ΜΙΚΡΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ

ΜΙΚΡΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ
ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ: Η Πλάτη βρίσκεται περίπου 9 χιλιόμετρα[4] προς τα βορειοανατολικά των Φιλιατρών σε υψόμετρο 294[1][5] μέτρα και απέχει 10 περίπου χιλιόμετρα από τις ακτές του Ιονίου Πελάγους. ΙΣΤΟΡΙΑ: Το χωριό που βρίσκεται κάτω από το βουνό της Μάλης έχει μακρόχρονη ιστορία. Η παλαιότερη ονομασία του χωριού ήταν Καναλουπού, ενώ ως Πλάτη αναφέρεται από το 1956.[6][7] Πάντως το χωριό συναντάται με την ονομασία Καναλουπού ή Κανελουπού ή Καναλωπού και σε προγενέστερες βιβλιογραφικές πηγές-αναφορές. Ο οικισμός αναφέρεται, σε διάφορες απογραφές των Βενετών Προνοητών της Γαληνοτάτης Δημοκρατίας της Βενετίας, οι οποίες έγιναν στο χρονικό διάστημα της τριακονταετίας (1683/84-1715), κατά την οποία οι Βενετοί κατείχαν την Πελοπόννησο. Η Καναλουπού (Canalupu), ανήκε, το 1689, στην επαρχία της Αρκαδίας (ή Αρκαδιάς, δηλαδή την περιοχή της σημερινής Κυπαρισσίας), η οποία ήταν μια από τις 4 επαρχίες, στις οποίες χωριζόταν τότε το διαμέρισμα της Μεθώνης (επαρχία Φαναριού, επαρχία Αρκαδιάς, επαρχία Ναβαρίνου και επαρχία Μεθώνης).[8] Η Καναλουπού προσαρτήθηκε στον παλαιό Δήμο Εράνης το 1835,[9] ενώ αναφέρεται, το 1853 στον β΄ τόμο των «Ελληνικών» του Ιάκωβου Ρίζου Ραγκαβή ως χωριό του Δήμου Εράνης της Επαρχίας Τριφυλίας με πληθυσμό 115 κατοίκων, με βάση την απογραφή του 1851.[10] Το 1899 μεταφέρεται από το Νομό Μεσσηνίας και υπάγεται στον Νομό Τριφυλίας,[11] για μια περίπου δεκαετία, ως το 1909, που επανέρχεται ξανά στον Νομό Μεσσηνίας,[12] ως οικισμός της Επαρχίας Τριφυλίας. Το 1912 το χωριό της Καναλουπούς αποσπάται από τον Δήμο Εράνης και εντάσσεται στην Κοινότητα Χαλαζονίου, που είχε ως έδρα το Χαλαζόνι,[13][14] ως και το 1919,[15] που η Καναλουπού αποσπάται από την κοινότητα αυτή και ορίζεται έδρα της Κοινότητας Καναλουπούς.[16] Η Καναλουπού παρέμεινε έδρα της ομώνυμης κοινότητας, από το 1919 ως το 1956, που το χωριό μετονομάζεται σε Πλάτη και η Κοινότητα σε Κοινότητα Πλάτης,[17] και συνέχισε με το νέο όνομα ως έδρα της Κοινότητας Πλάτης από το 1956 ως το 1997, όταν τότε, στα πλαίσια των αλλαγών που επήλθαν στη τοπική αυτοδιοίκηση, μέσω του σχεδίου «Καποδίστριας», υπήχθη στον κατηργημένο Δήμο Φιλιατρών,[18] ως το 2010. Από το 2011, μετά τις νέες αλλαγές του σχεδίου «Καλλικράτης» ανήκει πλέον στον νέο Δήμο Τριφυλίας.[19][4] Ο δήμος αυτός, συστάθηκε με το Πρόγραμμα Καλλικράτης με την συνένωση των προϋπαρχόντων δήμων Αετού, Αυλώνος, Γαργαλιάνων, Κυπαρισσίας, Φιλιατρών και την κοινότητα Τριπύλας. ΑΠΟ http://www.hellenicaworld.com/Greece/Geo/gr/PlatiMessinias.html

Σάββατο 16 Νοεμβρίου 2013

Τα μεγάλα έργα και το έργο της φύσης

Την ημέρα της μεγάλης βροχής και πριν ακόμη σχηματισθεί εικόνα για τα όσα συνέβησαν, στο σημείωμα της στήλης έγραφα μεταξύ άλλων:

«Οταν οι βάλτοι οικοπεδοποιούνται και κόβονται στα δύο χωρίς ουσιαστικά γεφύρια, δεν έχουμε παρά να περιμένουμε την πλημμύρα από τα νερά που κατεβαίνουν, δεν βρίσκουν διέξοδο, καβαλάνε στο οδόστρωμα και μετά εισορμούν σε σπίτια και αυλές αναζητώντας το δρόμο για τη θάλασσα που είναι ο φυσικός αποδέκτης».
Τα όσα συνέβησαν με τον αυτοκινητόδρομο σε διάφορα σημεία, έρχονται να επιβεβαιώσουν αυτή την εκτίμηση και να χτυπήσουν το καμπανάκι για το μέλλον.

Ο κάμπος στην ανατολική του πλευρά περιβάλλεται από τον ορεινό όγκο του Ταϋγέτου, ο οποίος διασχίζεται από πολλά ρέματα. Ετσι αποτελεί κατά κανόνα φυσικό αποδέκτη των έντονων βροχοπτώσεων που έρχονται από δυτικά. Το γεγονός ότι σε χάρτες της Ενετοκρατίας αποτυπώνεται βάλτος μέχρι το Πλατύ, είναι ενδεικτικό για τη φυσική λειτουργία του χώρου. Μπορεί τα κατά καιρούς αποστραγγιστικά έργα να επέτρεψαν τις καλλιέργειες, αλλά τα νερά έπαιρναν το… δρόμο που γνώριζαν διαχεόμενα μέσα από φυσικούς και τεχνητούς αποδέκτες στα ποτάμια και από εκεί στη θάλασσα.
Το έργο του αυτοκινητόδρομου ήρθε να ορθώσει ένα τείχος στη φυσική αυτή διαδικασία. Τα νερά εγκλωβίζονται ή εκτρέπονται δημιουργώντας τα προβλήματα που διαπιστώθηκαν με χαρακτηριστικότερο τη λίμνη που σχηματίστηκε στην απόληξη του αυτοκινητόδρομου προς Μεσσήνη και "καβάλησε" το οδόστρωμα.
Το ερώτημα που πρέπει να απαντηθεί είναι αν αυτό θα πρέπει να χαρακτηρισθεί «αναγκαίο κακό» για το οποίο δεν μπορεί να γίνει τίποτε, αν υπήρχε αστοχία στα υδραυλικά έργα ή τελικά αυτά είναι ανεπαρκή για να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά μια έντονη βροχόπτωση. Θεωρώ ότι πρέπει να αποκλειστεί η πρώτη εκδοχή γιατί ασφαλώς δεν μπορεί να γίνεται παραδεκτό ότι με την πρώτη δυνατή νεροποντή θα πρέπει να πνίγεται ο κόσμος. Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να υπάρξουν απαντήσεις και να αναληφθούν οι ευθύνες από εκείνους που τις έχουν.

Η ενασχόληση με το θέμα αυτό έχει μια ακόμη πολύ σημαντική πλευρά και ο Δήμος Καλαμάτας θα πρέπει επιτέλους να αφυπνιστεί: Ο περιφερειακός αυτοκινητόδρομος κόβει στα δύο όλους τους φυσικούς αγωγούς απορροής των νερών της βροχής που καταλήγουν στην πόλη. Κανένας δεν μπορεί να αποκλείσει το ενδεχόμενο μιας δυνατής βροχής η οποία θα σκάσει σε αυτή την πλευρά του Ταϋγέτου, τα νερά της οποίας θα πρέπει να διοχετευτούν με ασφάλεια προς τη θάλασσα. Είναι ένα ζήτημα το οποίο έχουμε επισημάνει όσοι εκφράζαμε αντιρρήσεις για την κατασκευή αυτού του δρόμου που τραυματίζει ανεπανόρθωτα το φυσικό περιβάλλον το οποίο δεν είναι μόνον οι ελιές, αλλά και τα ρέματα, που διαμορφώθηκαν σε βάθος αιώνων σχηματίζοντας το φυσικό ανάγλυφο της περιοχής. Ολοι οφείλουν να θυμούνται πως έγιναν έντονες συζητήσεις για το θέμα αυτό και η σημερινή διοίκηση του δήμου θα πρέπει να ερευνήσει αν έχουν παρθεί όλα τα μέτρα, έτσι ώστε κατασκευαστικά να διασφαλίζεται η πόλη (αλλά και ο ίδιος ο αυτοκινητόδρομος) από πλημμυρικά φαινόμενα εξ αιτίας της αλλοίωσης της φυσικής ροής των ρεμάτων και των χειμάρων.
Ηλίας Μπιτσάνης
ΑΠΟ http://www.eleftheriaonline.gr
Διαβάστε το άρθρο στην ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ http://www.eleftheriaonline.gr/stiles-sxolia/kalimera-kyrie-dimarxe/item/30760-erga-fisi-plimmira

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ΠΛΑΤΗ: (ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ ΚΑΝΑΛΟΥΠΟΥΣ). ΣΥΛΛΟΓΗ ΠΑΛΑΙΩΝ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΩΝ.

Ακόμα μερικές παλιές φώτο μας ήρθανε, ενισχύοντας έτσι την συλλογή μας, η οποία χάρη στις δικές σας δωρεές αυξάνει συνεχώς.