Με
αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων διατίθενται στην Ελλάδα δεκάδες αυτοκίνητα
ανεξαρτήτως κατηγορίας, κυβισμού και τιμής, τα οποία και σας
παρουσιάζουμε στις βασικές ή στις πιο δημοφιλείς εκδόσεις των μοντέλων,
μαζί με τις τιμές τους και τα βασικά τεχνικά τους χαρακτηριστικά.
|
Τα αυτοκίνητα με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων ολοένα και
κερδίζουν έδαφος στην προτίμηση των αγοραστών της Ευρώπης, όπως και στην
Ελλάδα παράλληλα, ενώ στην Αμερική εδώ και χρόνια αποτελούν τη
συντριπτική πλειοψηφία. Η ευκολία που παρέχουν στην οδήγηση -ειδικά σε
αστικές συνθήκες- είναι το μεγάλο τους πλεονέκτημα έναντι των
χειροκίνητων. Επιπλέον, η παρουσία νέων αυτόματων κιβωτίων με σημαντικά
αναβαθμισμένη τεχνολογία, με 6 ή και 7 ταχύτητες, σε συνδυασμό με
σειριακή λειτουργία, ακόμα και σε μικρής χωρητικότητας κινητήρες, τα
κάνει ακόμη πιο δημοφιλή.
Από 4 έως 8 ταχύτητες
Τα αυτόματα κιβώτια που διατίθενται έχουν -ανάλογα το μοντέλο- 4, 5, 6, 7
ή και 8 σχέσεις μετάδοσης, ενώ εκείνα με τις περισσότερες είναι τα πιο
σύγχρονα και εξελιγμένα.
Μάλιστα, αυτά διακρίνονται για τις εφάμιλλες επιδόσεις, την παραπλήσια ή
ακόμα και χαμηλότερη κατανάλωση και εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα που
προσφέρουν, σε σχέση με τα χειροκίνητα κιβώτια. Μερικά από αυτά είναι
το Easytronic της Opel και το DSG7 της VW, τα οποία προσφέρονται σε πιο
προσιτά σε τιμή αυτοκίνητα. Τα θετικά και τα αρνητικά των αυτόματων κιβωτίων (+):
Περισσότερη άνεση και ευκολία στην οδήγηση, λιγότερες φθορές λόγω
έλλειψης συμπλέκτη, γρήγορες εναλλαγές ταχυτήτων στα πιο εξελιγμένα
7τάχυτα ή 8τάχυτα, χαμηλό κόστος συντήρησης
(-): Επιβάρυνση τιμής (σε όσα διατίθενται προαιρετικά), αυξημένη
κατανάλωση και χαμηλότερες επιδόσεις από τα μηχανικά (κυρίως στα
4τάχυτα), υστέρηση στις αλλαγές ταχυτήτων (στα πιο παλιάς τεχνολογίας με
μικρούς κινητήρες)
|
Τύποι αυτόματων κιβωτίων |
|
Συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων (CVT)
Τα εν λόγω κιβώτια -αντί για γρανάζια και περιστρεφόμενους δίσκους-
διαθέτουν δύο τροχαλίες, που επιτρέπουν άμεση μετάβαση από τις κοντές
στις μακριές σχέσεις, χωρίς οι αλλαγές αυτές να γίνονται αισθητές από
τον οδηγό. Παράλληλα, η κάθε τροχαλία αποτελείται από δύο κώνους, οι
οποίοι έχουν την ιδιότητα να απομακρύνονται ή να πλησιάζουν μεταξύ τους,
ανάλογα με την πίεση που ασκεί ο οδηγός στο γκάζι. Έτσι λοιπόν,
ουσιαστικά, στα CVT κιβώτια ταχυτήτων δεν υπάρχουν σχέσεις μετάδοσης και
η επιτάχυνση γίνεται με γραμμικό τρόπο, γεγονός που αποτελεί και το
βασικότερο πλεονέκτημα. Ωστόσο, σε πολλά σύγχρονα CVT υπάρχει η
δυνατότητα σειριακής αλλαγής των ταχυτήτων.
|
|
Διπλού συμπλέκτη
Από τα πιο διαδεδομένα κιβώτια ταχυτήτων διπλού συμπλέκτη είναι το DSG
(Direct Shift Gearbox) της VW, το οποίο εφοδιάζει πολλά αυτοκίνητα του
γερμανικού ομίλου. Σε αυτού του τύπου τα σασμάν οι ταχύτητες μεταδίδουν
την κίνηση από τους συμπλέκτες σε ξεχωριστούς άξονες. Έτσι, σε ένα 7άρι
κιβώτιο, στον πρώτο άξονα εμπλέκονται η 1η, 3η, 5η, και 7η ταχύτητα, ενώ
στο δεύτερο εμπλέκονται η 2η, 4η, 6η και όπισθεν. Με αυτόν τον τρόπο,
πριν γίνει η αλλαγή της ταχύτητας, αυτή έχει ήδη προεπιλεγεί, γεγονός
που μειώνει σημαντικά το χρόνο που χρειάζεται στις εναλλαγές των σχέσεων
μετάδοσης, με επιπλέον οφέλη στην κατανάλωση και στις επιδόσεις.
|
|
4τάχυτα
Αυτά αποτελούν τα παλαιότερης τεχνολογίας αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων, τα
οποία πλέον συναντώνται σε λίγα αυτοκίνητα, καθώς εμφανίζουν πολλά
αρνητικά στοιχεία. Τα πιο βασικά είναι ότι επιβαρύνουν αισθητά τις
επιδόσεις και την κατανάλωση (σε σχέση με τα χειροκίνητα), αλλά είναι
λιγότερο πολύπλοκα και σύνθετα στην κατασκευή τους.
|
|
Σειριακά
Πλέον, τα πιο πολλά σύγχρονα κιβώτια ταχυτήτων άνω των 5 σχέσεων
μετάδοσης έχουν και σειριακή λειτουργία. Μέσω αυτής ο οδηγός είναι σε
θέση να ανεβάζει ή να κατεβάζει ταχύτητες μετακινώντας τον επιλογέα πάνω
- κάτω ή δεξιά-αριστερά, ανάλογα το κιβώτιο, κάτι που αποτελεί και το
σημαντικότερο πλεονέκτημα. Πρόσθετα, σε ορισμένα αυτοκίνητα οι εναλλαγές
των σχέσεων γίνονται και μέσω χειριστηρίων στο τιμόνι. Το αρνητικό
στοιχείο είναι ότι σε μικρού κυβισμού, κυρίως, κινητήρες υπάρχει
υστέρηση στις εναλλαγές των ταχυτήτων. ΑΠΟ http://www.autotriti.gr |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου