ΜΙΚΡΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ

ΜΙΚΡΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ
ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ: Η Πλάτη βρίσκεται περίπου 9 χιλιόμετρα[4] προς τα βορειοανατολικά των Φιλιατρών σε υψόμετρο 294[1][5] μέτρα και απέχει 10 περίπου χιλιόμετρα από τις ακτές του Ιονίου Πελάγους. ΙΣΤΟΡΙΑ: Το χωριό που βρίσκεται κάτω από το βουνό της Μάλης έχει μακρόχρονη ιστορία. Η παλαιότερη ονομασία του χωριού ήταν Καναλουπού, ενώ ως Πλάτη αναφέρεται από το 1956.[6][7] Πάντως το χωριό συναντάται με την ονομασία Καναλουπού ή Κανελουπού ή Καναλωπού και σε προγενέστερες βιβλιογραφικές πηγές-αναφορές. Ο οικισμός αναφέρεται, σε διάφορες απογραφές των Βενετών Προνοητών της Γαληνοτάτης Δημοκρατίας της Βενετίας, οι οποίες έγιναν στο χρονικό διάστημα της τριακονταετίας (1683/84-1715), κατά την οποία οι Βενετοί κατείχαν την Πελοπόννησο. Η Καναλουπού (Canalupu), ανήκε, το 1689, στην επαρχία της Αρκαδίας (ή Αρκαδιάς, δηλαδή την περιοχή της σημερινής Κυπαρισσίας), η οποία ήταν μια από τις 4 επαρχίες, στις οποίες χωριζόταν τότε το διαμέρισμα της Μεθώνης (επαρχία Φαναριού, επαρχία Αρκαδιάς, επαρχία Ναβαρίνου και επαρχία Μεθώνης).[8] Η Καναλουπού προσαρτήθηκε στον παλαιό Δήμο Εράνης το 1835,[9] ενώ αναφέρεται, το 1853 στον β΄ τόμο των «Ελληνικών» του Ιάκωβου Ρίζου Ραγκαβή ως χωριό του Δήμου Εράνης της Επαρχίας Τριφυλίας με πληθυσμό 115 κατοίκων, με βάση την απογραφή του 1851.[10] Το 1899 μεταφέρεται από το Νομό Μεσσηνίας και υπάγεται στον Νομό Τριφυλίας,[11] για μια περίπου δεκαετία, ως το 1909, που επανέρχεται ξανά στον Νομό Μεσσηνίας,[12] ως οικισμός της Επαρχίας Τριφυλίας. Το 1912 το χωριό της Καναλουπούς αποσπάται από τον Δήμο Εράνης και εντάσσεται στην Κοινότητα Χαλαζονίου, που είχε ως έδρα το Χαλαζόνι,[13][14] ως και το 1919,[15] που η Καναλουπού αποσπάται από την κοινότητα αυτή και ορίζεται έδρα της Κοινότητας Καναλουπούς.[16] Η Καναλουπού παρέμεινε έδρα της ομώνυμης κοινότητας, από το 1919 ως το 1956, που το χωριό μετονομάζεται σε Πλάτη και η Κοινότητα σε Κοινότητα Πλάτης,[17] και συνέχισε με το νέο όνομα ως έδρα της Κοινότητας Πλάτης από το 1956 ως το 1997, όταν τότε, στα πλαίσια των αλλαγών που επήλθαν στη τοπική αυτοδιοίκηση, μέσω του σχεδίου «Καποδίστριας», υπήχθη στον κατηργημένο Δήμο Φιλιατρών,[18] ως το 2010. Από το 2011, μετά τις νέες αλλαγές του σχεδίου «Καλλικράτης» ανήκει πλέον στον νέο Δήμο Τριφυλίας.[19][4] Ο δήμος αυτός, συστάθηκε με το Πρόγραμμα Καλλικράτης με την συνένωση των προϋπαρχόντων δήμων Αετού, Αυλώνος, Γαργαλιάνων, Κυπαρισσίας, Φιλιατρών και την κοινότητα Τριπύλας. ΑΠΟ http://www.hellenicaworld.com/Greece/Geo/gr/PlatiMessinias.html

Κυριακή 6 Οκτωβρίου 2013

«Η Διψώσα Ελαφος»: Οταν η χημεία συναντά την ορθοδοξία

Τον Κώστα Ψαρραίο, οι συμμαθητές του τον θυμούνται ως έναν από τους καλύτερους μαθητές, στο τότε, εξατάξιο Γυμνάσιο Φιλιατρών. Ήταν όμως και από  τους πλέον δεινούς αριστεροπόδαρους ποδοσφαιριστές. Η επιλογή του τελικά, ήταν να σπουδάσει χημικός οινολόγος και σήμερα να είναι ένας από τους πιο καταρτισμένους γνώστες της οινολογίας.
Εξετάζει δείγματα μούστου και οίνου σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας και με τις συμβουλές του αναβαθμίζει το προϊόν. Φέτος αποφάσισε να εκπλήξει τους ειδήμονες με μια κίνηση που στον επιχειρηματικό χώρο συζητήθηκε ιδιαίτερα. Το δημιούργημά του "Η Διψώσα Έλαφος" είναι ο γλυκύς ερυθρός οίνος
της Θείας Ευχαριστίας, που εντυπωσίασε τόσο εκείνους που ασχολούνται με την υπόθεση της οινολογίας, όσο και τους ανθρώπους που υπηρετούν την εκκλησία, την Ορθόδοξη Ομολογία Πίστης. Τον συναντήσαμε στο κτήμα του, στην περιοχή Γιόλακα Τριφυλίας που βρίσκεται στον δρόμο Φιλιατρών Γαργαλιάνων όπου μαζί του περιηγηθήκαμε στους αμπελώνες του. Ευγενικός και ευχάριστος μας μίλησε για τη νέα του δημιουργία: "Το ΝΑΜΑ το οποίο γνωρίζουν οι πιστοί, προσφέρεται κατά τη Θεία Ευχαριστία που  αποτελεί σύμφωνα με τη χριστιανική παράδοση, "θεοσύστατο μυστήριο", καθότι ο Χριστός στον Μυστικό δείπνο  προεικόνισε το μυστήριο, όπως περιγράφεται στο κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο. Η Θεία Κοινωνία μεταλαμβάνεται με ψωμί και κρασί, τα οποία συμβολίζουν το Σώμα και Αίμα Χριστού. Επιθυμώντας μέσα από την δική μου εσώτερη διαδικασία πίστης, να δημιουργήσω μια ποιοτική πρόταση Νάματος, προσπάθησα πολύ, ώστε το αποτέλεσμα να είναι ικανοποιητικό. Ασχέτως της δικής μου αυτοβεβαίωσης, ήθελα να εκτιμηθεί το προϊόν, από ειδικούς και κυρίως ανθρώπους της εκκλησίας. Σήμερα μπορώ να ισχυριστώ ότι το εγχείρημά μου πέτυχε και γι αυτό είμαι ιδιαίτερα ευχαριστημένος. Σε πολλούς ναούς της χώρας οι ιερείς αφού δοκίμασαν και ενέκριναν την ποιότητα και γευστικότητα του Νάματος που με κόπο και μεράκι δημιούργησα, προμηθεύτηκαν για το ιερό μυστήριο ποσότητες με την "Διψώσα Έλαφο". Μάλιστα φρόντισα με τους συνεργάτες μου, να προσδώσουμε στην όψη του μπουκαλιού ξεχωριστή καλαισθησία που να συνάδει με το θρησκευτικό φρόνημα του χριστεπώνυμου πλήθους που εκκλησιάζεται και απαιτεί σεβασμό και ταπεινότητα. Γι αυτό και γραφιστικά αναζητήσαμε την πλέον προσεγγίσιμη προς την Ορθοδοξία απεικόνιση. Η ετικέτα μας, περιλαμβάνει εκτός της μοναστηριακής γραμματοσειράς – ας μου επιτραπεί ο όρος – και την καλλιτεχνική αποτύπωση  μιας τοιχογραφίας από έργο των πρώτων χριστιανικών χρόνων.  Αντιλαμβάνεσθε ότι και η θρησκευτική φράση "Η Διψώσα Έλαφος" έχει να κάνει με την αναζήτηση του χριστιανικού ιδεώδους μέσω της εσώτερης και βαθύτερης  πίστης του ανθρώπου".
Ο Κώστας Ψαρραίος σταματά για λίγο να μιλά και με πονηρό χαμόγελο τρέχει να πάρει δυο μικρά ποτήρια από την κουζίνα του αγροτόσπιτου. Ανοίγει ένα σφραγισμένο μπουκάλι και τα γεμίζει με τον ερυθρό γλυκύ οίνο,  που η ευωδιά του γαργαλάει τα ρουθούνια μας. Υψώνει το δικό του ποτήρι σαν να προσεύχεται και μας προτρέπει: "Πιείτε το, όχι με την διονυσιακή ιεροτελεστία της μέθης, αλλά με την σεβάσμια και ιερή διαδικασία που προσδίδει η πίστη του χριστιανού. Αφήστε τις αισθήσεις στην άκρη και δώστε χώρο στην δύναμη της πνευματικότητας".
Μια υπέροχη αίσθηση χαϊδεύει τον ουρανίσκο μου και αναρωτιέμαι φωναχτά: πόσοι δεν θα το ήθελαν σαν ποτό τους, την ώρα που διαβάζουν την εφημερίδα τους ή μετά από ένα ωραίο γεύμα; Συναινεί με την παραπάνω  σκέψη μου και διευκρινίζει: "Η γευστικότητα του προϊόντος μας, εκ των πραγμάτων οδηγεί και στην εμπορική του εκμετάλλευση, διότι μπορεί να προσφερθεί και ως λικέρ. Αποτελεί μια ποιοτική οικονομική λύση και ως δώρο, ιδιαίτερα τη σημερινή εποχή που η κρίση έχει στερήσει από τον κόσμο την πολυτέλεια των τσουχτερών δώρων. Ήδη "Η Διψώσα Έλαφος" έχει αρχίσει το ταξίδι της για τα ράφια των καταστημάτων και τα πρώτα συμπεράσματα για μας είναι ενθαρρυντικά. Περισσότερο απ όλα όμως, μας χαροποιεί η θετική ανταπόκριση των ανθρώπων της εκκλησίας, όχι μόνο των περιοχών της Μεσσηνίας, αλλά και πολλών άλλων νομών. Πρόσφατα είχαμε και την ευτυχή συγκυρία να φτάσει μέσω φίλων, το Νάμα μας, σε ορισμένες οικογένειες της αμερικανικής ομογένειας και τα σχόλια που εισπράξαμε ήταν συγκινητικά. Όπως γνωρίζετε οι Έλληνες που ζουν στο εξωτερικό, παρότι οι εποχές έχουν αλλάξει και το αεροπορικό ταξίδι έχει μικρύνει τις αποστάσεις, δεν παύουν να αισθάνονται ξενιτεμένοι και να επενδύουν ψυχικά και συναισθηματικά στην εκκλησία της πόλης που ζουν. Κάθε τι που τους υποδαυλίζει σκέψεις γύρω από την πατρίδα τους και τη θρησκεία τους, το αγκαλιάζουν και το υποστηρίζουν. Έτσι πιστεύω θα αγκαλιάσουν και την "Διψώσα Έλαφο". Αυτό θα είναι για μένα επίτευγμα σημαντικό".
Τη συζήτησή μας διακόπτει ένα τηλεφώνημα στο κινητό του. Του ζητούν από την Αθήνα, οίνο λευκό και ερυθρό. Σημειώνει τις παραγγελίες στο μπλοκάκι του και συνεχίζει τη συνομιλία μας, ζητώντας συγγνώμη για τη διακοπή: "Όπως βλέπετε δεν εμπορεύομαι μόνο το Νάμα, αλλά και άλλα είδη, λευκού και ερυθρού οίνου. Στόχος μου είναι να προωθήσω τις δημιουργίες μου, πέρα από τα στενά σύνορα μιας επαρχίας ή ενός νομού. Στην προσπάθειά μου αυτή, έχω εξαιρετικούς συνεργάτες, όπως την κυρία Κατερίνα Μάλεση στον τομέα της επικοινωνίας, που με το σύζυγό της Χαράλαμπο Μάλεση, ο οποίος διαθέτει μεγάλη εμπειρία στην προώθηση ποιοτικών προϊόντων, φροντίζουμε να έχουμε παραγγελίες από μια μεγάλη γκάμα ποιοτικών καταστημάτων. Παρ όλα αυτά όμως, το κυρίως μου ενδιαφέρον είναι ο εκκλησιαστικός χώρος. Η θρησκευτική μου σχέση με την βαθύτερη πνευματικότητα της χριστιανοσύνης, μου δημιουργεί συναισθήματα προσφοράς, παρά εμπορικής επιδίωξης. Είναι για μένα συγκινητικό, να βλέπω την Κυριακή στην εκκλησία, τους πιστούς να μεταλαμβάνουν το Σώμα και Αίμα Χριστού, με το Νάμα που η δική μου αγωνία, προσπάθεια και ενασχόληση, έχει δημιουργήσει. Η αδυναμία και αγάπη μου για το αντικείμενο που χρόνια τώρα ασχολούμαι, με έχει οδηγήσει στο σημείο, να βλέπω ακόμα και το κάθε κλαδί του αμπελώνα μου, σαν μια έμψυχη ύπαρξη ενός αδιαιρέτου κόσμου, που πόρρω απέχει από τον μικρόκοσμο της μιζέριας και της ματαιοδοξίας. Για μένα "Η Διψώσα Έλαφος" ήταν όνειρο ζωής και τώρα χαίρομαι την πραγμάτωσή του".
Καθώς τον αποχαιρετούμε, διαβάζω στην ετικέτα του μπουκαλιού, που με περισσή ευγένεια μου πρόσφερε: "Οσάκις γαρ αν εσθίετε τον Άρτον τούτον, και το ποτήριον τούτο πίνητε, τον εμόν θάνατον καταγγέλλετε και την εμήν Ανάστασιν ομολογείτε".
Σκέπτομαι πως μπορεί ένας χημικός οινολόγος, να συνδέσει την πίστη του, την επιστήμη του, με το πλέον κυρίαρχο Μυστήριο της θρησκείας του, αλλά ευθύς, η φιγούρα του Κώστα Ψαρραίου μου δίνει την απάντηση…   

ΑΠΟ http://www.eleftheriaonline.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ΠΛΑΤΗ: (ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ ΚΑΝΑΛΟΥΠΟΥΣ). ΣΥΛΛΟΓΗ ΠΑΛΑΙΩΝ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΩΝ. (ΔΥΟ ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΑ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ).

Στην προσπάθεια που γίνετε για τη συλλογή παλαιών φώτο με θέμα το χωριό μας, μας ήρθε μία ακόμα, με δύο ενδεικτικά του δημοτικού μας σχολε...