Οριστικό
τέλος στο θέμα της μείωσης του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης βάζει με
δηλώσεις του στην “Καθημερινή”, ο υπουργός Οικονομικών, Γιάννης
Στουρνάρας, μετά την έντονη ενόχληση του οικονομικού επιτελείου για
τις σχετικές διαρροές, λίγες ημέρες μετά τη νέα διαπραγμάτευση με την
τρόικα.
Όπως τόνισε ο κ. Στουρνάρας “δεν είναι ώρα για μείωση φόρων. Δεν έχουμε πετύχει ακόμη πρωτογενές πλεόνασμα. Είμαστε στον σωστό δρόμο, έχουμε καλύψει τα 2/3 της δημοσιονομικής προσαρμογής, αλλά απέχουμε ακόμη από τον τελικό στόχο. Θα ήταν λάθος να
θέσουμε τέτοιο ζήτημα τώρα. Αυτή είναι η γραμμή της κυβέρνησης όπως έχει χαραχθεί από τον πρωθυπουργό και το υπουργείο Οικονομικών”.
Μπορεί τα έσοδα από την εξομοίωση των ειδικών φόρων κατανάλωσης σε πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης να μειώθηκαν την περίοδο 2012-2013 κατά περίπου 300 εκατ. ευρώ σε σχέση με την περίοδο 2011-2012, ωστόσο το οικονομικό επιτελείο ευελπιστεί ότι στη νέα χειμερινή περίοδο (από τον Οκτώβριο του 2013) τα έσοδα θα αυξηθούν.
Τα μειωμένα έσοδα από την αλλαγή στον τρόπο φορολόγησης των καυσίμων οφείλονται κατά κύριο λόγo στη μείωση της κατανάλωσης λόγω της αδυναμίας των νοικοκυριών να προμηθευτούν πετρέλαιο, στο μεγάλο «στοκάρισμα» πετρελαίου θέρμανσης με χαμηλότερη τιμή και στις καλές καιρικές συνθήκες που λειτούργησαν ευνοϊκά για τους καταναλωτές όχι όμως και για τα δημόσια ταμεία.
Πάντως, τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών δείχνουν ότι καταπολεμήθηκε το λαθρεμπόριο. Συγκεκριμένα, αυξήθηκε η κατανάλωση πετρελαίου κίνησης, εξέλιξη που καταδεικνύει ότι τα προηγούμενα χρόνια διοχετεύονταν στην αγορά ποσότητες πετρελαίου θέρμανσης που προορίζονταν για άλλες χρήσεις.
Ο κ. Στουρνάρας σημειώνει: “Οι Ειδικοί Φόροι Κατανάλωσης σε πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης εξισώθηκαν για να αντιμετωπιστεί το λαθρεμπόριο. Αν μειώσουμε τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης για το θέρμανσης, θα ανοίξουμε πάλι ένα παράθυρο στους λαθρεμπόρους. Μπορούμε να εξετάσουμε απλοποίηση των κριτηρίων για τη χορήγηση του επιδόματος θέρμανσης, αλλά όχι μείωση ΕΦΚ. Σημειώνω ότι πέρυσι δεν απορροφήθηκε το ποσό που είχε διατεθεί από τον προϋπολογισμό για επίδομα θέρμανσης”.
Ενας ακόμα λόγος που δεν μπορεί να μειωθεί ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης είναι ότι η εξίσωση έγινε στο κατώτατο επιτρεπτό από την Ευρωπαϊκή Ενωση επίπεδο για το πετρέλαιο κίνησης.
Δηλαδή, δεν μπορεί πλέον να μειωθεί ο ενιαίος ΕΦΚ, παρά μόνο εάν αποφασισθεί η επιστροφή στο προηγούμενο καθεστώς. Κάτι που σημαίνει ότι άλλο ΕΦΚ θα έχει το πετρέλαιο θέρμανσης και άλλο το πετρέλαιο κίνησης. Μια τέτοια εξέλιξη θα άνοιγε την κερκόπορτα του λαθρεμπορίου.
Ο υπουργός Οικονομικών αναφέρει χαρακτηριστικά ότι “όταν εξισώσαμε τους ΕΦΚ, το κάναμε στο κατώτατο επιτρεπόμενο επίπεδο για το πετρέλαιο κίνησης”.
Εν τω μεταξύ, σύμφωνα με την “Καθημερινή”, οι υπηρεσίες του υπ. Οικονομικών εξετάζουν την απλοποίηση των κριτηρίων και των διαδικασιών για τη χορήγηση του πετρελαίου θέρμανσης. Μάλιστα το υπουργείο αναγκάσθηκε να στείλει επιστολές σε 140.000 δικαιούχους ώστε να υποβάλουν αίτηση προκειμένου να τους χορηγηθεί το επίδομα πετρελαίου θέρμανσης.
Όπως τόνισε ο κ. Στουρνάρας “δεν είναι ώρα για μείωση φόρων. Δεν έχουμε πετύχει ακόμη πρωτογενές πλεόνασμα. Είμαστε στον σωστό δρόμο, έχουμε καλύψει τα 2/3 της δημοσιονομικής προσαρμογής, αλλά απέχουμε ακόμη από τον τελικό στόχο. Θα ήταν λάθος να
θέσουμε τέτοιο ζήτημα τώρα. Αυτή είναι η γραμμή της κυβέρνησης όπως έχει χαραχθεί από τον πρωθυπουργό και το υπουργείο Οικονομικών”.
Μπορεί τα έσοδα από την εξομοίωση των ειδικών φόρων κατανάλωσης σε πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης να μειώθηκαν την περίοδο 2012-2013 κατά περίπου 300 εκατ. ευρώ σε σχέση με την περίοδο 2011-2012, ωστόσο το οικονομικό επιτελείο ευελπιστεί ότι στη νέα χειμερινή περίοδο (από τον Οκτώβριο του 2013) τα έσοδα θα αυξηθούν.
Τα μειωμένα έσοδα από την αλλαγή στον τρόπο φορολόγησης των καυσίμων οφείλονται κατά κύριο λόγo στη μείωση της κατανάλωσης λόγω της αδυναμίας των νοικοκυριών να προμηθευτούν πετρέλαιο, στο μεγάλο «στοκάρισμα» πετρελαίου θέρμανσης με χαμηλότερη τιμή και στις καλές καιρικές συνθήκες που λειτούργησαν ευνοϊκά για τους καταναλωτές όχι όμως και για τα δημόσια ταμεία.
Πάντως, τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών δείχνουν ότι καταπολεμήθηκε το λαθρεμπόριο. Συγκεκριμένα, αυξήθηκε η κατανάλωση πετρελαίου κίνησης, εξέλιξη που καταδεικνύει ότι τα προηγούμενα χρόνια διοχετεύονταν στην αγορά ποσότητες πετρελαίου θέρμανσης που προορίζονταν για άλλες χρήσεις.
Ο κ. Στουρνάρας σημειώνει: “Οι Ειδικοί Φόροι Κατανάλωσης σε πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης εξισώθηκαν για να αντιμετωπιστεί το λαθρεμπόριο. Αν μειώσουμε τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης για το θέρμανσης, θα ανοίξουμε πάλι ένα παράθυρο στους λαθρεμπόρους. Μπορούμε να εξετάσουμε απλοποίηση των κριτηρίων για τη χορήγηση του επιδόματος θέρμανσης, αλλά όχι μείωση ΕΦΚ. Σημειώνω ότι πέρυσι δεν απορροφήθηκε το ποσό που είχε διατεθεί από τον προϋπολογισμό για επίδομα θέρμανσης”.
Ενας ακόμα λόγος που δεν μπορεί να μειωθεί ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης είναι ότι η εξίσωση έγινε στο κατώτατο επιτρεπτό από την Ευρωπαϊκή Ενωση επίπεδο για το πετρέλαιο κίνησης.
Δηλαδή, δεν μπορεί πλέον να μειωθεί ο ενιαίος ΕΦΚ, παρά μόνο εάν αποφασισθεί η επιστροφή στο προηγούμενο καθεστώς. Κάτι που σημαίνει ότι άλλο ΕΦΚ θα έχει το πετρέλαιο θέρμανσης και άλλο το πετρέλαιο κίνησης. Μια τέτοια εξέλιξη θα άνοιγε την κερκόπορτα του λαθρεμπορίου.
Ο υπουργός Οικονομικών αναφέρει χαρακτηριστικά ότι “όταν εξισώσαμε τους ΕΦΚ, το κάναμε στο κατώτατο επιτρεπόμενο επίπεδο για το πετρέλαιο κίνησης”.
Εν τω μεταξύ, σύμφωνα με την “Καθημερινή”, οι υπηρεσίες του υπ. Οικονομικών εξετάζουν την απλοποίηση των κριτηρίων και των διαδικασιών για τη χορήγηση του πετρελαίου θέρμανσης. Μάλιστα το υπουργείο αναγκάσθηκε να στείλει επιστολές σε 140.000 δικαιούχους ώστε να υποβάλουν αίτηση προκειμένου να τους χορηγηθεί το επίδομα πετρελαίου θέρμανσης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου