ΜΙΚΡΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ

ΜΙΚΡΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ
ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ: Η Πλάτη βρίσκεται περίπου 9 χιλιόμετρα[4] προς τα βορειοανατολικά των Φιλιατρών σε υψόμετρο 294[1][5] μέτρα και απέχει 10 περίπου χιλιόμετρα από τις ακτές του Ιονίου Πελάγους. ΙΣΤΟΡΙΑ: Το χωριό που βρίσκεται κάτω από το βουνό της Μάλης έχει μακρόχρονη ιστορία. Η παλαιότερη ονομασία του χωριού ήταν Καναλουπού, ενώ ως Πλάτη αναφέρεται από το 1956.[6][7] Πάντως το χωριό συναντάται με την ονομασία Καναλουπού ή Κανελουπού ή Καναλωπού και σε προγενέστερες βιβλιογραφικές πηγές-αναφορές. Ο οικισμός αναφέρεται, σε διάφορες απογραφές των Βενετών Προνοητών της Γαληνοτάτης Δημοκρατίας της Βενετίας, οι οποίες έγιναν στο χρονικό διάστημα της τριακονταετίας (1683/84-1715), κατά την οποία οι Βενετοί κατείχαν την Πελοπόννησο. Η Καναλουπού (Canalupu), ανήκε, το 1689, στην επαρχία της Αρκαδίας (ή Αρκαδιάς, δηλαδή την περιοχή της σημερινής Κυπαρισσίας), η οποία ήταν μια από τις 4 επαρχίες, στις οποίες χωριζόταν τότε το διαμέρισμα της Μεθώνης (επαρχία Φαναριού, επαρχία Αρκαδιάς, επαρχία Ναβαρίνου και επαρχία Μεθώνης).[8] Η Καναλουπού προσαρτήθηκε στον παλαιό Δήμο Εράνης το 1835,[9] ενώ αναφέρεται, το 1853 στον β΄ τόμο των «Ελληνικών» του Ιάκωβου Ρίζου Ραγκαβή ως χωριό του Δήμου Εράνης της Επαρχίας Τριφυλίας με πληθυσμό 115 κατοίκων, με βάση την απογραφή του 1851.[10] Το 1899 μεταφέρεται από το Νομό Μεσσηνίας και υπάγεται στον Νομό Τριφυλίας,[11] για μια περίπου δεκαετία, ως το 1909, που επανέρχεται ξανά στον Νομό Μεσσηνίας,[12] ως οικισμός της Επαρχίας Τριφυλίας. Το 1912 το χωριό της Καναλουπούς αποσπάται από τον Δήμο Εράνης και εντάσσεται στην Κοινότητα Χαλαζονίου, που είχε ως έδρα το Χαλαζόνι,[13][14] ως και το 1919,[15] που η Καναλουπού αποσπάται από την κοινότητα αυτή και ορίζεται έδρα της Κοινότητας Καναλουπούς.[16] Η Καναλουπού παρέμεινε έδρα της ομώνυμης κοινότητας, από το 1919 ως το 1956, που το χωριό μετονομάζεται σε Πλάτη και η Κοινότητα σε Κοινότητα Πλάτης,[17] και συνέχισε με το νέο όνομα ως έδρα της Κοινότητας Πλάτης από το 1956 ως το 1997, όταν τότε, στα πλαίσια των αλλαγών που επήλθαν στη τοπική αυτοδιοίκηση, μέσω του σχεδίου «Καποδίστριας», υπήχθη στον κατηργημένο Δήμο Φιλιατρών,[18] ως το 2010. Από το 2011, μετά τις νέες αλλαγές του σχεδίου «Καλλικράτης» ανήκει πλέον στον νέο Δήμο Τριφυλίας.[19][4] Ο δήμος αυτός, συστάθηκε με το Πρόγραμμα Καλλικράτης με την συνένωση των προϋπαρχόντων δήμων Αετού, Αυλώνος, Γαργαλιάνων, Κυπαρισσίας, Φιλιατρών και την κοινότητα Τριπύλας. ΑΠΟ http://www.hellenicaworld.com/Greece/Geo/gr/PlatiMessinias.html

Κυριακή 18 Οκτωβρίου 2020

Δεν φαντάζεστε από που πήρε το όνομα του ο θρυλικό δρόμο της Πελοποννήσου «Κολοσούρτης»!

18/10/2020
 

 

 

 

Αυτός είναι ο περίφημος «κωλοσούρτης» που συνέδεε τις γειτονιές της Αθήνας και έφτανε μέχρι το Φάληρο. Τα τραμ είχαν

άλογα και αγκομαχούσαν…

Ο παλιός εθνικός δρόμος Άργος-Τρίπολη, που μετέτρεπε συνεχώς τα άγονα πρόβατα του Κτενιά στην σέλα Παλιαλόνα πάνω από 30 φορές, είναι μια από τις πιο διάσημες αρτηρίες στην Ελλάδα, γνωστές στο παρελθόν ως μία από τις μοναδικές επικοινωνίες με την κεντρική Πελοπόννησο. Ο «Κολοσούρτης» ή «Κωλοσούρτης» περνάει από τον Αχλαδόκαμπο και φτάνει στην Τρίπολη. Γιατί όμως τον αποκαλούν έτσι;

Ο περίφημος «κωλοσούρτης» ήταν αυτός που συνέδεε τις γειτονιές της Αθήνας και έφτανε μέχρι το Φάληρο, και τα τραμ είχαν άλογα και αγκομαχούσαν…

Τρία είδη συγκοινωνιών εξυπηρετούσαν τις ανάγκες της ελληνικής πρωτεύουσας την πρώτη δεκαετία του 20ου αιώνα. Ο ιπποσιδηρόδρομος, ο αποκαλούμενος από τον λαό «κωλοσούρτης», δηλαδή ένα βαγόνι που το έσερναν με αρκετή δυσκολία άλογα. Με επίκεντρο την Ομόνοια και ένα δίκτυο οκτώ δρομολογίων προς τον Κήπο Ορφανίδου (Ζάππειο Μέγαρο), το Θησείο, τους Αμπελόκηπους και τις οδούς Ιπποκράτους, Πατησίων, Αχαρνών, Κολοκυνθού και Μητροπόλεως, ήταν η λαϊκή συγκοινωνία της εποχής που εξυπηρετούσε τους Αθηναίους. Κατόπιν υπήρχε ο τροχιόδρομος, δηλαδή η πρώιμη μορφή του τραμ, του οποίου το δίκτυο δεν ήταν ακόμη ανεπτυγμένο και περιοριζόταν στη μόνη διαδρομή Ακαδημίας – Παλαιό και Νέο Φάληρο. Λίγα χρόνια αργότερα έμελλε και αυτός να γίνει ηλεκτροκίνητος. Τέλος, υπήρχε και ο ήδη ηλεκτροκίνητος σιδηρόδρομος Αθηνών-Πειραιώς με δρομολόγια κάθε 15 λεπτά από Αθήνα και από Πειραιά….

Αρχική φωτογραφία: Ιππήλατο τραμ το 1882 στην πλατεία Συντάγματος στη συμβολή της οδού Μητροπόλεως και Φιλελλήνων, ο λεγόμενος «κωλοσούρτης»…


Φωτογραφικό Αρχείο: Εθνικού Ιστορικού Μουσείου…

ΑΠΟ  https://www.gargalianoionline.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: