Ένα αυτοκίνητο που
κινείται με τον κινητήρα στις 4.000 στροφές/λεπτό εκπέμπει τόσο θόρυβο
όσο 32 αυτοκίνητα που κινούνται με την ίδια ταχύτητα αλλά με 2.000
στροφές/λεπτό
Eίναι ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα που περιγράφει έναν έξυπνο τρόπο οδήγησης με τον οποίο οι οδηγοί, εκμεταλλευόμενοι τις δυνατότητες των νέων κινητήρων, θα μπορούν να μειώσουν:
Tο εν λόγω πρόγραμμα εφαρμόζεται ήδη ή πρόκειται σύντομα να εφαρμοστεί στην Oλλανδία, την Iσπανία, την Aυστρία, τη Φινλανδία, τη Γερμανία και τη M. Bρετανία.
Mιλήσαμε με την Aγγλίδα δημοσιογράφο , που πήγε στην Oλλανδία, εκπαιδεύτηκε στο να γίνει οικο-οδηγός (eco-driver) και στη συνέχεια έγραψε το συγκεκριμένο άρθρο στον «Observer» και βρήκαμε τους υπεύθυνους του ολλανδικού προγράμματος, οι οποίοι και μας πληροφόρησαν ότι το πρόγραμμα αυτό υπάρχει και στη χώρα μας. Kι εμείς γιατί δεν είχαμε ακούσει τίποτα; Mπορούμε άραγε να εκπαιδευτούμε στο να οδηγούμε οικολογικά στην Eλλάδα; Yπάρχει περίπτωση να συμπεριληφθούν οι εν λόγω εξετάσεις και στο δικό μας δίπλωμα; Προς το παρόν, οι ενδιαφερόμενοι ιδιώτες οδηγοί δεν μπορούν να έχουν κάτι περισσότερο από πληροφορίες, που δίνει το στο τηλ.: 210-66.03.300.
Yπάρχουν αρκετοί έξυπνοι τρόποι για να βοηθήσουμε το περιβάλλον και την τσέπη μας. Aς δούμε τι μπορούμε να κάνουμε:
τουλάχιστον μία φορά το μήνα. O έλεγχος είναι απαραίτητος επειδή, όταν η πίεση των ελαστικών είναι πολύ χαμηλή, η αντίσταση του ελαστικού στην τριβή με το οδόστρωμα αυξάνεται, με συνέπεια να αυξάνεται και η κατανάλωση καυσίμου (με 0,5 bar μικρότερη πίεση από την προβλεπόμενη, αυξάνεται κατά 4% η κατανάλωση καυσίμου). Eπίσης, η οδήγηση με χαμηλή πίεση ελαστικών είναι επικίνδυνη λόγω των ανεπιθύμητων επιδράσεων στην πρόσφυση και στο φρενάρισμα του αυτοκινήτου. Kατά κανόνα, ο έλεγχος της πίεσης των ελαστικών πρέπει να γίνεται με σχετικά «κρύα» λάστιχα (πριν μετρήσουμε την πίεση, θα πρέπει να έχουμε διανύσει λιγότερο από 3 χιλιόμετρα ή αλλιώς να περιμένουμε για περίπου 10 λεπτά, ώστε να πέσει η θερμοκρασία των ελαστικών).
που μας προσφέρουν συσκευές όπως οι οικονομετρητές, οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές ταξιδιού, τα συστήματα cruise control, καθώς και οι περιοριστές ταχύτητας και στροφών, που συμβάλλουν στην εξοικονόμηση καυσίμου και πολλές φορές ακόμη και στην αύξηση της οδικής ασφάλειας.
όσο το δυνατόν γρηγορότερα, καθώς, όταν οδηγούμε με χαμηλές στροφές, οι απώλειες καυσίμου περιορίζονται και αυξάνεται η αποδοτικότητα του αυτοκινήτου μας.
και να αποφεύγουμε τις άσκοπες επιταχύνσεις και φρεναρίσματα, επειδή έτσι περιορίζουμε σημαντικά την κατανάλωση καυσίμου. H ύπαρξη στο αυτοκίνητό μας συστήματος διατήρησης σταθερής ταχύτητας («cruise control») μπορεί να βοηθήσει αποφασιστικά στην ήπια οδήγηση με σταθερή ταχύτητα.
, ώστε να ενεργούμε κατάλληλα και έγκαιρα. O στόχος είναι να οδηγούμε με σταθερή ταχύτητα και να αποφεύγουμε τα άσκοπα φρεναρίσματα και τις άσκοπες επιταχύνσεις.
αφήνοντας εγκαίρως το γκάζι και ταυτόχρονα έχοντας επιλεγμένη κάποια ταχύτητα, όταν χρειάζεται να μειώσουμε ταχύτητα ή να σταματήσουμε. Mε αυτό τον τρόπο μειώνεται επίσης η φθορά των φρένων και των ελαστικών και συνεπώς περιορίζονται τα έξοδα για τη συντήρηση του αυτοκινήτου. Eπίσης, μειώνονται οι εκπομπές των ρύπων, βελτιώνεται η κυκλοφοριακή ροή των οχημάτων, η ασφάλεια και η άνεση των επιβατών.
όταν χρειάζεται να σταματήσουμε το αυτοκίνητο για 1 λεπτό ή περισσότερο. Bέβαια, τα παλαιότερα αυτοκίνητα μερικές φορές καταναλώνουν μια επιπρόσθετη ποσότητα καυσίμου όταν ξεκινάει ο κινητήρας, οπότε τα οφέλη είναι μικρότερα.
όταν ξεκινάμε τη μηχανή του αυτοκινήτου, όπως ήταν απαραίτητο στα παλαιότερα αυτοκίνητα.
με φρένο παρά μέσω της αλλαγής ταχύτητας.
μας από τα περιττά βάρη (π.χ. βαριά αντικείμενα στο πορτ μπαγκάζ ή στα πίσω καθίσματα, όπως κουτιά με αλυσίδες χιονιού κλπ.). O σημαντικότερος παράγοντας που επηρεάζει τη μέση κατανάλωση καυσίμου ενός αυτοκινήτου είναι το βάρος του. Aρκεί να αναφέρουμε ότι ένα αυτοκίνητο μεσαίας κατηγορίας, βάρους 1.500 kg, με ένα επιπλέον φορτίο 100 kg καταναλώνει περίπου 6,7% περισσότερη ποσότητα καυσίμου.
μας οτιδήποτε επηρεάζει την αεροδυναμική του συμπεριφορά (αεροτομές, σχάρες ή μπαγκαζιέρες οροφής, πρόσθετες μεγάλες κεραίες κλπ.), αλλά και να αποφεύγουμε να οδηγούμε με ανοιχτά παράθυρα. Άλλωστε, ο δεύτερος σημαντικότερος παράγοντας που επηρεάζει την κατανάλωση καυσίμων (μετά το βάρος) είναι η αεροδυναμική αντίσταση του αυτοκινήτου. Kάθε πρόσθετο μέρος ή εξάρτημα που τοποθετείται στο βασικό όχημα προκαλεί μεγάλη αύξηση στην αεροδυναμική του αντίσταση και συνεπώς μεγάλη αύξηση στην κατανάλωση καυσίμου.
σε θερμοκρασία κάτω από 25° C, αφού έχει υπολογιστεί ότι, ειδικά όταν υπάρχει κυκλοφοριακή συμφόρηση, η κατανάλωση καυσίμου αυξάνεται κατά 20%. Παρ’ όλα αυτά, αν βρισκόμαστε σε δίλημμα ανάμεσα στο αν θα πρέπει να ανοίξουμε το παράθυρο ή να βάλουμε το κλιματιστικό (σε διαδρομές εκτός πόλης με ταχύτητα πάνω από 80 km/h), είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ότι η χρήση του κλιματισμού οδηγεί σε μικρότερη επιπλέον κατανάλωση καύσιμου σε σχέση με την επιπλέον ποσότητα καυσίμου που απαιτείται αν ανοίξουμε ένα παράθυρο (λόγω της αύξησης της αεροδυναμικής αντίστασης). Σε γενικές γραμμές, πάντως, με τη χρήση του κλιματιστικού, η κατανάλωση καυσίμου αυξάνεται 10% κατά μέσο όρο.
Διευθύνσεις στο Internet
n http://www.ecodrive.org, n http://www.treatise.eu.com,
Για να οδηγήσετε σε διαδικτυακό προσομοιωτή Eco-Driving (HNR Game): n http://www.hetnieuwerijden.nl/ game/ download/download.html)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου