28/12/2016
Στον «αέρα» τα πρόστιμα για παραβάσεις πριν από το 2007. Πονοκέφαλο για το υπουργείο Οικονομικών αποτελούν αλλεπάλληλες δικαστικές αποφάσεις που ακυρώνουν πρόστιμα για παραβάσεις σε χρήσεις παλαιότερες των 10 ετών.
Σύμφωνα με την «Καθημερινή» σε κάποιες περιπτώσεις πρόκειται για υποθέσεις προσώπων που περιλαμβάνονται σε αρχεία προερχόμενα από τράπεζες του εξωτερικού, όπως η λίστα Λαγκάρντ και η λίστα Μπόργιανς.
Τον περασμένο Ιούνιο το Διοικητικό Εφετείο δικαίωσε προσφεύγοντα, ακυρώνοντας πρόστιμα και πρόσθετους φόρους εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ που του είχαν επιβληθεί, με το σκεπτικό ότι οι παραβάσεις σε χρήσεις μέχρι και το 2006 έχουν παραγραφεί. Επομένως και οι συγκεκριμένοι έλεγχοι που είχαν γίνει δεν έχουν καμία ισχύ.
Μάλιστα, το Διοικητικό Εφετείο επικαλείται απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), που έκρινε ότι οι παρατάσεις στην παραγραφή φορολογικών υποθέσεων είναι αντισυνταγματικές.
Ως προς τη χρήση του 2007, σύμφωνα με την απόφαση, μπορεί να διενεργηθεί συμπληρωματικός έλεγχος, εφόσον η διοίκηση αποδείξει ότι δεν μπορούσε να έχει πρόσβαση στα απαραίτητα στοιχεία κατά τη διενέργεια του αρχικού ελέγχου. Η εν λόγω απόφαση αλλά και ανάλογες που έχουν εκδοθεί κατά καιρούς από εφετεία της χώρας έχουν θορυβήσει το υπουργείο Οικονομικών, δεδομένου ότι υπήρχε προσδοκία είσπραξης εσόδων 1 δισ. ευρώ από βεβαιώσεις φόρων και προστίμων σε μεγαλοκαταθέτες που περιέχονται σε διάφορες λίστες.
Η απόφαση του δικαστηρίου
Με γνώμονα και την προ μιας εβδομάδας -9 Δεκεμβρίου 2016- απόφαση σταθμό του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών, η οποία διαμορφώθηκε έπειτα από δίκη που κέρδισε η δικηγόρος Ήρα Κωτσαλά και αφορούσε σε φορολογικές υποθέσεις πελάτη της, οι έλεγχοι για τη λίστα Λαγκάρντ έχουν παραγραφεί για τους παρακάτω λόγους:
1. Εφαρμόζεται ο κανόνας της πενταετούς παραγραφής. Εξαίρεση είναι η δυνατότητα κοινοποίησης συμπληρωματικού φύλλου ελέγχου εντός δεκαετίας αν υπάρχουν νέα συμπληρωματικά στοιχεία.
2. Με βάση το σκεπτικό αυτό οι χρήσεις μέχρι το 2006 έχουν παραγραφεί. Επομένως το κράτος δεν έχει δικαίωμα ελέγχου.
3. Δίδεται ορισμός των νέων στοιχείων σύμφωνα με τη μέχρι σήμερα νομολογία και το δικαστήριο αποφαίνεται ότι τα στοιχεία τραπεζικών λογαριασμών στην ημεδαπή δεν συνιστούν νέα συμπληρωματικά στοιχεία, διότι σύμφωνα με το άρθρο 66 του ΚΦΕ η φορολογική αρχή είχε τη δυνατότητα να άρει το τραπεζικό απόρρητο και να τα πληροφορηθεί εντός της αρχικής πενταετίας, κατά την οποία είχε δικαίωμα να προβεί σε έλεγχο και κοινοποίηση φύλλου ελέγχου. Άρα, οι χρήσεις από το 2007 έως το 2010 θεωρούνται παραγεγραμμένες. (Βάσει κοινής λογικής, εφόσον κλείσει το 2016, θα συμπεριλαμβάνονται και οι χρήσεις του 2011.)
Μετά τα ανωτέρω το δικαστήριο έκρινε ότι ο ισχυρισμός του Δημοσίου ότι η παραγραφή σχετικά με καταθέσεις για λίστα Λαγκάρντ παρατάθηκε με το νόμο του 2013, διότι είχε ήδη εκδοθεί σχετική εισαγγελική παραγγελία από το 2012, είναι εσφαλμένος και δεν αποδείχθηκε, διότι τα σχετικά στοιχεία παραδόθηκαν στον έλεγχο με νεότερη, από 2014, εισαγγελική παραγγελία και όχι με αυτή του 2012, με αποτέλεσμα η συγκεκριμένη υπόθεση να μην καταλαμβάνεται από τη διάταξη του 2013 για παράταση της παραγραφής.
Με πιο απλά λόγια, το σκεπτικό της απόφασης θεωρείται κόλαφος για το υπουργείο Οικονομικών. Βγαίνουν άκυρες οι εντολές ελέγχου (άρα και τη διακοπή της παραγραφής) για τις περισσότερες -αν όχι όλες- τις λίστες, επειδή εκδόθηκαν μαζικά και αναφέρονται συλλήβδην σε ολόκληρο το περιεχόμενο κάποιων CDs και όχι ονομαστικά κατά περίπτωση, σε κάθε έναν ξεχωριστά από τους συνολικά 1,3 εκατομμύρια ελεγχόμενους.
Ακόμα χειρότερα, το δικαστήριο καταρρίπτει και τους ισχυρισμούς της φορολογικής αρχής ότι στην επίμαχη υπόθεση ισχύει 10ετής ή και 20ετής παραγραφή του δικαιώματος του Ελληνικού Δημοσίου να ασκήσει έλεγχο, θεωρώντας ότι τα στοιχεία που επικαλείται η Εφορία ως «νεότερα» ή «συμπληρωματικά» (οπτικός δίσκος – CD) είναι στην πραγματικότητα «παλιά» (υπόλοιπα τραπεζικών καταθέσεων) και άρα, αφού δεν τα αξιοποίησε τόσα χρόνια και δεν εξέδωσε ποτέ πιο πριν εντολή ατομικού ελέγχου. Επομένως, ισχύει και για τους ελεγχόμενους της λίστας Λαγκάρντ το δικαίωμα 5ετούς παραγραφής (2008 και πριν), όπως και για όλους τους υπόλοιπους φορολογούμενους που δεν έχουν υποστεί έως τώρα κανέναν φορολογικό έλεγχο.
Ποια παράταση, λοιπόν, επιδιώκει να δώσει το ελληνικό κράτος, όταν οι έλεγχοι δεν παράγουν πια έννομα αποτελέσματα και είναι άκυροι και παράνομοι;
Η μόνη απάντηση που μπορεί να δώσει το Δημόσιο είναι ότι θα κάνει αναίρεση για να εκδικαστεί εκ νέου η υπόθεση από το ΣτΕ. Τότε, όμως, τα πράγματα θα γίνουν χειρότερα, αφού η παραπάνω απόφαση είναι εξαιρετικά τεκμηριωμένη και συμπεριλαμβάνει όλες τις λίστες με τα εμβάσματα. Σύμφωνα δε με τους δανειστές, “οι υποθέσεις χάθηκαν, οι έλεγχοι αυτοί σε παλιές υποθέσεις δεν έχουν νόημα πια.”
Όπως όλα δείχνουν, είτε με την παράταση που θέλει να δώσει η κυβέρνηση είτε χωρίς, φαίνεται πως δημιουργείται Νομολογία με την οποία οι υποθέσεις αυτές (υπό προϋποθέσεις) καταπίπτουν ήδη στα δικαστήρια και οι μόνοι που έχουν λόγο να πληρώσουν είναι όσοι είναι πιασμένοι για τα καλά στη φάκα της Εφορίας. Ακόμα και στο ΣτΕ να καταφύγει το Δημόσιο για να προσβάλει την απόφαση, η αβεβαιότητα δεν ευνοεί το εισπρακτικό σχέδιο της κυβέρνησης.
Δείτε το βίντεο στο http://www.aftodioikisi.gr/
Στον «αέρα» τα πρόστιμα για παραβάσεις πριν από το 2007. Πονοκέφαλο για το υπουργείο Οικονομικών αποτελούν αλλεπάλληλες δικαστικές αποφάσεις που ακυρώνουν πρόστιμα για παραβάσεις σε χρήσεις παλαιότερες των 10 ετών.
Σύμφωνα με την «Καθημερινή» σε κάποιες περιπτώσεις πρόκειται για υποθέσεις προσώπων που περιλαμβάνονται σε αρχεία προερχόμενα από τράπεζες του εξωτερικού, όπως η λίστα Λαγκάρντ και η λίστα Μπόργιανς.
Τον περασμένο Ιούνιο το Διοικητικό Εφετείο δικαίωσε προσφεύγοντα, ακυρώνοντας πρόστιμα και πρόσθετους φόρους εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ που του είχαν επιβληθεί, με το σκεπτικό ότι οι παραβάσεις σε χρήσεις μέχρι και το 2006 έχουν παραγραφεί. Επομένως και οι συγκεκριμένοι έλεγχοι που είχαν γίνει δεν έχουν καμία ισχύ.
Μάλιστα, το Διοικητικό Εφετείο επικαλείται απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), που έκρινε ότι οι παρατάσεις στην παραγραφή φορολογικών υποθέσεων είναι αντισυνταγματικές.
Ως προς τη χρήση του 2007, σύμφωνα με την απόφαση, μπορεί να διενεργηθεί συμπληρωματικός έλεγχος, εφόσον η διοίκηση αποδείξει ότι δεν μπορούσε να έχει πρόσβαση στα απαραίτητα στοιχεία κατά τη διενέργεια του αρχικού ελέγχου. Η εν λόγω απόφαση αλλά και ανάλογες που έχουν εκδοθεί κατά καιρούς από εφετεία της χώρας έχουν θορυβήσει το υπουργείο Οικονομικών, δεδομένου ότι υπήρχε προσδοκία είσπραξης εσόδων 1 δισ. ευρώ από βεβαιώσεις φόρων και προστίμων σε μεγαλοκαταθέτες που περιέχονται σε διάφορες λίστες.
Η απόφαση του δικαστηρίου
Με γνώμονα και την προ μιας εβδομάδας -9 Δεκεμβρίου 2016- απόφαση σταθμό του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών, η οποία διαμορφώθηκε έπειτα από δίκη που κέρδισε η δικηγόρος Ήρα Κωτσαλά και αφορούσε σε φορολογικές υποθέσεις πελάτη της, οι έλεγχοι για τη λίστα Λαγκάρντ έχουν παραγραφεί για τους παρακάτω λόγους:
1. Εφαρμόζεται ο κανόνας της πενταετούς παραγραφής. Εξαίρεση είναι η δυνατότητα κοινοποίησης συμπληρωματικού φύλλου ελέγχου εντός δεκαετίας αν υπάρχουν νέα συμπληρωματικά στοιχεία.
2. Με βάση το σκεπτικό αυτό οι χρήσεις μέχρι το 2006 έχουν παραγραφεί. Επομένως το κράτος δεν έχει δικαίωμα ελέγχου.
3. Δίδεται ορισμός των νέων στοιχείων σύμφωνα με τη μέχρι σήμερα νομολογία και το δικαστήριο αποφαίνεται ότι τα στοιχεία τραπεζικών λογαριασμών στην ημεδαπή δεν συνιστούν νέα συμπληρωματικά στοιχεία, διότι σύμφωνα με το άρθρο 66 του ΚΦΕ η φορολογική αρχή είχε τη δυνατότητα να άρει το τραπεζικό απόρρητο και να τα πληροφορηθεί εντός της αρχικής πενταετίας, κατά την οποία είχε δικαίωμα να προβεί σε έλεγχο και κοινοποίηση φύλλου ελέγχου. Άρα, οι χρήσεις από το 2007 έως το 2010 θεωρούνται παραγεγραμμένες. (Βάσει κοινής λογικής, εφόσον κλείσει το 2016, θα συμπεριλαμβάνονται και οι χρήσεις του 2011.)
