ΜΙΚΡΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ

ΜΙΚΡΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ
ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ: Η Πλάτη βρίσκεται περίπου 9 χιλιόμετρα[4] προς τα βορειοανατολικά των Φιλιατρών σε υψόμετρο 294[1][5] μέτρα και απέχει 10 περίπου χιλιόμετρα από τις ακτές του Ιονίου Πελάγους. ΙΣΤΟΡΙΑ: Το χωριό που βρίσκεται κάτω από το βουνό της Μάλης έχει μακρόχρονη ιστορία. Η παλαιότερη ονομασία του χωριού ήταν Καναλουπού, ενώ ως Πλάτη αναφέρεται από το 1956.[6][7] Πάντως το χωριό συναντάται με την ονομασία Καναλουπού ή Κανελουπού ή Καναλωπού και σε προγενέστερες βιβλιογραφικές πηγές-αναφορές. Ο οικισμός αναφέρεται, σε διάφορες απογραφές των Βενετών Προνοητών της Γαληνοτάτης Δημοκρατίας της Βενετίας, οι οποίες έγιναν στο χρονικό διάστημα της τριακονταετίας (1683/84-1715), κατά την οποία οι Βενετοί κατείχαν την Πελοπόννησο. Η Καναλουπού (Canalupu), ανήκε, το 1689, στην επαρχία της Αρκαδίας (ή Αρκαδιάς, δηλαδή την περιοχή της σημερινής Κυπαρισσίας), η οποία ήταν μια από τις 4 επαρχίες, στις οποίες χωριζόταν τότε το διαμέρισμα της Μεθώνης (επαρχία Φαναριού, επαρχία Αρκαδιάς, επαρχία Ναβαρίνου και επαρχία Μεθώνης).[8] Η Καναλουπού προσαρτήθηκε στον παλαιό Δήμο Εράνης το 1835,[9] ενώ αναφέρεται, το 1853 στον β΄ τόμο των «Ελληνικών» του Ιάκωβου Ρίζου Ραγκαβή ως χωριό του Δήμου Εράνης της Επαρχίας Τριφυλίας με πληθυσμό 115 κατοίκων, με βάση την απογραφή του 1851.[10] Το 1899 μεταφέρεται από το Νομό Μεσσηνίας και υπάγεται στον Νομό Τριφυλίας,[11] για μια περίπου δεκαετία, ως το 1909, που επανέρχεται ξανά στον Νομό Μεσσηνίας,[12] ως οικισμός της Επαρχίας Τριφυλίας. Το 1912 το χωριό της Καναλουπούς αποσπάται από τον Δήμο Εράνης και εντάσσεται στην Κοινότητα Χαλαζονίου, που είχε ως έδρα το Χαλαζόνι,[13][14] ως και το 1919,[15] που η Καναλουπού αποσπάται από την κοινότητα αυτή και ορίζεται έδρα της Κοινότητας Καναλουπούς.[16] Η Καναλουπού παρέμεινε έδρα της ομώνυμης κοινότητας, από το 1919 ως το 1956, που το χωριό μετονομάζεται σε Πλάτη και η Κοινότητα σε Κοινότητα Πλάτης,[17] και συνέχισε με το νέο όνομα ως έδρα της Κοινότητας Πλάτης από το 1956 ως το 1997, όταν τότε, στα πλαίσια των αλλαγών που επήλθαν στη τοπική αυτοδιοίκηση, μέσω του σχεδίου «Καποδίστριας», υπήχθη στον κατηργημένο Δήμο Φιλιατρών,[18] ως το 2010. Από το 2011, μετά τις νέες αλλαγές του σχεδίου «Καλλικράτης» ανήκει πλέον στον νέο Δήμο Τριφυλίας.[19][4] Ο δήμος αυτός, συστάθηκε με το Πρόγραμμα Καλλικράτης με την συνένωση των προϋπαρχόντων δήμων Αετού, Αυλώνος, Γαργαλιάνων, Κυπαρισσίας, Φιλιατρών και την κοινότητα Τριπύλας. ΑΠΟ http://www.hellenicaworld.com/Greece/Geo/gr/PlatiMessinias.html

Τετάρτη 27 Ιανουαρίου 2021

Μία διαδικτυακή περιπλάνηση στα μαντεία των αρχαίων Ελλήνων -Τι ρωτούσαν, πού τα έστηναν


26|01|2021 | 11:14


Τα περίφημα μαντεία των αρχαίων που σε αυτά βάσιζαν τη ζωή τους παρουσιάζονται σε μία ενδιαφέρουσα διαδικτυκή διάλεξη-κουβέντα 2, 9, 16, και 23 Φεβρουαρίου στην Πολιτιστική Διαδικτυακή Πλατφόρμα Rembrandt and the Cat.

Ένας δίαυλος είναι τα μαντεία. Μια μυστική ατραπός που γεφυρώνει την προαιώνια αγωνία του ανθρώπου να γνωρίσει τα μελλούμενα, μια βαθιά ριζωμένη ανάγκη που δεν σταμάτησε να ταλανίζει την ανθρώπινη ψυχή από την αυγή του χρόνου έως τις μέρες μας.
Στο μαντείο έβρισκαν απάντηση σε κάθε τους ερώτημα

Τα ερωτήματα πολλά και ετερόκλητα: -Πώς θα επεκτείνω το βασίλειο μου; Πού να ιδρύσω την αποικία μου; Από τι πρέπει να φυλάγομαι; Πως θα κάνω τον τάδε να με αγαπήσει; Με ποιον πρέπει να παντρέψω την κόρη μου; Πώς θα γίνω πλούσιος; Πότε θα πεθάνω; Άδηλες οι βουλές των Θεών για το ριζικό των ανθρώπων, ενίοτε όμως αυτές γίνονται γνωστές ή τουλάχιστον έτσι φαίνεται.
μασκα
Πού να ιδρύσω την αποικία μου; Από τι πρέπει να φυλάγομαι; Πως θα κάνω τον τάδε να με αγαπήσει; Με ποιον πρέπει να παντρέψω την κόρη μου; Oλες οι απαντησεις στα μαντεία
Πού έστηναν τα μαντεία τους οι αρχαίοι

Οι Έλληνες ίδρυσαν τα μαντεία τους σε τόπους όπου φανερώθηκε η θεϊκή παρουσία. Ένα βάραθρο, ένα χάσμα, μια πηγή, ένα δέντρο, ένας οιωνός μπορεί να ήταν κάποιο από τα σημεία που επέλεξαν οι Θεοί για να δηλώσουν την παρουσία τους στους θνητούς. Και οι θνητοί έσπευσαν στοργικά να τη διαφυλάξουν ιδρύοντας ναούς και άδυτα, εγείροντας μνημεία και αγάλματα, οικοδομώντας θέατρα και γυμνάσια, δημιουργώντας εν τέλει τα μαντεία. Μαζί με τη θεϊκή βούληση όμως συμπορεύεται κάποτε και η σοφία των νεκρών, των αγαπημένων που διάβηκαν τον Αχέροντα και μαζί με τον Θάνατο απόκτησαν μια σκοτεινή γνώση σαν μελαγχολικό αντίδωρο.
θεατρο
Οι Έλληνες ίδρυσαν τα μαντεία τους σε τόπους όπου φανερώθηκε η θεϊκή παρουσία

Λοξοί οι χρησμοί των Θεών, παράδοξοι αυτοί των νεκρών και ο άνθρωπος έρμαιο μιας αμφίβολης μοίρας που γυρεύει τις απαντήσεις στα μαντεία. Ίσως βέβαια οι απαντήσεις να είναι ήδη γνωστές, ίσως να βρίσκονταν πάντα εκεί -κλεισμένες μέσα στα μύχια της ανθρώπινης ψυχής- όμως τον τελευταίο λόγο έχει πάντα ο Θεός και αυτόν έψαξαν οι Έλληνες να βρουν στα μαντεία του αρχαίου κόσμου. Αυτές τις απαντήσεις θα αναζητήσουμε και εμείς σε τέσσερις συναντήσεις γεμάτες από υψηλή τέχνη, αρχαιολογία, ιστορία, θεολογία, φιλοσοφία και περιπλάνηση.
Τα περίφημα μαντεία των αρχαίων που σε αυτά βάσιζαν τη ζωή τους παρουσιάζονται σε μία ενδιαφερουσα διαδικτυκή διάλεξη-κουβέντα 2, 9, 16, και 23 Φεβρουαρίου στην Πολιτιστική Διαδικτυακή Πλατφόρμα Rembrandt and the Cat

Τρίτες 2, 9, 16, και 23 Φεβρουαρίου στην πολιτιστική πλατφόρμα Rembrandt and the Cat. Πλατφόρμα zoom/ Ώρα: 19:00 / Συμμετοχή: 30 ευρώ/ Κρατήσεις: info@thessalonikiwalkingtours.com

Η διαδικτυακή πλατφόρμα πολιτισμού Rembrandt and the Cat (διαδικτυακή μετεξέλιξη της πολιτιστικής εταιρείας Thessaloniki Walking Tours) ξεκίνησε τις δράσεις της την Άνοιξη του 2020. Στόχος της είναι η δημιουργία διαδικτυακών πολιτισμικών προϊόντων (σεμινάρια λογοτεχνίας, τέχνης και ιστορίας, δημόσιες συζητήσεις, εικονικές περιηγήσεις και ταξίδια, διαδικτυακές παραστάσεις και performances κ. α.)


Πηγή: iefimerida.gr - https://www.iefimerida.gr/politismos/diadiktyaki-periplanisi-sta-manteia-ton-arhaion

Δεν υπάρχουν σχόλια: