ΜΙΚΡΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ

ΜΙΚΡΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ
ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ: Η Πλάτη βρίσκεται περίπου 9 χιλιόμετρα[4] προς τα βορειοανατολικά των Φιλιατρών σε υψόμετρο 294[1][5] μέτρα και απέχει 10 περίπου χιλιόμετρα από τις ακτές του Ιονίου Πελάγους. ΙΣΤΟΡΙΑ: Το χωριό που βρίσκεται κάτω από το βουνό της Μάλης έχει μακρόχρονη ιστορία. Η παλαιότερη ονομασία του χωριού ήταν Καναλουπού, ενώ ως Πλάτη αναφέρεται από το 1956.[6][7] Πάντως το χωριό συναντάται με την ονομασία Καναλουπού ή Κανελουπού ή Καναλωπού και σε προγενέστερες βιβλιογραφικές πηγές-αναφορές. Ο οικισμός αναφέρεται, σε διάφορες απογραφές των Βενετών Προνοητών της Γαληνοτάτης Δημοκρατίας της Βενετίας, οι οποίες έγιναν στο χρονικό διάστημα της τριακονταετίας (1683/84-1715), κατά την οποία οι Βενετοί κατείχαν την Πελοπόννησο. Η Καναλουπού (Canalupu), ανήκε, το 1689, στην επαρχία της Αρκαδίας (ή Αρκαδιάς, δηλαδή την περιοχή της σημερινής Κυπαρισσίας), η οποία ήταν μια από τις 4 επαρχίες, στις οποίες χωριζόταν τότε το διαμέρισμα της Μεθώνης (επαρχία Φαναριού, επαρχία Αρκαδιάς, επαρχία Ναβαρίνου και επαρχία Μεθώνης).[8] Η Καναλουπού προσαρτήθηκε στον παλαιό Δήμο Εράνης το 1835,[9] ενώ αναφέρεται, το 1853 στον β΄ τόμο των «Ελληνικών» του Ιάκωβου Ρίζου Ραγκαβή ως χωριό του Δήμου Εράνης της Επαρχίας Τριφυλίας με πληθυσμό 115 κατοίκων, με βάση την απογραφή του 1851.[10] Το 1899 μεταφέρεται από το Νομό Μεσσηνίας και υπάγεται στον Νομό Τριφυλίας,[11] για μια περίπου δεκαετία, ως το 1909, που επανέρχεται ξανά στον Νομό Μεσσηνίας,[12] ως οικισμός της Επαρχίας Τριφυλίας. Το 1912 το χωριό της Καναλουπούς αποσπάται από τον Δήμο Εράνης και εντάσσεται στην Κοινότητα Χαλαζονίου, που είχε ως έδρα το Χαλαζόνι,[13][14] ως και το 1919,[15] που η Καναλουπού αποσπάται από την κοινότητα αυτή και ορίζεται έδρα της Κοινότητας Καναλουπούς.[16] Η Καναλουπού παρέμεινε έδρα της ομώνυμης κοινότητας, από το 1919 ως το 1956, που το χωριό μετονομάζεται σε Πλάτη και η Κοινότητα σε Κοινότητα Πλάτης,[17] και συνέχισε με το νέο όνομα ως έδρα της Κοινότητας Πλάτης από το 1956 ως το 1997, όταν τότε, στα πλαίσια των αλλαγών που επήλθαν στη τοπική αυτοδιοίκηση, μέσω του σχεδίου «Καποδίστριας», υπήχθη στον κατηργημένο Δήμο Φιλιατρών,[18] ως το 2010. Από το 2011, μετά τις νέες αλλαγές του σχεδίου «Καλλικράτης» ανήκει πλέον στον νέο Δήμο Τριφυλίας.[19][4] Ο δήμος αυτός, συστάθηκε με το Πρόγραμμα Καλλικράτης με την συνένωση των προϋπαρχόντων δήμων Αετού, Αυλώνος, Γαργαλιάνων, Κυπαρισσίας, Φιλιατρών και την κοινότητα Τριπύλας. ΑΠΟ http://www.hellenicaworld.com/Greece/Geo/gr/PlatiMessinias.html

Τρίτη 5 Ιανουαρίου 2021

Γιατί ο Αγιασμός των Θεοφανείων ονομάζεται Μεγάλος;


Στόχος κάθε Χριστιανού είναι ο αγιασμός και η σωτηρία της ψυχής του. Στην προοπτική αυτή είναι δομημένη η λατρεία της Εκκλησίας και όλες οι ακολουθίες της. Μια από τις

αγιαστικές τελετές της Εκκλησίας είναι η ακολουθία του Αγιασμού των Υδάτων. Ο Αγιασμός διακρίνεται σε Μικρό και Μεγάλο. Η διάκριση αυτή θεμελιώνεται στην εορτή των Θεοφανείων.

Τι είναι ο Μικρός Αγιασμός;

Ο Μικρός Αγιασμός είναι μια σύντομη ακολουθία της Εκκλησίας. Αποτελείται από ύμνους, ψαλμούς, αποστολικό και ευαγγελικό ανάγνωσμα, ευχή καθαγιασμού του ύδατος και ραντισμό των συμμετεχόντων με αυτό. Δεν υπάρχουν τακτές ημερομηνίες τέλεσης της συγκεκριμένης ακολουθίας. Ο Μικρός Αγιασμός τελείται στους ναούς συνήθως την πρώτη ημέρα κάθε νέου μήνα, για τον αγιασμό της ζωής των πιστών και την ενίσχυση του πνευματικού τους αγώνα. Τελείται με την έναρξη μιας νέας ημερολογιακής περιόδου, όπως στην αρχή του σχολικού έτους. Ο Μικρός Αγιασμός τελείται, επίσης, κατά την έναρξη κάθε νέου έργου, δημόσιου ή ιδιωτικού, αλλά και για την ευλογία κάθε πτυχής της ζωής του ανθρώπου, όπως η κατοίκηση σε νέο σπίτι, ύστερα από πρόσκληση του ιερέα στον ιδιωτικό χώρο του πιστού.

Τι είναι ο Μεγάλος Αγιασμός;

Ο Μεγάλος Αγιασμός γίνεται αποκλειστικά και μόνο στην Εκκλησία. Πρόκειται για την ακολουθία του αγιασμού των υδάτων που τελείται την παραμονή και ανήμερα των Θεοφανείων, με την οποία συνδέεται άμεσα. Η τέλεση του Μεγάλου Αγιασμού τις δύο αυτές ημέρες (παραμονή και ανήμερα των Φώτων) έχει δημιουργήσει την εντύπωση στους πιστούς πως πρόκειται για δύο αγιασμούς με διαφορετικά γνωρίσματα και ιδιότητες.

Έτσι, πολλοί πιστεύουν ότι ο Μεγάλος Αγιασμός της παραμονής των Θεοφανείων προορίζεται αποκλειστικά για τον ραντισμό των σπιτιών, των καταστημάτων κλπ, ενώ ο Μεγάλος Αγιασμός ανήμερα των Φώτων για πόση από τους πιστούς. Λέγεται, ακόμη, ότι ο Μεγάλος Αγιασμός της Παραμονής πρέπει να καταναλωθεί αυθημερόν ενώ εκείνος των Θεοφανείων μπορεί να φυλαχθεί στο σπίτι.

Οι αντιλήψεις αυτές δεν ευσταθούν σύμφωνα με τη διδασκαλία της Εκκλησίας. Το νερό του Αγιασμού τόσο της παραμονής όσο και ανήμερα των Θεοφανείων είναι ισότιμο αφού η ακολουθία του αγιασμού που τελείται είναι ίδια και τις δύο ημέρες. Επίσης, ο Αγιασμός αυτός δεν χωρίζεται σε φυλασσόμενο και μη.

Η λαϊκή ευσέβεια, επίσης, έχει αναγάγει τον Μεγάλο Αγιασμό σε μαγικό στοιχείο. Πολλοί, μάλιστα, τον θεωρούν ίσο ή και ανώτερο της Θείας Κοινωνίας. Κάτι τέτοιο βέβαια δεν ισχύει. Πρόκειται για εσφαλμένη αντίληψη που υποβιβάζει το Μυστήριο των Μυστηρίων, τη Θεία Ευχαριστία.

Ο Μεγάλος Αγιασμός την παραμονή και ανήμερα των Θεοφανείων πίνεται πριν από τη βρώση του αντίδωρου και μετά τη Θεία Κοινωνία, αφού τελείται μετά το τέλος της θείας λειτουργίας. Όσοι έχουν κάποιο κανόνα από τον πνευματικό τους, ακολουθούν τις συμβουλές του.

Πηγή: pemptousia.gr

ΑΠΟ https://mountathos-eshop.com/

Δεν υπάρχουν σχόλια: