ΜΙΚΡΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ

ΜΙΚΡΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ
ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ: Η Πλάτη βρίσκεται περίπου 9 χιλιόμετρα[4] προς τα βορειοανατολικά των Φιλιατρών σε υψόμετρο 294[1][5] μέτρα και απέχει 10 περίπου χιλιόμετρα από τις ακτές του Ιονίου Πελάγους. ΙΣΤΟΡΙΑ: Το χωριό που βρίσκεται κάτω από το βουνό της Μάλης έχει μακρόχρονη ιστορία. Η παλαιότερη ονομασία του χωριού ήταν Καναλουπού, ενώ ως Πλάτη αναφέρεται από το 1956.[6][7] Πάντως το χωριό συναντάται με την ονομασία Καναλουπού ή Κανελουπού ή Καναλωπού και σε προγενέστερες βιβλιογραφικές πηγές-αναφορές. Ο οικισμός αναφέρεται, σε διάφορες απογραφές των Βενετών Προνοητών της Γαληνοτάτης Δημοκρατίας της Βενετίας, οι οποίες έγιναν στο χρονικό διάστημα της τριακονταετίας (1683/84-1715), κατά την οποία οι Βενετοί κατείχαν την Πελοπόννησο. Η Καναλουπού (Canalupu), ανήκε, το 1689, στην επαρχία της Αρκαδίας (ή Αρκαδιάς, δηλαδή την περιοχή της σημερινής Κυπαρισσίας), η οποία ήταν μια από τις 4 επαρχίες, στις οποίες χωριζόταν τότε το διαμέρισμα της Μεθώνης (επαρχία Φαναριού, επαρχία Αρκαδιάς, επαρχία Ναβαρίνου και επαρχία Μεθώνης).[8] Η Καναλουπού προσαρτήθηκε στον παλαιό Δήμο Εράνης το 1835,[9] ενώ αναφέρεται, το 1853 στον β΄ τόμο των «Ελληνικών» του Ιάκωβου Ρίζου Ραγκαβή ως χωριό του Δήμου Εράνης της Επαρχίας Τριφυλίας με πληθυσμό 115 κατοίκων, με βάση την απογραφή του 1851.[10] Το 1899 μεταφέρεται από το Νομό Μεσσηνίας και υπάγεται στον Νομό Τριφυλίας,[11] για μια περίπου δεκαετία, ως το 1909, που επανέρχεται ξανά στον Νομό Μεσσηνίας,[12] ως οικισμός της Επαρχίας Τριφυλίας. Το 1912 το χωριό της Καναλουπούς αποσπάται από τον Δήμο Εράνης και εντάσσεται στην Κοινότητα Χαλαζονίου, που είχε ως έδρα το Χαλαζόνι,[13][14] ως και το 1919,[15] που η Καναλουπού αποσπάται από την κοινότητα αυτή και ορίζεται έδρα της Κοινότητας Καναλουπούς.[16] Η Καναλουπού παρέμεινε έδρα της ομώνυμης κοινότητας, από το 1919 ως το 1956, που το χωριό μετονομάζεται σε Πλάτη και η Κοινότητα σε Κοινότητα Πλάτης,[17] και συνέχισε με το νέο όνομα ως έδρα της Κοινότητας Πλάτης από το 1956 ως το 1997, όταν τότε, στα πλαίσια των αλλαγών που επήλθαν στη τοπική αυτοδιοίκηση, μέσω του σχεδίου «Καποδίστριας», υπήχθη στον κατηργημένο Δήμο Φιλιατρών,[18] ως το 2010. Από το 2011, μετά τις νέες αλλαγές του σχεδίου «Καλλικράτης» ανήκει πλέον στον νέο Δήμο Τριφυλίας.[19][4] Ο δήμος αυτός, συστάθηκε με το Πρόγραμμα Καλλικράτης με την συνένωση των προϋπαρχόντων δήμων Αετού, Αυλώνος, Γαργαλιάνων, Κυπαρισσίας, Φιλιατρών και την κοινότητα Τριπύλας. ΑΠΟ http://www.hellenicaworld.com/Greece/Geo/gr/PlatiMessinias.html

Κυριακή 21 Οκτωβρίου 2018

Στροφόμετρο: Τι δείχνει – Πότε επεμβαίνει ο κόφτης;

 







Το στροφόμετρο στα περισσότερα αυτοκίνητα πλέον είναι εκεί για να μας δείχνει τον ρυθμό περιστροφής του στροφάλου του κινητήρα ανά λεπτό (σ.α.λ. – στροφές ανά λεπτό/r.p.m –
revs per minute). Σε αυτό όμως υπάρχει και μία κόκκινη περιοχή αλλά και ένα ανώτατο όριο περιστροφής, στο οποίο επεμβαίνει ο κόφτης για να μην περάσει ποτέ η βελόνα από αυτό.

Ο κόφτης ή αλλιώς περιοριστής στροφών κινητήρα, όπως έχουμε συνηθίσει να τον αποκαλούμε, βρίσκεται σε όλα τα σύγχρονα αυτοκίνητα και είναι εκεί για να μας προστατέψει από κάποιο λάθος ή κάποια υπερβολή. Πως λειτουργεί όμως και τι ακριβώς κάνει;

Ο κόφτης στροφών λοιπόν, υπάρχει σε όλα τα νέα αυτοκίνητα καθώς προστατεύει τον κινητήρα από το να περάσει το όριο του μέγιστου ρυθμού περιστροφής του, το οποίο αναλόγως κατασκευής ποικίλει. Μπορεί να είναι στις 6.000 σ.α.λ. μπορεί όμως και στις 9.000 σ.α.λ. (στις πιο σπορ και ειδικές κατασκευές). Αυτό είναι κάτι που μας το δείχνει η σήμανση στο στροφόμετρο.
Αυτό σημαίνει πως ο κατασκευαστής έχει θέσει ένα όριο, το οποίο ο κινητήρας του δεν μπορεί να ξεπεράσει, καθώς αν γίνει αυτό τότε θα προκληθεί βλάβη στο μοτέρ. Το τελευταίο έχει κατασκευαστεί με τρόπο τέτοιο ώστε να λειτουργεί μέχρι ένα συγκεκριμένο ρυθμό περιστροφής του στρόφαλου ανά λεπτό. Αυτή είναι και η ένδειξη του στοφόμετρου. Ο κόφτης είναι τοποθετημένος ώστε να επεμβαίνει για να μην ξεπεραστεί το όριο αυτό.

Φυσικά, αυτό δεν πρέπει να το μπερδεύουμε με την κόκκινη περιοχή στο στροφόμετρο, η οποία είναι εκεί για να μας θυμίζει πως είναι καλό να μην περνάμε πολύ ώρα με τη βελόνα σε αυτό το σημείο, καθώς σημαίνει πως το μοτέρ δεν νιώθει… άνετα. Στο τέλος της κόκκινης περιοχής όμως είναι το σημείο που επεμβαίνει ο κόφτης.

Πως το κάνει αυτό; Κόβοντας την παροχή καυσίμου (κάποιοι, λιγότεροι όμως, κόβουν το σπινθήρισμα στα μπουζί), ακόμη και αν το πεντάλ του γκαζιού παραμένει πατημένο. Υπάρχουν δύο είδη επέμβασης του κόφτη όμως. Ο ένας είναι αυτός που διατηρεί τις σ.α.λ. του μοτέρ στο σημείο που επεμβαίνει και ο άλλος που ρίχνει αρκετά τις στροφές καθώς κόβει για λίγο πάνω από ένα δευτερόλεπτο την παροχή καυσίμου. Σε κάθε περίπτωση με αυτό τον τρόπο είναι αδύνατο ο οδηγός ακόμη και κατά λάθος να περάσει το ανώτατο όριο σ.α.λ. του κινητήρα πατώντας το γκάζι.

Προσοχή όμως… Αυτό δεν σημαίνει πως είναι αδύνατο να συμβεί κάτι τέτοιο. Και αυτό γιατί ο κόφτης επιδρά στην τροφοδοσία ή στην ανάφλεξη του μοτέρ και όχι στην μετάδοση. Για αυτό για παράδειγμα αν σε μία αλλαγή σχέσης από πέμπτη σε τέταρτη, κάνουμε λάθος και «κουμπώσουμε» δεύτερη, τότε η ζημιά είναι μάλλον βέβαιη, αφού η κινητήριος δύναμη από τους τροχούς (που μέσω της μετάδοσης θα μεταφέρουν την κίνηση στον στρόφαλο του μοτέρ) θα ωθήσει το μοτέρ πάνω από το όριο περιστροφής του. Και αυτό γιατί εύκολα μία τέτοια, λανθασμένη αλλαγή σχέσης μπορεί να αυξήσει τις στροφές από 5.000 σ.α.λ. σε 7.000 σ.α.λ. ξεπερνώντας τον κόφτη. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι βαλβίδες να μην μπορέσουν να ακολουθήσουν το ρυθμό, να χάσουν το συγχρονισμό τους με τα πιστόνια και έτσι να γίνει η ζημιά.

Αξίζει να σημειώσουμε πως υπάρχουν κόφτες οι οποίοι πλέον συνεργάζονται και με υπομονάδες του αυτοκινήτου, προκειμένου να διαπιστώσουν αν είναι για παράδειγμα κρύο το μοτέρ και να ρίξουν έτσι ακόμη περισσότερο το σημείο στο οποίο επεμβαίνουν, ενώ στα πολύ γρήγορα αυτοκίνητα υπάρχει και κόφτης ταχύτητας (συνήθως στα 250 χλμ./ώρα).

Δείτε το βίντεο στο  http://www.autogreeknews.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: