ΜΙΚΡΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ

ΜΙΚΡΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ
ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ: Η Πλάτη βρίσκεται περίπου 9 χιλιόμετρα[4] προς τα βορειοανατολικά των Φιλιατρών σε υψόμετρο 294[1][5] μέτρα και απέχει 10 περίπου χιλιόμετρα από τις ακτές του Ιονίου Πελάγους. ΙΣΤΟΡΙΑ: Το χωριό που βρίσκεται κάτω από το βουνό της Μάλης έχει μακρόχρονη ιστορία. Η παλαιότερη ονομασία του χωριού ήταν Καναλουπού, ενώ ως Πλάτη αναφέρεται από το 1956.[6][7] Πάντως το χωριό συναντάται με την ονομασία Καναλουπού ή Κανελουπού ή Καναλωπού και σε προγενέστερες βιβλιογραφικές πηγές-αναφορές. Ο οικισμός αναφέρεται, σε διάφορες απογραφές των Βενετών Προνοητών της Γαληνοτάτης Δημοκρατίας της Βενετίας, οι οποίες έγιναν στο χρονικό διάστημα της τριακονταετίας (1683/84-1715), κατά την οποία οι Βενετοί κατείχαν την Πελοπόννησο. Η Καναλουπού (Canalupu), ανήκε, το 1689, στην επαρχία της Αρκαδίας (ή Αρκαδιάς, δηλαδή την περιοχή της σημερινής Κυπαρισσίας), η οποία ήταν μια από τις 4 επαρχίες, στις οποίες χωριζόταν τότε το διαμέρισμα της Μεθώνης (επαρχία Φαναριού, επαρχία Αρκαδιάς, επαρχία Ναβαρίνου και επαρχία Μεθώνης).[8] Η Καναλουπού προσαρτήθηκε στον παλαιό Δήμο Εράνης το 1835,[9] ενώ αναφέρεται, το 1853 στον β΄ τόμο των «Ελληνικών» του Ιάκωβου Ρίζου Ραγκαβή ως χωριό του Δήμου Εράνης της Επαρχίας Τριφυλίας με πληθυσμό 115 κατοίκων, με βάση την απογραφή του 1851.[10] Το 1899 μεταφέρεται από το Νομό Μεσσηνίας και υπάγεται στον Νομό Τριφυλίας,[11] για μια περίπου δεκαετία, ως το 1909, που επανέρχεται ξανά στον Νομό Μεσσηνίας,[12] ως οικισμός της Επαρχίας Τριφυλίας. Το 1912 το χωριό της Καναλουπούς αποσπάται από τον Δήμο Εράνης και εντάσσεται στην Κοινότητα Χαλαζονίου, που είχε ως έδρα το Χαλαζόνι,[13][14] ως και το 1919,[15] που η Καναλουπού αποσπάται από την κοινότητα αυτή και ορίζεται έδρα της Κοινότητας Καναλουπούς.[16] Η Καναλουπού παρέμεινε έδρα της ομώνυμης κοινότητας, από το 1919 ως το 1956, που το χωριό μετονομάζεται σε Πλάτη και η Κοινότητα σε Κοινότητα Πλάτης,[17] και συνέχισε με το νέο όνομα ως έδρα της Κοινότητας Πλάτης από το 1956 ως το 1997, όταν τότε, στα πλαίσια των αλλαγών που επήλθαν στη τοπική αυτοδιοίκηση, μέσω του σχεδίου «Καποδίστριας», υπήχθη στον κατηργημένο Δήμο Φιλιατρών,[18] ως το 2010. Από το 2011, μετά τις νέες αλλαγές του σχεδίου «Καλλικράτης» ανήκει πλέον στον νέο Δήμο Τριφυλίας.[19][4] Ο δήμος αυτός, συστάθηκε με το Πρόγραμμα Καλλικράτης με την συνένωση των προϋπαρχόντων δήμων Αετού, Αυλώνος, Γαργαλιάνων, Κυπαρισσίας, Φιλιατρών και την κοινότητα Τριπύλας. ΑΠΟ http://www.hellenicaworld.com/Greece/Geo/gr/PlatiMessinias.html

Κυριακή 9 Δεκεμβρίου 2018

Γιατί υπάρχουν κιβώτια με την 1η ταχύτητα κάτω;









Το χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων οδεύει σιγά-σιγά προς τη βάση δεδομένων του θυμικού. Ολοένα και λιγότερα αυτοκίνητα εξοπλίζονται με την παραδοσιακή διάταξη της
μετάδοσης, ενώ ακόμα μεγαλύτερη είναι η μείωση στις σπορ κατηγορίες (sportscars, supercars κ.λπ.) όπου αγγίζει τα όρια του αφανισμού. Δεν ήταν πάντα διπλοί συμπλέκτες και αυτοματοποιημένες αλλαγές ταχυτήτων, όμως.

Υπήρξε μια πολύ μεγάλη περίοδος που τα χειροκίνητα κιβώτια ήταν ολιγοπώλιο (για να μην πούμε μονοπώλιο). Ήταν μάλιστα τόσο διαδεδομένα, ώστε δεν άλλαζε μόνο ο αριθμός των σχέσεων αλλά και ο τρόπος με τον οποίο εμπλέκονταν. Και δεν μιλάμε για τις διαφορές στην επιλογή της όπισθεν, αλλά για τις καθιερωμένες ταχύτητες που χρησιμοποιούνται για την κίνηση του αυτοκινήτου. Η «1η κάτω» είναι μια από τις πιο χαρακτηριστικές και ιδιάζουσες περιπτώσεις. Και σήμερα θα μάθουμε τα πάντα για αυτή.

Έγινε ευρύτερα γνωστή από τη μυθική BMW M3 E30, αν και είχαν προηγηθεί εξίσου ιστορικές «προσωπικότητες» όπου ο οδηγός καλούνταν να μιμηθεί το σχήμα του μπροστινού ποδιού του σκύλου για να επιλέξει την 1η των ταχυτήτων: BMW 2002 Turbo, Lancia Fulvia, Lancia Stratos και Porsche 928 υιοθέτησαν το «dog leg» κιβώτιο, προς τέρψιν της διαφορετικότητας και της αποτελεσματικότητας. Προς τι η αποτελεσματικότητα;

Τα dog leg κιβώτια χρησιμοποιούνταν κατά κόρον στους αγώνες, καθότι εξυπηρετούσαν αφάνταστα το έργο των οδηγών. Στην συντριπτική πλειοψηφία των σιρκουί, αλλά και των αγώνων ράλι, οι συνηθέστερες αλλαγές είναι από 2η σε 3η και από 4η σε 5η. Ιδίως η πρώτη συνθέτει το μωσαϊκό του ανακατέματος για το λεβιέ σε στενές διαδρομές και μικρές πίστες. Στα συνηθισμένα κιβώτια για να εμπλέξει κανείς 3η από 2α (και τούμπαλιν) απαιτεί διαγώνια κίνηση. Μια κίνηση που, ιδιαίτερα όσοι έχουν καταπιαστεί με το «άθλημα» της κόντρας, γνωρίζουν πως μπορεί να κοστίσει σε χρόνο και -κυρίως- χρήμα στο ενδεχόμενο χαμένης αλλαγής. Δεν θέλει και πολύ για να «κουρευτεί» ένα συγχρονιζέ. Στο dog leg κιβώτιο οι ανωτέρω αλλαγές πραγματοποιούνται στην ευθεία, κάτι που σημαίνει κερδισμένο χρόνο και ελαχιστοποίηση των ζημιών.

Παρόλη την αγωνιστική κληρονομιά, η προέλευση του ανάποδου κιβωτίου (ή «μείον 1» όπως είναι επίσης γνωστό, λόγω του ότι η 1η μπαίνει σαν την 2α, η 2α σαν την 3η και ούτω καθεξής) είναι πολύ παλαιότερη – και απλούστερη. Το πρώτο αυτοκίνητο που έπρεπε να τραβήξεις τον επιλογέα για να το θέσεις σε κίνηση ήταν το Ford Model A, το μακρινό 1928. Ο σκοπός της όλης διάταξης ήταν ακριβώς αυτός. Να τραβήξεις το λεβιέ, καθότι το σπρώξιμο για την επιλογή της 1ης ήταν πιο δύσκολη διαδικασία στα ασυγχρόνιστα κιβώτια εκείνης της εποχής. Η διαθεσιμότητα, επίσης, μόνο 3 ταχυτήτων (συν την όπισθεν) σήμαινε πως οι συνηθέστερες αλλαγές ήταν…σωστά μαντέψατε: από 2α σε 3η και το αντίστροφο. Ίδια διάταξη χρησιμοποιήθηκε και στο εμβληματικό Citroen 2CV, προτού το dog leg κιβώτιο γίνει συνώνυμο της αγωνιστικής διάθεσης και της οδηγικής «αλητείας».

Εν έτη 2018 και με το χειροκίνητο κιβώτιο στα πρόθυρα της συνταξιοδότησης, ένα και μόνο αυτοκίνητο έχει μείνει να κρατά το οχυρό της κατηφορικής 1ης: η Aston Martin V12 Vantage προηγούμενης γενιάς, η οποία μάλιστα διαθέτει 7 ταχύτητες. Μπορεί να έχει παρουσιαστεί η διάδοχος, όμως οι Άγγλοι δέχονται ακόμα παραγγελίες για τη μοναδική αυτή παρουσία στο χώρο της αυτοκίνησης.

ΑΠΟ http://www.autogreeknews.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: