ΜΙΚΡΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ

ΜΙΚΡΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ
ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ: Η Πλάτη βρίσκεται περίπου 9 χιλιόμετρα[4] προς τα βορειοανατολικά των Φιλιατρών σε υψόμετρο 294[1][5] μέτρα και απέχει 10 περίπου χιλιόμετρα από τις ακτές του Ιονίου Πελάγους. ΙΣΤΟΡΙΑ: Το χωριό που βρίσκεται κάτω από το βουνό της Μάλης έχει μακρόχρονη ιστορία. Η παλαιότερη ονομασία του χωριού ήταν Καναλουπού, ενώ ως Πλάτη αναφέρεται από το 1956.[6][7] Πάντως το χωριό συναντάται με την ονομασία Καναλουπού ή Κανελουπού ή Καναλωπού και σε προγενέστερες βιβλιογραφικές πηγές-αναφορές. Ο οικισμός αναφέρεται, σε διάφορες απογραφές των Βενετών Προνοητών της Γαληνοτάτης Δημοκρατίας της Βενετίας, οι οποίες έγιναν στο χρονικό διάστημα της τριακονταετίας (1683/84-1715), κατά την οποία οι Βενετοί κατείχαν την Πελοπόννησο. Η Καναλουπού (Canalupu), ανήκε, το 1689, στην επαρχία της Αρκαδίας (ή Αρκαδιάς, δηλαδή την περιοχή της σημερινής Κυπαρισσίας), η οποία ήταν μια από τις 4 επαρχίες, στις οποίες χωριζόταν τότε το διαμέρισμα της Μεθώνης (επαρχία Φαναριού, επαρχία Αρκαδιάς, επαρχία Ναβαρίνου και επαρχία Μεθώνης).[8] Η Καναλουπού προσαρτήθηκε στον παλαιό Δήμο Εράνης το 1835,[9] ενώ αναφέρεται, το 1853 στον β΄ τόμο των «Ελληνικών» του Ιάκωβου Ρίζου Ραγκαβή ως χωριό του Δήμου Εράνης της Επαρχίας Τριφυλίας με πληθυσμό 115 κατοίκων, με βάση την απογραφή του 1851.[10] Το 1899 μεταφέρεται από το Νομό Μεσσηνίας και υπάγεται στον Νομό Τριφυλίας,[11] για μια περίπου δεκαετία, ως το 1909, που επανέρχεται ξανά στον Νομό Μεσσηνίας,[12] ως οικισμός της Επαρχίας Τριφυλίας. Το 1912 το χωριό της Καναλουπούς αποσπάται από τον Δήμο Εράνης και εντάσσεται στην Κοινότητα Χαλαζονίου, που είχε ως έδρα το Χαλαζόνι,[13][14] ως και το 1919,[15] που η Καναλουπού αποσπάται από την κοινότητα αυτή και ορίζεται έδρα της Κοινότητας Καναλουπούς.[16] Η Καναλουπού παρέμεινε έδρα της ομώνυμης κοινότητας, από το 1919 ως το 1956, που το χωριό μετονομάζεται σε Πλάτη και η Κοινότητα σε Κοινότητα Πλάτης,[17] και συνέχισε με το νέο όνομα ως έδρα της Κοινότητας Πλάτης από το 1956 ως το 1997, όταν τότε, στα πλαίσια των αλλαγών που επήλθαν στη τοπική αυτοδιοίκηση, μέσω του σχεδίου «Καποδίστριας», υπήχθη στον κατηργημένο Δήμο Φιλιατρών,[18] ως το 2010. Από το 2011, μετά τις νέες αλλαγές του σχεδίου «Καλλικράτης» ανήκει πλέον στον νέο Δήμο Τριφυλίας.[19][4] Ο δήμος αυτός, συστάθηκε με το Πρόγραμμα Καλλικράτης με την συνένωση των προϋπαρχόντων δήμων Αετού, Αυλώνος, Γαργαλιάνων, Κυπαρισσίας, Φιλιατρών και την κοινότητα Τριπύλας. ΑΠΟ http://www.hellenicaworld.com/Greece/Geo/gr/PlatiMessinias.html

Πέμπτη 13 Μαρτίου 2014

Το τρένο και η απαξίωση των υποδομών

Το πλιάτσικο στο μετρικό δίκτυο του τρένου στην Πελοπόννησο συνεχίζεται παντοιοτρόπως.
Τελευταία πληροφορία αυτή που δημοσιεύτηκε στο ηλεκτρονική έκδοση της εφημερίδας "Το Βήμα". Σύμφωνα με αυτή οι οργανωμένοι φίλοι του σιδηρόδρομου ανακάλυψαν ότι έχει κάνει φτερά ολόκληρο τμήμα της γραμμής μήκους 100 μέτρων, στο ύψος των Ναυπηγείων Ελευσίνας. Οπως καταγγέλλεται, σε άγνωστο χρόνο ξηλώθηκαν και ράγες αλλά και στρωτήρες, με τη χρήση επαγγελματικών μεθόδων και σε τμήμα το οποίο δεν ήταν ορατό από το δρόμο.

Πριν από λίγο καιρό είχε εντοπιστεί κλοπή γραμμής μήκους 200 μέτρων στο ανακαινισμένο τμήμα της γραμμής εντός των ορίων της Κορινθίας, ενώ έχουν καταγγελθεί απανωτές κλοπές εξοπλισμού και υλικών από χώρους του ΟΣΕ, λεηλασία των πανάκριβων αυτόματων συστημάτων φύλαξης ισόπεδων διαβάσεων, βανδαλισμοί σιδηροδρομικών σταθμών, καθώς και η κλοπή ολόκληρων ντιζελομηχανών και βαγονιών από την περιοχή Καβάσιλα Ηλείας. Αθροιζόμενα αυτά δεν συνιστούν απλώς κλοπές, αλλά προδιαγράφουν μια πορεία διάλυσης του σιδηροδρομικού δικτύου, καθώς η Πολιτεία εμφανίζεται ουσιαστικά ανίκανη αλλά και απρόθυμη να το προστατεύσει.
Από αυτή τη γενική εικόνα φυσικά δεν εξαιρείται η Μεσσηνία - και ως πλέον χαρακτηριστική περίπτωση θα μπορούσε να αναφερθεί η κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει ο σιδηροδρομικός σταθμός Καλαμάτας. Ισως δεν μπορεί να εκφραστεί ούτε με τη λέξη "άθλια" - και το γεγονός ότι βρίσκεται στην καρδιά της πόλης είναι ενδεικτικό της απουσίας ενδιαφέροντος τόσο από τον ΟΣΕ όσο και από το δήμο. Από τον ΟΣΕ δεν περιμέναμε και τίποτε περισσότερο, καθώς κινείται στη λογική του γενικού ξεπουλήματος και όχι μόνον δεν δαπανά ούτε ένα ευρώ για να συντηρήσει την περιουσία του, αλλά είναι έτοιμος να την εκποιήσει. Ενας χώρος που θα έπρεπε να αποτελεί μνημείο για τη νεότερη ιστορία της πόλης, που συνδέθηκε με μεγάλα έργα υποδομών και συνακόλουθες αλλαγές στην οικονομία και την κοινωνία, έχει μεταβληθεί σε θλιβερό απομεινάρι του παρελθόντος.
Τα όσα προαναφέρθηκαν αποτελούν την άλλη πλευρά των προβλημάτων τα οποία δημιούργησε το λουκέτο στη γραμμή και δυσκολεύουν ακόμη περισσότερο κάθε ιδέα, σκέψη ή προσπάθεια επαναλειτουργίας με οποιαδήποτε μορφή. Η χρήση για τουριστικούς σκοπούς αποδείχτηκε ότι θα μπορούσε να αποτελέσει μια αποτελεσματική κίνηση υπό προϋποθέσεις, και το γεγονός ότι η ιστορία αυτή σταμάτησε ξαφνικά δεν μπορεί παρά να δημιουργεί προβληματισμούς. Το βέβαιο είναι όμως ότι ακόμη και αυτή η δραστηριότητα, εφόσον συνεχιστεί, απαιτεί σίγουρα... γραμμές, ασφάλεια στη μετακίνηση και σταθμούς υποστήριξης των τελικών και ενδιάμεσων δραστηριοτήτων. Ελάχιστες προϋποθέσεις οι οποίες δεν μπορούν να υπάρξουν αν συνεχιστεί η σημερινή αντιμετώπιση από την πλευρά της Πολιτείας και του ΟΣΕ.
Η φθορά σε όλα τα επίπεδα είναι ραγδαία και χρειάζονται αποφασιστικά μέτρα για να σταματήσει. Και αν ο ΟΣΕ δεν ενδιαφέρεται, θα πρέπει να ενδιαφερθούν πρωτίστως οι δήμοι στην περιφέρεια των οποίων υπάρχουν σιδηροδρομικές υποδομές. Να προτείνουν και να απαιτήσουν μέτρα διαφύλαξης και πραγματικής αξιοποίησης της περιουσίας, προς όφελος των πολιτών.


Ηλίας Μπιτσάνης
http://www.eleftheriaonline.gr
Διαβάστε το άρθρο στην ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ http://www.eleftheriaonline.gr/stiles-sxolia/kalimera-kyrie-dimarxe/item/34437-treno-klopes-ypodomes

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ΤΟ ΧΡΩΜΑ ΤΟΥ ΒΑΖΟΥ - ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΡΗΣ, (ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟ - ΗΧΗΤΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ)

Ένας φόνος που δεν έγινε, προστέθηκε σε μια σκευωρία που είχε αρχίσει πριν λίγα χρόνια.