ΜΙΚΡΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ

ΜΙΚΡΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ
ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ: Η Πλάτη βρίσκεται περίπου 9 χιλιόμετρα[4] προς τα βορειοανατολικά των Φιλιατρών σε υψόμετρο 294[1][5] μέτρα και απέχει 10 περίπου χιλιόμετρα από τις ακτές του Ιονίου Πελάγους. ΙΣΤΟΡΙΑ: Το χωριό που βρίσκεται κάτω από το βουνό της Μάλης έχει μακρόχρονη ιστορία. Η παλαιότερη ονομασία του χωριού ήταν Καναλουπού, ενώ ως Πλάτη αναφέρεται από το 1956.[6][7] Πάντως το χωριό συναντάται με την ονομασία Καναλουπού ή Κανελουπού ή Καναλωπού και σε προγενέστερες βιβλιογραφικές πηγές-αναφορές. Ο οικισμός αναφέρεται, σε διάφορες απογραφές των Βενετών Προνοητών της Γαληνοτάτης Δημοκρατίας της Βενετίας, οι οποίες έγιναν στο χρονικό διάστημα της τριακονταετίας (1683/84-1715), κατά την οποία οι Βενετοί κατείχαν την Πελοπόννησο. Η Καναλουπού (Canalupu), ανήκε, το 1689, στην επαρχία της Αρκαδίας (ή Αρκαδιάς, δηλαδή την περιοχή της σημερινής Κυπαρισσίας), η οποία ήταν μια από τις 4 επαρχίες, στις οποίες χωριζόταν τότε το διαμέρισμα της Μεθώνης (επαρχία Φαναριού, επαρχία Αρκαδιάς, επαρχία Ναβαρίνου και επαρχία Μεθώνης).[8] Η Καναλουπού προσαρτήθηκε στον παλαιό Δήμο Εράνης το 1835,[9] ενώ αναφέρεται, το 1853 στον β΄ τόμο των «Ελληνικών» του Ιάκωβου Ρίζου Ραγκαβή ως χωριό του Δήμου Εράνης της Επαρχίας Τριφυλίας με πληθυσμό 115 κατοίκων, με βάση την απογραφή του 1851.[10] Το 1899 μεταφέρεται από το Νομό Μεσσηνίας και υπάγεται στον Νομό Τριφυλίας,[11] για μια περίπου δεκαετία, ως το 1909, που επανέρχεται ξανά στον Νομό Μεσσηνίας,[12] ως οικισμός της Επαρχίας Τριφυλίας. Το 1912 το χωριό της Καναλουπούς αποσπάται από τον Δήμο Εράνης και εντάσσεται στην Κοινότητα Χαλαζονίου, που είχε ως έδρα το Χαλαζόνι,[13][14] ως και το 1919,[15] που η Καναλουπού αποσπάται από την κοινότητα αυτή και ορίζεται έδρα της Κοινότητας Καναλουπούς.[16] Η Καναλουπού παρέμεινε έδρα της ομώνυμης κοινότητας, από το 1919 ως το 1956, που το χωριό μετονομάζεται σε Πλάτη και η Κοινότητα σε Κοινότητα Πλάτης,[17] και συνέχισε με το νέο όνομα ως έδρα της Κοινότητας Πλάτης από το 1956 ως το 1997, όταν τότε, στα πλαίσια των αλλαγών που επήλθαν στη τοπική αυτοδιοίκηση, μέσω του σχεδίου «Καποδίστριας», υπήχθη στον κατηργημένο Δήμο Φιλιατρών,[18] ως το 2010. Από το 2011, μετά τις νέες αλλαγές του σχεδίου «Καλλικράτης» ανήκει πλέον στον νέο Δήμο Τριφυλίας.[19][4] Ο δήμος αυτός, συστάθηκε με το Πρόγραμμα Καλλικράτης με την συνένωση των προϋπαρχόντων δήμων Αετού, Αυλώνος, Γαργαλιάνων, Κυπαρισσίας, Φιλιατρών και την κοινότητα Τριπύλας. ΑΠΟ http://www.hellenicaworld.com/Greece/Geo/gr/PlatiMessinias.html

Κυριακή 1 Ιουλίου 2012

Εναλλακτικός τουρισμός στις ράγες του τρένου


Τα 130 χρόνια από την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Γενικής Πιστωτικής Τραπέζης της Ελλάδος, με την οποία ξεκίνησε η κατασκευή του σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου, γιόρτασε το βράδυ της Τετάρτης στο Σιδηροδρομικό Μουσείο Αθηνών ο Σύλλογος Φίλων Σιδηροδρόμου (ΣΦΣ).

Στην εκδήλωση του ΣΦΣ έγινε εκτεταμένη παρουσίαση της ιστορίας των θρυλικών Σιδηροδρόμων Πειραιώς - Αθηνών - Πελοποννήσου (ΣΠΑΠ), που διαχειρίζονταν το δίκτυο της Πελοποννήσου και αργότερα τμήμα του δικτύου της Αττικής.

Επίσης, αναφέρθηκαν τα εκτεταμένα περιστατικά λεηλασίας της σιδηροδρομικής υποδομής του Μοριά, ενώ προβλήθηκαν και βίντεο από τις εξορμήσεις των φίλων του σιδηροδρόμου στις ράγες της μη χρησιμοποιούμενης, πια, μετρικής γραμμής, τις οποίες, μάλιστα, εξερευνούν με τα δικά τους, αυτοσχέδια οχήματα.
Οι φίλοι του σιδηροδρόμου χρησιμοποιούν πειραματικά, σιδηροδρομικά οχήματα, κατάλληλα για χρήση στην μετρική γραμμή. Ηδη, έχουν κατασκευαστεί δύο τέτοια οχήματα (το SD1 και το SD2), ενώ βρίσκεται υπό κατασκευή κι ένα νέο πρωτότυπο όχημα· το SD3.
Με αυτά τα οχήματα, αλλά και με ποδηλατοδρεζίνες (δηλαδή ποδήλατα προσαρμοσμένα για χρήση στο δίκτυο) οι φίλοι του σιδηροδρόμου κάνουν εκδρομές στην - υπό αναστολή σήμερα - γραμμή της Πελοποννήσου, η οποία, μάλιστα, είχε πρόσφατα ανακαινισθεί πλήρως.

Κρούσεις από το εξωτερικό

Οπως σημειώνει ο πρόεδρος του ΣΦΣ, κ. Σπύρος Νικολόπουλος, μιλώντας προς «Το Βήμα», όταν αναρτήθηκαν αυτά τα βίντεο στο Youtube, Γερμανοί και Αυστριακοί φίλοι των σιδηροδρόμων ήρθαν σε επαφή με τον ΣΦΣ, ζητώντας να μάθουν το κόστος συμμετοχής σε αυτές τις εκδρομές, πιστεύοντας ότι προσφέρονται επίσημα από τον ΟΣΕ, ενώ εκδήλωσαν και το ενδιαφέρον τους να ναυλώσουν πτήση τσάρτερ για την Καλαμάτα, προκειμένου να συμμετάσχουν σε αυτές τις εναλλακτικές δραστηριότητες.
Ο ΣΦΣ τους ενημέρωσε ότι οι εκδρομές στο δίκτυο του Μοριά γίνονται άτυπα, αφού δεν προσφέρονται ως πακέτο από τον ΟΣΕ. «Μας ρωτούσαν τι τιμές και τι άλλο χρειάζεται για να πάρουν το αεροπλάνο και να συμμετάσχουν στο event» λέει ο κ. Νικολόπουλος.
«Το μετρικό δίκτυο της Πελοποννήσου είναι ιδεώδες για την ανάπτυξη του τουρισμού, μέσα από ήπιες μορφές, που θα συμβάλλουν στην ανάπτυξη της περιοχής. Γιατί να μην έρθουν εδώ ξένοι για να απολαύσουν μοναδικές διαδρομές μέσα στη φύση, την τοπική γαστρονομία, να δουν παραδοσιακά ελαιοτριβεία και οινοποιεία, και να επισκεφθούν μοναδικά μνημεία;» διερωτάται ο πρόεδρος του ΣΦΣ.

Δίκτυο με μακρά ιστορία

Η σύμβαση παραχώρησης για τον σιδηρόδρομο του Μοριά έγινε με τον Ν.1046/1882, που προέβλεπε την κατασκευή, σύσταση και χρήση σιδηροδρόμου «από Πειραιώς δια Μεγάρων, Νέας Κορίνθου και Αιγίου εις Πάτρας, από Κορίνθου δι' Αργους εις Ναύπλιον και από Αργους εις Μύλους (Ναυπλίου)» και υπό την αίρεση της παραχώρησης των γραμμών από Πάτρα προς Πύργο και «από Μεσολογγίου εις Αγρίνιον ή από Μεσολογγίου εις Αρταν μετά διακλαδώσεως αποληγούσης εις Αγρίνιον».
Εως το 1890 η εταιρία ΣΠΑΠ είχε κατασκευαστεί μεγάλο τμήμα της γραμμής, φτάνοντας μέχρι τον Πύργο, ενώ τα επόμενο χρόνια ενεπλάκη στην κατασκευή και την εκμετάλλευση και των υπόλοιπων κομματιών του σημερινού Πελοποννησιακού δικτύου.
Εως τον Μεσοπόλεμο, η εταιρία ήταν ισχυρή, είχε μεγάλη ρευστότητα και σχεδίαζε φιλόδοξες επεκτάσεις και διακλαδώσεις τόσο εντός της Πελοποννήσου όσο και προς την Ηπειρο και τη Θεσσαλία. Ωστόσο, η παγκόσμια κρίση, τα τραγικά δημοσιονομικά προβλήματα του Ελληνικού κράτους, αλλά και η ανάδυση του αυτοκινήτου κατέστησαν τους ΣΠΑΠ ζημιογόνους, με αποτέλεσμα η εταιρία να καταρρεύσει και να κρατικοποιηθεί.
Μεταπολεμικά, οι ΣΠΑΠ απορροφήθηκαν από τους Σιδηροδρόμους του Ελληνικού Κράτους (ΣΕΚ), τον «πρόγονο», δηλαδή του σημερινού ΟΣΕ.


ΑΠΟ http://www.eleftheriaonline.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ΟΠΕΚΕΠΕ: Αλλαγές στη χορήγηση των άμεσων ενισχύσεων

Agro-in 25 Απριλίου 2024 | 10:41 Αλλαγές στις διαδικασίες χορήγησης άμεσων ενισχύσεων , βάσει του ΟΣΔΕ, για τις αιτήσεις του 2023 όσον αφ...