Του Παν. Βέμμου
Οι έννοιες «ανταγωνιστικότητα» και «ανάπτυξη» είναι το άπαν της πολιτικής των μνημονιακών πολιτικών δυνάμεων. Ποια, όμως, είναι η ουσία στην πραγματικότητα; Η περίπτωση των αναθέσεων των έργων των εθνικών δρόμων και η διαχείρισή τους ξεσκεπάζει όχι μόνο την σημερινή πολιτική αλλά μας δείχνει και τις αιτίες που φθάσαμε στη χρεωκοπία.
Οι αναθέσεις των μεγάλων έργων και ιδιαίτερα αυτές των δρόμων γίνεται σε κοινοπραξίες που έχουν σχέση, όλοι καταλαβαίνουμε τους λόγους, με εκδοτικά συμφέροντα. Το κόστος για το δημόσιο είναι όχι απλώς μεγαλύτερο αλλά πολλαπλάσιο απ’ ότι συμβαίνει σε γειτονικές χώρες και στην Ε.Ε., αφού και η εξυπηρέτηση ιδιοτελών συμφερόντων
παρεμβαίνει ακόμα και στο σχεδιασμό. Πώς αλλιώς να ερμηνεύσουμε για το δρόμο Κορίνθου-Τρίπολης την παράκαμψη και την μη κατασκευή των δύο σηράγγων που έγιναν αφού η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν παρελάμβανε το έργο; Ποιοί ωφελήθηκαν από τα αδρανή υλικά που αξιοποιήθηκαν σε εργασίες άσχετες με τους δρόμους; Γιατί στο σχεδιασμό του έργου δεν αξιοποιήθηκε η δυνατότητα γεωλογικών μελετών του ΙΓΜΕ με αποτέλεσμα τμήματα του δρόμου στη Νεμέα και στη Τσακώνα να πάθουν καθίζηση με ζημιές δεκάδων εκατομμυρίων; Τα χρήματα αυτά και μόνο έφθαναν για να λειτουργεί το ΙΓΜΕ για αρκετές δεκαετίες, τώρα και αυτό το κλείνουν ως μη αναγκαίο!
Οι συμβάσεις που υπογράφτηκαν από την κυβέρνηση της ΝΔ με τις κοινοπραξίες (ΣΔΙΤ) με την παραχώρηση της διαχείρισης σ’ αυτές είναι ληστρικές και αντιαναπτυξιακές για τους παρακάτω λόγους.
α) Σε κανένα σταθμό διοδίων δεν υπάρχει έξοδος πριν απ’ αυτόν, ώστε ο οδηγός να έχει τη δυνατότητα επιλογής για δρόμο με διόδια ή όχι. Αμέσως, όμως, μετά υπάρχει έξοδος αφού ο οδηγός πληρώσει το χαράτσι. Ενώ στην Ελευσίνα πριν τα διόδια υπάρχουν πινακίδες που σε κατευθύνουν σε δρόμο χωρίς διόδια και αμέσως πριν απ’ αυτά υπάρχει έξοδος, στην Κόρινθο οι πινακίδες για Άργος-Τρίπολη σε κατευθύνουν μόνο στη νέα εθνική οδό χωρίς έξοδο ούτε στο Σολωμό ούτε στο Σπαθοβούνι.
β) Οι σταθμοί των διοδίων είναι τοποθετημένοι σε τέτοια σημεία ώστε να μη δίνει τη δυνατότητα στον οδηγό άλλης επιλογής. Ο οδηγός ΙΧ, π.χ. που μπαίνει στην Κόρινθο πρέπει να πληρώσει 2,5 Ε για 5 χιλιόμετρα δρόμο αν βγει στις εξόδους αμέσως μετά το Σπαθοβούνι 4,90Ε αν βγει στη Νεστάνη για 60 χιλ. δρόμο.
γ) Το αντίτιμο για την χρήση του δρόμου είναι δυσανάλογα μεγάλο έτσι που γίνεται χαράτσι με σοβαρές επιπτώσεις στην ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας. Για να έρθει μια νταλίκα στη ΒΙΠΕ Τρίπολης από Κόρινθο μόνο για διόδια θα πληρώσει 35 Ε και για την Μεγαλόπολη σχεδόν 50 Ε. Σ’ αυτό να προσθέσουμε ότι το τραίνο έχεις σταματήσει την εμπορευματική λειτουργία του από τη δεκαετία του ’80 και την επιβατική πριν τρία χρόνια, παρά το γεγονός ότι ξοδεύτηκαν 100 περίπου εκατ. ευρώ για την ανακαίνιση της γραμμής, που δυστυχώς δεν ολοκληρώθηκε και το τραίνο είναι πολ/σια φθηνότερο μέσο μεταφοράς και οικολογικό καταλαβαίνουμε το μεγάλο μειονέκτημα που έχουν οι επιχειρήσεις στην Αρκαδία (βιομηχανικές, βιοτεχνικές τουριστικές) αλλά και οι αγρότες.
δ) Ενώ το μισθολογικό κόστος της αναδόχου εταιρείας έχει μειωθεί σημαντικά λόγω της μείωσης των μισθών αλλά και της χρήσης «μαύρης εργασίας» στα έργα η σύμβαση τηρείται και κάθε χρόνο γίνεται τιμαριθμική αναπροσαρμογή των διοδίων.
Οι «αμαρτωλές» αυτές συμβάσεις που υπογράφτηκαν από την ΝΔ, εφαρμόσθηκαν κατά γράμμα από το ΠΑΣΟΚ και είναι υπό την προστασία της Τρόικας είναι ένας από τους παράγοντες που οδήγησαν σε βαθειά ύφεση την οικονομία της Αρκαδίας.
Η αναθεώρηση αυτών των συμβάσεων και η άμεση επαναλειτουργία του τραίνου, τουλάχιστον για εμπορική χρήση, μπορεί να αποτελέσει έναν απ’ τους όρους ανάσχεσης της ύφεσης και σε μια άλλη προοπτική.
Η τοποθέτηση των κομμάτων επί της ουσίας των προβλημάτων καθίσταται αναγκαία και επιτακτική και ο πολίτης απ’ αυτά πρέπει να κρίνει.
ΑΠΟ http://www.arcadiaportal.gr
Οι έννοιες «ανταγωνιστικότητα» και «ανάπτυξη» είναι το άπαν της πολιτικής των μνημονιακών πολιτικών δυνάμεων. Ποια, όμως, είναι η ουσία στην πραγματικότητα; Η περίπτωση των αναθέσεων των έργων των εθνικών δρόμων και η διαχείρισή τους ξεσκεπάζει όχι μόνο την σημερινή πολιτική αλλά μας δείχνει και τις αιτίες που φθάσαμε στη χρεωκοπία.
Οι αναθέσεις των μεγάλων έργων και ιδιαίτερα αυτές των δρόμων γίνεται σε κοινοπραξίες που έχουν σχέση, όλοι καταλαβαίνουμε τους λόγους, με εκδοτικά συμφέροντα. Το κόστος για το δημόσιο είναι όχι απλώς μεγαλύτερο αλλά πολλαπλάσιο απ’ ότι συμβαίνει σε γειτονικές χώρες και στην Ε.Ε., αφού και η εξυπηρέτηση ιδιοτελών συμφερόντων
παρεμβαίνει ακόμα και στο σχεδιασμό. Πώς αλλιώς να ερμηνεύσουμε για το δρόμο Κορίνθου-Τρίπολης την παράκαμψη και την μη κατασκευή των δύο σηράγγων που έγιναν αφού η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν παρελάμβανε το έργο; Ποιοί ωφελήθηκαν από τα αδρανή υλικά που αξιοποιήθηκαν σε εργασίες άσχετες με τους δρόμους; Γιατί στο σχεδιασμό του έργου δεν αξιοποιήθηκε η δυνατότητα γεωλογικών μελετών του ΙΓΜΕ με αποτέλεσμα τμήματα του δρόμου στη Νεμέα και στη Τσακώνα να πάθουν καθίζηση με ζημιές δεκάδων εκατομμυρίων; Τα χρήματα αυτά και μόνο έφθαναν για να λειτουργεί το ΙΓΜΕ για αρκετές δεκαετίες, τώρα και αυτό το κλείνουν ως μη αναγκαίο!
Οι συμβάσεις που υπογράφτηκαν από την κυβέρνηση της ΝΔ με τις κοινοπραξίες (ΣΔΙΤ) με την παραχώρηση της διαχείρισης σ’ αυτές είναι ληστρικές και αντιαναπτυξιακές για τους παρακάτω λόγους.
α) Σε κανένα σταθμό διοδίων δεν υπάρχει έξοδος πριν απ’ αυτόν, ώστε ο οδηγός να έχει τη δυνατότητα επιλογής για δρόμο με διόδια ή όχι. Αμέσως, όμως, μετά υπάρχει έξοδος αφού ο οδηγός πληρώσει το χαράτσι. Ενώ στην Ελευσίνα πριν τα διόδια υπάρχουν πινακίδες που σε κατευθύνουν σε δρόμο χωρίς διόδια και αμέσως πριν απ’ αυτά υπάρχει έξοδος, στην Κόρινθο οι πινακίδες για Άργος-Τρίπολη σε κατευθύνουν μόνο στη νέα εθνική οδό χωρίς έξοδο ούτε στο Σολωμό ούτε στο Σπαθοβούνι.
β) Οι σταθμοί των διοδίων είναι τοποθετημένοι σε τέτοια σημεία ώστε να μη δίνει τη δυνατότητα στον οδηγό άλλης επιλογής. Ο οδηγός ΙΧ, π.χ. που μπαίνει στην Κόρινθο πρέπει να πληρώσει 2,5 Ε για 5 χιλιόμετρα δρόμο αν βγει στις εξόδους αμέσως μετά το Σπαθοβούνι 4,90Ε αν βγει στη Νεστάνη για 60 χιλ. δρόμο.
γ) Το αντίτιμο για την χρήση του δρόμου είναι δυσανάλογα μεγάλο έτσι που γίνεται χαράτσι με σοβαρές επιπτώσεις στην ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας. Για να έρθει μια νταλίκα στη ΒΙΠΕ Τρίπολης από Κόρινθο μόνο για διόδια θα πληρώσει 35 Ε και για την Μεγαλόπολη σχεδόν 50 Ε. Σ’ αυτό να προσθέσουμε ότι το τραίνο έχεις σταματήσει την εμπορευματική λειτουργία του από τη δεκαετία του ’80 και την επιβατική πριν τρία χρόνια, παρά το γεγονός ότι ξοδεύτηκαν 100 περίπου εκατ. ευρώ για την ανακαίνιση της γραμμής, που δυστυχώς δεν ολοκληρώθηκε και το τραίνο είναι πολ/σια φθηνότερο μέσο μεταφοράς και οικολογικό καταλαβαίνουμε το μεγάλο μειονέκτημα που έχουν οι επιχειρήσεις στην Αρκαδία (βιομηχανικές, βιοτεχνικές τουριστικές) αλλά και οι αγρότες.
δ) Ενώ το μισθολογικό κόστος της αναδόχου εταιρείας έχει μειωθεί σημαντικά λόγω της μείωσης των μισθών αλλά και της χρήσης «μαύρης εργασίας» στα έργα η σύμβαση τηρείται και κάθε χρόνο γίνεται τιμαριθμική αναπροσαρμογή των διοδίων.
Οι «αμαρτωλές» αυτές συμβάσεις που υπογράφτηκαν από την ΝΔ, εφαρμόσθηκαν κατά γράμμα από το ΠΑΣΟΚ και είναι υπό την προστασία της Τρόικας είναι ένας από τους παράγοντες που οδήγησαν σε βαθειά ύφεση την οικονομία της Αρκαδίας.
Η αναθεώρηση αυτών των συμβάσεων και η άμεση επαναλειτουργία του τραίνου, τουλάχιστον για εμπορική χρήση, μπορεί να αποτελέσει έναν απ’ τους όρους ανάσχεσης της ύφεσης και σε μια άλλη προοπτική.
Η τοποθέτηση των κομμάτων επί της ουσίας των προβλημάτων καθίσταται αναγκαία και επιτακτική και ο πολίτης απ’ αυτά πρέπει να κρίνει.
ΑΠΟ http://www.arcadiaportal.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου