τότε το διαμέρισμα της Μεθώνης (επαρχία Φαναριού, επαρχία Αρκαδιάς, επαρχία Ναβαρίνου και επαρχία Μεθώνης).[8] Η Καναλουπού προσαρτήθηκε στον παλαιό Δήμο Εράνης το 1835,[9] ενώ αναφέρεται, το 1853 στον β΄ τόμο των «Ελληνικών» του Ιάκωβου Ρίζου Ραγκαβή ως χωριό του Δήμου Εράνης της Επαρχίας Τριφυλίας με πληθυσμό 115 κατοίκων, με βάση την απογραφή του 1851.[10] Το 1899 μεταφέρεται από το Νομό Μεσσηνίας και υπάγεται στον Νομό Τριφυλίας,[11] για μια περίπου δεκαετία, ως το 1909, που επανέρχεται ξανά στον Νομό Μεσσηνίας,[12] ως οικισμός της Επαρχίας Τριφυλίας. Το 1912 το χωριό της Καναλουπούς αποσπάται από τον Δήμο Εράνης και εντάσσεται στην Κοινότητα Χαλαζονίου, που είχε ως έδρα το Χαλαζόνι,[13][14] ως και το 1919,[15] που η Καναλουπού αποσπάται από την κοινότητα αυτή και ορίζεται έδρα της Κοινότητας Καναλουπούς.[16] Η Καναλουπού παρέμεινε έδρα της ομώνυμης κοινότητας, από το 1919 ως το 1956, που το χωριό μετονομάζεται σε Πλάτη και η Κοινότητα σε Κοινότητα Πλάτης,[17] και συνέχισε με το νέο όνομα ως έδρα της Κοινότητας Πλάτης από το 1956 ως το 1997, όταν τότε, στα πλαίσια των αλλαγών που επήλθαν στη τοπική αυτοδιοίκηση, μέσω του σχεδίου «Καποδίστριας», υπήχθη στον κατηργημένο Δήμο Φιλιατρών,[18] ως το 2010. Από το 2011, μετά τις νέες αλλαγές του σχεδίου «Καλλικράτης» ανήκει πλέον στον νέο Δήμο Τριφυλίας.[19][4] Ο δήμος αυτός, συστάθηκε με το Πρόγραμμα Καλλικράτης με την συνένωση των προϋπαρχόντων δήμων Αετού, Αυλώνος, Γαργαλιάνων, Κυπαρισσίας, Φιλιατρών και την κοινότητα Τριπύλας. ΑΠΟ http://www.hellenicaworld.com/Greece/Geo/gr/PlatiMessinias.html

Πέμπτη 12 Φεβρουαρίου 2015

Ελληνικό «χρώμα» αρχιτεκτονικής στο Μανχάταν

ΑΠΟ http://www.real.gr/
11/2/2015 6:00:00 μμ



Μέσα από την πολυποίκιλη δημιουργικότητά τους και την ανάδειξη της σύγχρονης αρχιτεκτονικής σκέψης- πρακτικής θέλησαν να καταδείξουν το πείσμα, τη φαντασία και την καινοτομία της «άλλης Ελλάδας», εντός και εκτός συνόρων.
Από τις Ηνωμένες Πολιτείες έστειλαν το δικό τους θετικό μήνυμα για τις αντοχές και τη δύναμη μιας

πατρίδας που με τους δικούς της ανθρώπους βγαίνει στο ξέφωτο.
Δεκάδες Έλληνες νέοι αρχιτέκτονες που ζουν και εργάζονται, αλλά και αρκετοί που σπουδάζουν στη Νέα Υόρκη, ίδρυσαν το Ελληνικό Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικής Νέας Υόρκης (σ.σ.: στα αγγλικά έχει τα αρχικά GIANY) και παρουσίασαν την πρώτη τους έκθεση στον χώρο του Γενικού Προξενείου της Ελλάδας, στο Μανχάταν.

Στην τελετή των εγκαινίων, που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη το βράδυ (τοπική ώρα), εκτός από τα μέλη του Ινστιτούτου, παρέστησαν ακαδημαϊκοί, αρχιτέκτονες και καλλιτέχνες, ανάμεσά τους και πολλοί μη ελληνικής καταγωγής, καθώς και εκπρόσωποι ελληνοαμερικανικών φορέων.

Καινοτόμες προσεγγίσεις, πολύφωνα σχέδια, εκπληκτικά παιχνίδια χρωμάτων και γεωμετρικών σχημάτων, αχαλίνωτες εκφράσεις στο φως και στην αρχιτεκτονική ήταν τα κύρια χαρακτηριστικά των έργων, στα οποία η ελληνική επιρροή ήταν έντονη και δεσπόζουσα.

«Ο στόχος είναι να παρουσιαστεί η δουλειά νέων Ελλήνων αρχιτεκτόνων και να αναπτυχθεί ένας διάλογος σε θέματα πολιτισμού, νέων ιδεών και δραστηριοτήτων μεταξύ συναδέλφων σε Ελλάδα και Νέα Υόρκη, γιατί νομίζω υπάρχει ανάγκη».

Αυτό δήλωσε στο Αθηναϊκό Πρακτορείο η Δήμητρα Τσαχρέλια, από τα ιδρυτικά μέλη του Ινστιτούτου, επισημαίνοντας ότι «από τη μια ανταλλάζουμε και μοιραζόμαστε σκέψεις και συγκινήσεις και από την άλλη δείχνουμε κατ’ αυτό τον τρόπο ότι εμείς είμαστε εδώ και δεν ξεχνάμε από πού ερχόμαστε».

Επίσης, εξέφρασε τη χαρά της για τη «τόσο μεγάλη συμμετοχή» και για το γεγονός ότι τους παραχωρήθηκε το Γενικό Προξενείο για τη διοργάνωση της έκθεσης, που, «πέρα από τη συμβολισμό του χώρου, το Ινστιτούτο μας έχει πια ένα σημείο αναφοράς σ’ αυτή την πόλη», όπως είπε.

Στη συνέχεια, ανέφερε ότι στην έκθεση συμμετέχουν 34 Έλληνες νέοι αρχιτέκτονες που ζουν και εργάζονται σε εταιρείες στη Νέα Υόρκη και ορισμένοι διδάσκουν σε αμερικανικά πανεπιστήμια.

Η δίδυμη αδελφή της, επίσης αρχιτέκτονας και ιδρυτικό μέλος του Ινστιτούτου, Ειρήνη Τσαχρέλια, πρόσθεσε ότι στα σχέδια διακρίνονται «πολλαπλά επίπεδα αρχιτεκτονικών διαστάσεων» και υπάρχουν «πολλές πρωτότυπες ιδέες».

Ο Φωτεινός Σούλος, ο οποίος κατάγεται από το Μαρούσι και είναι απόφοιτος της Αρχιτεκτονικής Σχολής του Πανεπιστημίου της Πάτρας, με μεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια και τα τελευταία πέντε χρόνια εργάζεται στη Νέα Υόρκη, τόνισε:

«Αυτή η προσπάθεια ξεκίνησε με αγάπη για την αρχιτεκτονική και την κοινή μας κληρονομιά. Οι αρχιτέκτονες ξοδεύουν πολλές ώρες πάνω στα σχέδια και έτσι δένονται μεταξύ τους».

«Βέβαια, συμπλήρωσε, «υπάρχει και η κρίση στην πατρίδα μας που μας έφερε ακόμα πιο κοντά και είπαμε να δημιουργήσουμε αυτό τον φορέα για να μην χαθούμε…».

Δεν παρέλειψε να σημειώσει: «Είμαστε σε διαρκή επαφή με φίλους και συναδέλφους μας στην Ελλάδα και ξέρουμε ότι και εκεί γίνονται αρκετά ενδιαφέροντα πράγματα».

Ο γενικός πρόξενος της Ελλάδας στη Νέα Υόρκη, Γιώργος Ηλιόπουλος, δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ: «Η παρουσία τόσο πολλών νέων, ταλαντούχων παιδιών, εδώ στο Γενικό Προξενείο, αποτέλεσε έκπληξη και για μας. Βλέπουμε το φοβερό ταλέντο που έχει η Ελλάδα σε τέτοια μορφή και έκταση».

Ο κ. Ηλιόπουλος επισήμανε ότι «με τα έργα τους, με τις ιδέες τους και τη δημιουργικότητά τους, οι νέοι Έλληνες αρχιτέκτονες δείχνουν σ’ αυτή την πόλη πως είμαστε μια ζωντανή κοινότητα».

«Η Ελλάδα», είπε, «έχει ένα απίστευτο παραγωγικό δυναμικό, με κέφι για δουλειά και για ανταγωνισμό. Είναι άδικο να τους χάνουμε και να τους κερδίζουν άλλοι. Γι’ αυτό, έχει μεγάλη σημασία να βρίσκουμε τρόπους να τους κρατάμε κοντά, σε συνεχή επαφή με την Ελλάδα».

Πίσω από την ίδρυση του Ελληνικού Ινστιτούτου Αρχιτεκτονικής Νέας Υόρκης και τη διοργάνωση της έκθεσης κρύβεται και μια ενδιαφέρουσα ανθρώπινη ιστορία.

Οι δίδυμες αδελφές, Δήμητρα και Ειρήνη Τσαχρέλια, είχαν προβληθεί από τα ΜΜΕ στην Ελλάδα όταν το 2000 κατατάχτηκαν πρώτες στις πανελλαδικές εξετάσεις και εισήχθησαν στο Πανεπιστήμιο Πατρών, Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, με την υψηλότερη βαθμολογία.
 
Αποφοίτησαν με άριστα, όπως και στη συνέχεια από το Πανεπιστήμιο Κολούμπια της Νέας Υόρκης, αποκτώντας με διακρίσεις μεταπτυχιακό πτυχίο στον κλάδο της αρχιτεκτονικής.

Από το 2008, πλέον εργάζονται και οι δύο στην αμερικανική μεγαλούπολη και δημιουργούν μαζί και χωριστά, αλλά όπως υπογράμμισαν, «αλληλοσυμπληρώνονται».

Η μητέρα τους, Ντίνα Γερολυμάτου (εκπαιδευτικός από την Πάτρα), έως τώρα ένιωθε περηφάνια της για τις σπουδές, το έργο και τις επιτυχίες των διδύμων θυγατέρων της.

Τώρα, έσπευσε να εκφράσει τον θαυμασμό της «για όλα αυτά τα νέα ταλαντούχα παιδιά, που με τιμιότητα και σκληρή εργασία, προβάλλουν την Ελλάδα στη Νέα Υόρκη».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ΠΛΑΤΗ: (ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ ΚΑΝΑΛΟΥΠΟΥΣ). ΣΥΛΛΟΓΗ ΠΑΛΑΙΩΝ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΩΝ.

Ακόμα μερικές παλιές φώτο μας ήρθανε, ενισχύοντας έτσι την συλλογή μας, η οποία χάρη στις δικές σας δωρεές αυξάνει συνεχώς.