Από τα δέκα μεγαλύτερα νηολόγια του πλανήτη μόνο πέντε, το ελληνικό και άλλα τέσσερα, έχουν «πράσινες» ενδείξεις σε όλα τα κριτήρια
Του Λάμπρου Καραγεώργου
Στις κορυφαίες ποιοτικές θέσεις μεταξύ των νηολογίων που αντιπροσωπεύουν το σύνολο
του παγκόσμιου εμπορικού στόλου κυματίζει η ελληνική σημαία, σύμφωνα με την έρευνα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου (ICS) για τις επιδόσεις των σημαιών των κρατών-μελών για την περίοδο 2020/2021. Η έρευνα περιλαμβάνει 117 σημαίες-νηολόγια εκ των οποίων μόλις 17 έχουν περάσει με άριστα τις εξετάσεις μαζί και το ελληνικό νηολόγιο. Από τα δέκα μεγαλύτερα νηολόγια του πλανήτη που αντιπροσωπεύουν το 75% του παγκοσμίου στόλου μόνο πέντε, το ελληνικό και άλλα τέσσερα, έχουν «πράσινες» ενδείξεις σε όλα τα κριτήρια.Οι άλλες τέσσερις σημαίες είναι τα Νησιά Μάρσαλ, το Χονγκ Κονγκ, οι Μπαχάμες και η Ιαπωνία. Επίσης από τις μικρότερες – σε στόλο – σημαίες στις καταπράσινες περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων η νορβηγική, η ιταλική, η γαλλική, η γερμανική, η ρωσική, η βρετανική και άλλες. Η έρευνα καταδεικνύει επίσης ότι οι διαφορές μεταξύ «παραδοσιακών» και «ανοικτών» νηολογίων δεν είναι σημαντικές, καθώς μεταξύ των κορυφαίων, σε ό,τι αφορά τις επιδόσεις, νηολογίων συγκαταλέγονται αρκετά «ανοικτά» νηολόγια.
Τα κριτήρια που εξετάζονται και βαθμολογούνται με πράσινο, κόκκινο ή γκρίζο χρώμα είναι μεταξύ άλλων τα αποτελέσματα που φέρνουν πλοία κατά τη διάρκεια επιθεωρήσεων από διεθνείς οργανισμούς όπως είναι ο Paris MΟU ή ακόμη και το σύστημα QUALSHIP 21 της Αμερικανικής Ακτοφυλακής. Επίσης η στάση των κρατών απέναντι στις διεθνείς συνθήκες και τους κανονισμούς του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (πόσες και πόσους έχουν υιοθετήσει), η ηλικία του στόλου κ.λπ.
Η ελληνική σημαία διατηρεί μια παράδοση θετικών γενικά επιδόσεων, με τη διετία 2020-2021 να είναι από τις καλύτερες ιστορικά, καθώς κατάφερε να επανενταχθεί μετά από μία σύντομη απουσία και στο σύστημα QUALSHIP 21 των ΗΠΑ. Επίσης σε όλους τους άλλους δείκτες έχει για πολλά χρόνια «πράσινη» ένδειξη.
Σύμφωνα με το ICS, ο πίνακας έχει σκοπό να ενθαρρύνει τους πλοιοκτήτες να διατηρήσουν διάλογο με τα κράτη σημαίας τους και να συμβάλει στη διευκόλυνση των απαραίτητων βελτιώσεων, μεταξύ άλλων θεμάτων, προς όφελος της ασφάλειας, του περιβάλλοντος και των αξιοπρεπών συνθηκών εργασίας των ναυτικών.
Οι απαιτήσεις
Ο φετινός πίνακας αποτυπώνει πάντως, όπως υπογραμμίζει το ICS, την πτώση του επιπέδου στα πρότυπα εργασίας, συμπεριλαμβανομένης της Σύμβασης Ναυτικής Εργασίας του 2006, λόγω των διοικητικών πιέσεων που άσκησε η πανδημία, όπως ενδεικτικά αναφέρεται η κρίση που προκλήθηκε στις διαδικασίες αλλαγής πληρώματος, με αποτέλεσμα πολλοί ναυτικοί να μένουν πάνω στα πλοία πολύ περισσότερο χρόνο από ό,τι προέβλεπε η σύμβασή τους.
Η επιπλέον παραμονή ήταν το αρνητικό αποτέλεσμα των μέτρων περιορισμού των μετακινήσεων που επέβαλαν οι χώρες προκειμένου να ορθώσουν εμπόδια στη εξάπλωση του κορωνοϊού.
Ως απόρροια των προβλημάτων αυτών καταγράφεται μια πτώση 6% στα νηολόγια που επιτυχώς εκπλήρωσαν τις απαιτήσεις αναφορικά με τα πρότυπα εργασίας. Επισημαίνεται ότι η αρμόδια επιτροπή, η οποία είναι επιφορτισμένη με την εκπόνηση της έκθεσης, σημειώνει ότι, σε σχέση με πέρυσι, υπήρξε σημαντική μείωση στις αναφορές που παραλήφθηκαν έως την προθεσμία της 1ης Οκτωβρίου 2021.
Σε σύνολο 2.004 αναφορών σε θέματα προτύπων εργασίας που απαίτησε η επιτροπή από τις κυβερνήσεις το 2021, μόλις το 42,9% αυτών εκπληρώθηκε. Το αντίστοιχο ποσοστό έναν χρόνο πριν ήταν 70,7%.
Η πανδημία ήταν μια πρόκληση για όλους μας και μια πρόκληση που τα κράτη σημαίας έπρεπε επίσης να αντιμετωπίσουν. Η πτώση στην καταγραφή των προδιαγραφών εργασίας αποτελεί περαιτέρω απόδειξη ότι η ευημερία των ναυτικών υπήρξε ένα ακούσιο θύμα της πανδημίας. Το report συνιστά μια υπενθύμιση ότι τα κράτη σημαίας θα πρέπει να έχουν την ευημερία των ναυτικών ως ύψιστη προτεραιότητα, σχολίασε ο Guy Platten, γενικός γραμματέας του ICS.
ΑΠΟ https://www.in.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου