ΜΙΚΡΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ

ΜΙΚΡΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ
ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ: Η Πλάτη βρίσκεται περίπου 9 χιλιόμετρα[4] προς τα βορειοανατολικά των Φιλιατρών σε υψόμετρο 294[1][5] μέτρα και απέχει 10 περίπου χιλιόμετρα από τις ακτές του Ιονίου Πελάγους. ΙΣΤΟΡΙΑ: Το χωριό που βρίσκεται κάτω από το βουνό της Μάλης έχει μακρόχρονη ιστορία. Η παλαιότερη ονομασία του χωριού ήταν Καναλουπού, ενώ ως Πλάτη αναφέρεται από το 1956.[6][7] Πάντως το χωριό συναντάται με την ονομασία Καναλουπού ή Κανελουπού ή Καναλωπού και σε προγενέστερες βιβλιογραφικές πηγές-αναφορές. Ο οικισμός αναφέρεται, σε διάφορες απογραφές των Βενετών Προνοητών της Γαληνοτάτης Δημοκρατίας της Βενετίας, οι οποίες έγιναν στο χρονικό διάστημα της τριακονταετίας (1683/84-1715), κατά την οποία οι Βενετοί κατείχαν την Πελοπόννησο. Η Καναλουπού (Canalupu), ανήκε, το 1689, στην επαρχία της Αρκαδίας (ή Αρκαδιάς, δηλαδή την περιοχή της σημερινής Κυπαρισσίας), η οποία ήταν μια από τις 4 επαρχίες, στις οποίες χωριζόταν τότε το διαμέρισμα της Μεθώνης (επαρχία Φαναριού, επαρχία Αρκαδιάς, επαρχία Ναβαρίνου και επαρχία Μεθώνης).[8] Η Καναλουπού προσαρτήθηκε στον παλαιό Δήμο Εράνης το 1835,[9] ενώ αναφέρεται, το 1853 στον β΄ τόμο των «Ελληνικών» του Ιάκωβου Ρίζου Ραγκαβή ως χωριό του Δήμου Εράνης της Επαρχίας Τριφυλίας με πληθυσμό 115 κατοίκων, με βάση την απογραφή του 1851.[10] Το 1899 μεταφέρεται από το Νομό Μεσσηνίας και υπάγεται στον Νομό Τριφυλίας,[11] για μια περίπου δεκαετία, ως το 1909, που επανέρχεται ξανά στον Νομό Μεσσηνίας,[12] ως οικισμός της Επαρχίας Τριφυλίας. Το 1912 το χωριό της Καναλουπούς αποσπάται από τον Δήμο Εράνης και εντάσσεται στην Κοινότητα Χαλαζονίου, που είχε ως έδρα το Χαλαζόνι,[13][14] ως και το 1919,[15] που η Καναλουπού αποσπάται από την κοινότητα αυτή και ορίζεται έδρα της Κοινότητας Καναλουπούς.[16] Η Καναλουπού παρέμεινε έδρα της ομώνυμης κοινότητας, από το 1919 ως το 1956, που το χωριό μετονομάζεται σε Πλάτη και η Κοινότητα σε Κοινότητα Πλάτης,[17] και συνέχισε με το νέο όνομα ως έδρα της Κοινότητας Πλάτης από το 1956 ως το 1997, όταν τότε, στα πλαίσια των αλλαγών που επήλθαν στη τοπική αυτοδιοίκηση, μέσω του σχεδίου «Καποδίστριας», υπήχθη στον κατηργημένο Δήμο Φιλιατρών,[18] ως το 2010. Από το 2011, μετά τις νέες αλλαγές του σχεδίου «Καλλικράτης» ανήκει πλέον στον νέο Δήμο Τριφυλίας.[19][4] Ο δήμος αυτός, συστάθηκε με το Πρόγραμμα Καλλικράτης με την συνένωση των προϋπαρχόντων δήμων Αετού, Αυλώνος, Γαργαλιάνων, Κυπαρισσίας, Φιλιατρών και την κοινότητα Τριπύλας. ΑΠΟ http://www.hellenicaworld.com/Greece/Geo/gr/PlatiMessinias.html

Πέμπτη 4 Νοεμβρίου 2021

Φιλέλληνες ζωγράφοι «υμνούν» τους ήρωες της ελευθερίας


3 Νοεμβρίου 2021

Το 1831 ένας από τους σπουδαιότερους Ιταλούς ζωγράφους του 19ου αιώνα, ο Francesco Podesti, φιλοτεχνεί ένα λιγότερο γνωστό επεισόδιο του Αγώνα, αναδεικνύοντας τη θέληση

των Ελλήνων για ελευθερία.

Στο κέντρο της ελαιογραφίας ο Ζακυνθινός Σπύρος Δαγλιόστρου, πληγωμένος στη μάχη της Βλαχιάς στο Δραγατσάνι, συνεχίζει να δίνει τον αγώνα του, ενώ με το αίμα που έρρεε από την πληγή του αναγγέλλει στη μητέρα του πως το καθήκον του ολοκληρώθηκε. Με το δεξί χέρι κρατάει το καριοφίλι και με το αριστερό γράφει με το ίδιο του το αίμα τη συνταρακτική φράση: «Μήτηρ Θνήσκω υπέρ πατρίδος, 1821». Η ελαιογραφία «Ο Θάνατος του Σπύρου Δαγλιόστρου» στέκει απέναντι από το έργο «Η Ηττα των Τούρκων στην Κλεισούρα του Σουλίου», του Βρετανού Denis Dighton, όπου ο ζωγράφος εμπνέεται από ένα συγκεκριμένο επεισόδιο του Αγώνα των Σουλιωτών. Ηταν Ιούλιος του 1792 όταν ο Αλή Πασάς δεν κατάφερε να εξαγοράσει με δόλο τον Λάμπρο Τζαβέλλα και οι Σουλιώτες έδωσαν μια ηρωική μάχη. Το σκηνικό που απεικονίζει η παράσταση του Dighton είναι μεγαλειώδες. Στις βραχώδεις απόκρημνες πλαγιές μια πολυπρόσωπη μάχη σώμα με σώμα αποδοσμένη με δυναμισμό, ένταση και δραματικότητα.

Τα δύο αυτά μεγάλα έργα «μετέχουν» σε έναν διεθνή εικαστικό διάλογο ποικίλων αισθητικών προσεγγίσεων στο Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού. Πρόκειται για μια πραγματικά ενδιαφέρουσα και συναρπαστική έκθεση, με τίτλο «Θησαυροί Φιλελληνικής Ζωγραφικής από τη Συλλογή του Ιδρύματος Αντώνιος Ε. Κομνηνός», με έργα-αριστουργήματα που εκτίθενται για πρώτη φορά και τα οποία δεν ευφραίνουν μόνο την όραση, αλλά και ανακινούν το στοχασμό για την ιστορική συνείδηση. Η περιοδική έκθεση, που ξεκινάει σήμερα και ολοκληρώνεται στις 9 Ιανουαρίου 2022, έχει ελεύθερη είσοδο για το κοινό.

Τριάντα δύο έργα πολύτιμα τεκμήρια Τέχνης και Ιστορίας αποτυπώνουν τοπία της αθηναϊκής καθημερινότητας, επεισόδια του Αγώνα, σκηνές ηρωισμού, εικόνες αγωνιστών και αγωνιστριών, στιγμιότυπα φιλοπατρίας και αυτοθυσίας, τοπικές φορεσιές, οικογένειες στα βουνά, όλο το ρεπερτόριο της φιλελληνικής εικονογραφίας, μυθοπλαστικής αλλά και πραγματικής. Η έκθεση αναπτύσσεται σε τρεις ενότητες με βάση τη θεματική τους. Στην πρώτη αίθουσα ο επισκέπτης συναντάει τοπιογραφίες, το ελληνικό τοπίο του 19ου αιώνα, και εν συνεχεία ακολουθούν αριστουργήματα της οθωνικής περιόδου και μεγάλων στιγμών της Ελληνικής Επανάστασης.

Η μοναδικότητα της Συλλογής, όπως σημείωσε χθες κατά την παρουσίαση των θησαυρών της Συλλογής η επιμελήτρια της έκθεσης και ιστορικός Τέχνης Φανή-Μαρία Τσιγκάκου, έγκειται σε μια σειρά χαρακτηριστικών. Συγκεκριμένα, «οι δημιουργοί των έργων είναι από τους επιφανέστερους ζωγράφους που συνδέθηκαν με το φιλελληνικό κίνημα», ενώ η «συνύπαρξη καλλιτεχνών διαφορετικών εθνικοτήτων δίνει μια σπάνια δυνατότητα στους μελετητές να διερευνήσουν τη διαφορετική προσέγγιση του φιλελληνικού ρεπερτορίου από τους Ευρωπαίους καλλιτέχνες ανάλογα με τις αισθητοπολιτισμικές συνθήκες που επικρατούσαν στις χώρες όπου αυτοί έδρασαν». Στην έκθεση ο επισκέπτης συναντάει έργα όπως «Η περιοχή γύρω από τον Πύργο των Ανέμων» του Δανού Μartinuw Wesseltoft, «η Ναυμαχία του Ναυαρίνου» του Αγγλου George Philip Reinagle, η «Οικογένεια Φυγάδων» του Πολωνού Jojan-Franz Konstantin Cretius, αλλά και έργα Ελλήνων οι οποίοι μετασχημάτισαν τα ευρωπαϊκά φιλελληνικά πρότυπα. Παράλληλα, την έκθεση συνοδεύει ένας εξαιρετικά πλούσιος εικονογραφημένος κατάλογος, μια ανεκτίμητη παρακαταθήκη στη βιβλιογραφία της Επανάστασης, μια δεξαμενή πληροφοριών και απαράμιλλης ομορφιάς έργα.

Info:

Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού, Κουμπάρη 1, τηλ. 210-3671000

ΑΠΟ https://eleftherostypos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ΠΛΑΤΗ: ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ ΚΑΝΑΛΟΥΠΟΥΣ. ΣΥΛΛΟΓΗ ΠΑΛΑΙΩΝ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΩΝ.

Στην προσπάθεια που γίνετε για τη συλλογή παλαιών φώτο με θέμα το χωριό μας, μας ήρθε μία ακόμα, με άτομα του χωριού μας.