Μετά τα ανωτέρω το δικαστήριο έκρινε ότι ο ισχυρισμός του Δημοσίου ότι η παραγραφή σχετικά με καταθέσεις για λίστα Λαγκάρντ παρατάθηκε με το νόμο του 2013, διότι είχε ήδη εκδοθεί σχετική εισαγγελική παραγγελία από το 2012, είναι εσφαλμένος και δεν αποδείχθηκε, διότι τα σχετικά στοιχεία παραδόθηκαν στον έλεγχο με νεότερη, από 2014, εισαγγελική παραγγελία και όχι με αυτή του 2012, με αποτέλεσμα η συγκεκριμένη υπόθεση να μην καταλαμβάνεται από τη διάταξη του 2013 για παράταση της παραγραφής.
Με πιο απλά λόγια, το σκεπτικό της απόφασης θεωρείται κόλαφος για το υπουργείο Οικονομικών. Βγαίνουν άκυρες οι εντολές ελέγχου (άρα και τη διακοπή της παραγραφής) για τις περισσότερες -αν όχι όλες- τις λίστες, επειδή εκδόθηκαν μαζικά και αναφέρονται συλλήβδην σε ολόκληρο το περιεχόμενο κάποιων CDs και όχι ονομαστικά κατά περίπτωση, σε κάθε έναν ξεχωριστά από τους συνολικά 1,3 εκατομμύρια ελεγχόμενους.
Ακόμα χειρότερα, το δικαστήριο καταρρίπτει και τους ισχυρισμούς της φορολογικής αρχής ότι στην επίμαχη υπόθεση ισχύει 10ετής ή και 20ετής παραγραφή του δικαιώματος του Ελληνικού Δημοσίου να ασκήσει έλεγχο, θεωρώντας ότι τα στοιχεία που επικαλείται η Εφορία ως «νεότερα» ή «συμπληρωματικά» (οπτικός δίσκος – CD) είναι στην πραγματικότητα «παλιά» (υπόλοιπα τραπεζικών καταθέσεων) και άρα, αφού δεν τα αξιοποίησε τόσα χρόνια και δεν εξέδωσε ποτέ πιο πριν εντολή ατομικού ελέγχου. Επομένως, ισχύει και για τους ελεγχόμενους της λίστας Λαγκάρντ το δικαίωμα 5ετούς παραγραφής (2008 και πριν), όπως και για όλους τους υπόλοιπους φορολογούμενους που δεν έχουν υποστεί έως τώρα κανέναν φορολογικό έλεγχο.
Ποια παράταση, λοιπόν, επιδιώκει να δώσει το ελληνικό κράτος, όταν οι έλεγχοι δεν παράγουν πια έννομα αποτελέσματα και είναι άκυροι και παράνομοι;
Η μόνη απάντηση που μπορεί να δώσει το Δημόσιο είναι ότι θα κάνει αναίρεση για να εκδικαστεί εκ νέου η υπόθεση από το ΣτΕ. Τότε, όμως, τα πράγματα θα γίνουν χειρότερα, αφού η παραπάνω απόφαση είναι εξαιρετικά τεκμηριωμένη και συμπεριλαμβάνει όλες τις λίστες με τα εμβάσματα. Σύμφωνα δε με τους δανειστές, “οι υποθέσεις χάθηκαν, οι έλεγχοι αυτοί σε παλιές υποθέσεις δεν έχουν νόημα πια.”
Όπως όλα δείχνουν, είτε με την παράταση που θέλει να δώσει η κυβέρνηση είτε χωρίς, φαίνεται πως δημιουργείται Νομολογία με την οποία οι υποθέσεις αυτές (υπό προϋποθέσεις) καταπίπτουν ήδη στα δικαστήρια και οι μόνοι που έχουν λόγο να πληρώσουν είναι όσοι είναι πιασμένοι για τα καλά στη φάκα της Εφορίας. Ακόμα και στο ΣτΕ να καταφύγει το Δημόσιο για να προσβάλει την απόφαση, η αβεβαιότητα δεν ευνοεί το εισπρακτικό σχέδιο της κυβέρνησης.
Δείτε το βίντεο στο http://www.aftodioikisi.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου