ΜΙΚΡΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ

ΜΙΚΡΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ
ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ: Η Πλάτη βρίσκεται περίπου 9 χιλιόμετρα[4] προς τα βορειοανατολικά των Φιλιατρών σε υψόμετρο 294[1][5] μέτρα και απέχει 10 περίπου χιλιόμετρα από τις ακτές του Ιονίου Πελάγους. ΙΣΤΟΡΙΑ: Το χωριό που βρίσκεται κάτω από το βουνό της Μάλης έχει μακρόχρονη ιστορία. Η παλαιότερη ονομασία του χωριού ήταν Καναλουπού, ενώ ως Πλάτη αναφέρεται από το 1956.[6][7] Πάντως το χωριό συναντάται με την ονομασία Καναλουπού ή Κανελουπού ή Καναλωπού και σε προγενέστερες βιβλιογραφικές πηγές-αναφορές. Ο οικισμός αναφέρεται, σε διάφορες απογραφές των Βενετών Προνοητών της Γαληνοτάτης Δημοκρατίας της Βενετίας, οι οποίες έγιναν στο χρονικό διάστημα της τριακονταετίας (1683/84-1715), κατά την οποία οι Βενετοί κατείχαν την Πελοπόννησο. Η Καναλουπού (Canalupu), ανήκε, το 1689, στην επαρχία της Αρκαδίας (ή Αρκαδιάς, δηλαδή την περιοχή της σημερινής Κυπαρισσίας), η οποία ήταν μια από τις 4 επαρχίες, στις οποίες χωριζόταν τότε το διαμέρισμα της Μεθώνης (επαρχία Φαναριού, επαρχία Αρκαδιάς, επαρχία Ναβαρίνου και επαρχία Μεθώνης).[8] Η Καναλουπού προσαρτήθηκε στον παλαιό Δήμο Εράνης το 1835,[9] ενώ αναφέρεται, το 1853 στον β΄ τόμο των «Ελληνικών» του Ιάκωβου Ρίζου Ραγκαβή ως χωριό του Δήμου Εράνης της Επαρχίας Τριφυλίας με πληθυσμό 115 κατοίκων, με βάση την απογραφή του 1851.[10] Το 1899 μεταφέρεται από το Νομό Μεσσηνίας και υπάγεται στον Νομό Τριφυλίας,[11] για μια περίπου δεκαετία, ως το 1909, που επανέρχεται ξανά στον Νομό Μεσσηνίας,[12] ως οικισμός της Επαρχίας Τριφυλίας. Το 1912 το χωριό της Καναλουπούς αποσπάται από τον Δήμο Εράνης και εντάσσεται στην Κοινότητα Χαλαζονίου, που είχε ως έδρα το Χαλαζόνι,[13][14] ως και το 1919,[15] που η Καναλουπού αποσπάται από την κοινότητα αυτή και ορίζεται έδρα της Κοινότητας Καναλουπούς.[16] Η Καναλουπού παρέμεινε έδρα της ομώνυμης κοινότητας, από το 1919 ως το 1956, που το χωριό μετονομάζεται σε Πλάτη και η Κοινότητα σε Κοινότητα Πλάτης,[17] και συνέχισε με το νέο όνομα ως έδρα της Κοινότητας Πλάτης από το 1956 ως το 1997, όταν τότε, στα πλαίσια των αλλαγών που επήλθαν στη τοπική αυτοδιοίκηση, μέσω του σχεδίου «Καποδίστριας», υπήχθη στον κατηργημένο Δήμο Φιλιατρών,[18] ως το 2010. Από το 2011, μετά τις νέες αλλαγές του σχεδίου «Καλλικράτης» ανήκει πλέον στον νέο Δήμο Τριφυλίας.[19][4] Ο δήμος αυτός, συστάθηκε με το Πρόγραμμα Καλλικράτης με την συνένωση των προϋπαρχόντων δήμων Αετού, Αυλώνος, Γαργαλιάνων, Κυπαρισσίας, Φιλιατρών και την κοινότητα Τριπύλας. ΑΠΟ http://www.hellenicaworld.com/Greece/Geo/gr/PlatiMessinias.html

Τρίτη 19 Απριλίου 2022

Η Εβδομάδα του Μαρτυρίου και της Ανάστασης όπως την βιώνουν οι μοναχοί στο Άγιον Όρος!


 18/04/2022 17:11:37

Του Γιώργου Θεοχάρη – ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ

Μία περιγραφή των ακολουθιών και των τελουμένων στις Μονές, τις Σκήτες και τα λοιπά καθιδρύματα του Αγίου Όρους.

Μετά την αγρυπνία της εορτής των Βαΐων, κατά την οποία συμπληρώνονται σαράντα ημέρες από την έναρξη της Αγίας Σαρακοστής, μπαίνει η Αγία και Μεγάλη Εβδομάδα. Και λέγεται έτσι λόγω των μεγάλων γεγονότων της επί γης ζωής του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού, όπως το αναφέρει ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος εξηγώντας το σε λόγο ειδικό για την Μεγάλη Εβδομάδα.

Και όπως είχαμε αναφέρει σε άλλο άρθρο κατά την έναρξη της Αγίας Σαρακοστής τώρα ακόμη περισσότερο εντείνονται οι προσευχές και οι γονυκλισίες και η νηστεία γίνεται αυστηρότερη από τους μοναχούς του Αγίου Όρους. Όποιος έμεινε αυτές τις ημέρες στο Άγιον Όρος έχει πολλά να διηγείται για την κατανυκτική ατμόσφαιρα και την πνευματική αλλαγή που έζησε εκεί.

«Ερχόμενος ο Κύριος προς το εκούσιον πάθος…» είναι το γνωστό τροπάριο που αρχίζει να ψάλλεται από την Μεγάλη Δευτέρα στον Όρθρο και που σηματοδοτεί την έναρξη των ιερών ακολουθιών της Αγίας και Μεγάλης Εβδομάδας. Και μαζί με αυτό το άλλο εμβληματικό τροπάριο «Ιδού ο νυμφίος έρχεται εν τω μέσω της νυκτός…» είναι από τα πιό αγαπητά τροπάρια των ημερών αυτών.

Όμως πώς βιώνουν οι Αγιορείτες μοναχοί την περίοδο αυτή; Την βιώνουν όπως στους ναούς εκτός του Αγίου Όρους; Θελήσαμε να μιλήσουμε με ορισμένους μοναχούς και να μας μεταφέρουν το θρησκευτικό κλίμα, όπως αυτό παρατηρείται στο Άγιον Όρος αμετάβλητο εδώ και μία χιλιετία χωρίς καμία διακοπή. Εκείνο που εισπράξαμε από τις συνομιλίες αυτές μας το επιβεβαίωσαν και πολλοί προσκυνητές που έζησαν κατά καιρούς αυτές τις ημέρες στο Άγιον Όρος.

Και είδαμε ότι στις Μονές, τις Σκήτες, τα Κελλιά, τις Καλύβες και τα Ησυχαστήρια της Αθωνικής χερσονήσου τηρείται το ίδιο το αρχαιοπαράδοτο τυπικό.

Έτσι σύμφωνα με αυτό οι ιερές ακολουθίες του Όρθρου γίνονται κανονικά νωρίς τα ξημερώματα δηλ, ξεκινούν, ανάλογα με το τυπικό κάθε Ιεράς Μονής ή εξαρτήματος, από τις μία μετά τα μεσάνυχτα μέχρι τις πρωινές ώρες, εκτός από τον Ναό του Πρωτάτου, που λόγω και των εργαζομένων στις Δημόσιες Υπηρεσίες και στα καταστήματα στην πολίχνη των Καρυών, οι ακολουθίες γίνονται τις βραδυνές ώρες για να μπορούν να συμμετέχουν εκτός από τους μοναχούς της Σκήτης των Καρυών και οι λαϊκοί.

Εκείνο που παρατηρεί ο κάθε προσκυνητής είναι ότι σ᾽ αυτές τις ακολουθίες του Όρθρου δεν γίνεται περιφορά της εικόνας του Νυμφίου, αλλά η εικόνα αυτή είναι τοποθετημένη στο κεντρικό δεξιό προσκυνητάρι του Ναού, την οποία προσκυνούν με πολύ ευλάβεια όλοι οι μοναχοί και οι προσκυνητές όταν μπαίνουν στον Ναό. Αυτό σημαίνει ότι, όπως μας τόνιζαν οι Αγιορείτες πατέρες, σε αντίθεση με τις συνήθειες που έχουν επικρατήσει στις εκκλησίες του κόσμου, αποφεύγεται να καλλιεργείται μία συναισθηματική ατμόσφαιρα, αλλά κυρίως έχει θέση η κατάνυξη και το πνεύμα της συντριβής και της μετανοίας για να υποδεχθούν με καθαρή καρδιά την Αγία Ανάσταση του Κυρίου.

Στην διάρκεια της ημέρας τελούνται οι ακολουθίες των Ωρών, του Εσπερινού και η θεία Λειτουργία των Προηγιασμένων Δώρων μέχρι την Μεγάλη Τετάρτη, ενώ η ακολουθία του Μεγάλου Αποδείπνου τελείται μέχρι την Μεγάλη Τρίτη. Την Μεγάλη Τετάρτη το απόγευμα ή την Μεγάλη Πέμπτη το πρωί τελείται η ακολουθία του Ευχελαίου με επτά ιερείς, όπου είναι εφικτό, κατά την οποία χρίονται όλοι από το άγιον ἐλαιον της μεγάλης κανδήλας, η οποία είναι τοποθετημένη σε μικρό αναλόγιο στο κέντρο του Ναού.

Το πρωί της Μεγάλης Πέμπτης τελείται κατά τον Όρθρο η ακολουθία του Νιπτήρος και διαβάζεται και η ακολουθία της θείας Μεταλήψεως. Κατά το μεσημέρι τελείται ο Εσπερινός και η θεία Λειτουργία του Μεγάλου Βασιλείου, κατά την οποία διαβάζεται το ιερόν Ευαγγέλιον της Διαθήκης, δηλ. της παράδοσης του μυστηρίου της θείας Ευχαριστίας.

Το πρωί της Μεγάλης Παρασκευής τελείται ο Όρθρος κατά τον οποίο αναγινώσκονται τα Δώδεκα Ευαγγέλια. Μετά το Πέμπτο Ευαγγέλιο γίνεται η έξοδος του Σταυρού από το Ιερό Βήμα και τοποθετείται στο κέντρο του Ναού κάτω από τον κεντρικό πολυέλαιο. Το μεσημέρι τελείται η ακολουθία των Μεγάλων Ωρών με τα γνωστό τροπάριο «Σήμερον κρεμάται επί ξύλου…»

και στην συνέχεια η ακολουθία του Εσπερινού και η τελετή της Αποκαθήλωσης κατά την οποία ο Επιτάφιος, βασταζόμενος από τους Ιερείς, εξέρχεται από το Ιερόν Βήμα και τοποθετείται στο κέντρο του Ναού, επάνω σε ένα απλό και απέριττο τραπέζι χωρίς κουβούκλιο. Στολίζεται όμως με ευωδιαστά και γνήσια άνθη από το Περιβόλι της Παναγίας τα οποία παράγει άφθονα η φύση του Αγίου Όρους. Είναι αγριολούλουδα και άνθη από σπάρτα, κερασιές, μηλιές, κυδωνιές, κουτσουπιές και διάφορα άλλα δένδρα και φυτά.


Νωρίς το πρωί του Μεγάλου Σαββάτου τελείται ο Όρθρος κατά τον οποίο ψάλλονται τα εγκώμια, ενώ ο Ηγούμενος ή ο Προεστώς της ακολουθίας
ραίνει με μύρο τον επιτάφιο και όλο τον Ναό και στην συνέχεια γίνεται η περιφορά του Επιταφίου πέριξ του Καθολικού κάθε Μονής ή του Κυριακού στις Σκήτες με τους μοναχούς να κρατούν αναμμένες λαμπάδες.

Όταν η λιτανεία φθάσει στην εξωτερική πόρτα του Ναού οι ιερείς που κρατούν τον Επιτάφιο τον υψώνουν, ώστε όλοι οι μοναχοί και οι λαϊκοί να περνούν από κάτω για να λαμβάνουν κατά κάποιον τρόπο την ευλογία του ταφέντος Ιησού Χριστού, ενώ οι διάκονοι ή οι εκκλησιαστικοί τους ραίνουν με μύρο από τα μυροδοχεία που κρατούν. Αυτή είναι από τις ωραιότερες στιγμές της Μεγάλης Εβδομάδας που συγκινεί πολλούς λαϊκούς.

Το μεσημέρι του Μεγάλου Σαββάτου τελείται ο Εσπερινός της πρώτης Ανάστασης, κατά τον οποίο ο Προεστώς, όταν ψάλλεται το «Ανάστα ο Θεός…», ρίχνει σε όλο τον Ναό φύλλα δάφνης, ένδειξη της χαράς για την Ανάσταση του Κυρίου και της λύτρωσης των ανθρώπων από τον θάνατο, όπως ο Απόστολος Παύλος το αναφέρει στην προς Εβραίους επιστολή του: «Ίνα δια του θανάτου καταργήση τον το κράτος έχοντα του θανάτου, τουτέστι τον διάβολον, και απαλλάξη τούτους όσοι φόβω θανάτου διά παντός του ζην ένοχοι ήσαν δουλείας».

Έτσι κατακλείεται η εβδομάδα των Παθών του Κυρίου και εισερχόμαστε στην Διακαινήσιμο εβδομάδα με την ακολουθία του Όρθρου και της θείας Λειτουργίας της Αναστάσεως, κατά την οποία τελείται σε όλες τις Μονές ολονύκτια αγρυπνία και για την οποία θα αναφερθούμε σε άλλο μας άρθρο.

ΑΠΟ https://www.vimaorthodoxias.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: