Δευτέρα, 29 Ιουνίου 2015

Οι εφοπλιστές σε ρότα... ρεκόρ

Στον «θρόνο» της παραμένει η ποντοπόρος ναυτιλία, με τους Ελληνες εφοπλιστές να αναδεικνύονται για άλλη μια χρονιά κυρίαρχοι των επτά θαλασσών.


Πλοία μεταφοράς υγροποιημένων αερίων και δεξαμενόπλοια είναι η πρώτη επιλογή των Ελλήνων εφοπλιστών.
Σύμφωνα με στοιχεία που επεξεργάσθηκε η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών, ο στόλος της ποντοπόρου ναυτιλίας έφτασε τα 4.262 πλοία στα οποία περιλαμβάνονται και 377 νεότευκτα που κατασκευάζονται σε διάφορα ναυπηγεία του κόσμου. Παρά την ύφεση, την υπερπροσφορά χωρητικότητας, την ασταθή ναυλαγορά, τη μειωμένη πρόσβαση στην τραπεζική χρηματοδότηση, το 2014 ο ελληνόκτητος στόλος αυξήθηκε σε χωρητικότητα (dwt).
H έκθεση
Σύμφωνα με την έκθεση της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, οι Ελληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν το 26,49% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενοπλοίων (αργού πετρελαίου), το 18,82% του στόλου φορτηγών μεταφοράς φορτίων χύδην σε χωρητικότητα dwt και το 14,28% του στόλου πλοίων μεταφοράς χημικών/παραγώγων πετρελαίου σε χωρητικότητα dwt (εξαιρουμένων των υπό ναυπήγηση πλοίων).

Στο τέλος Δεκεμβρίου του 2014, οι παραγγελίες νεότευκτων πλοίων (άνω των 1.000 gt) ελληνικών συμφερόντων ανήλθαν σε 377 συνολικής χωρητικότητας 37,38 εκ. dwt. Από αυτά, 157 είναι δεξαμενόπλοια (εκ των οποίων 68 LNG/LPG και
57 μεταφοράς αργού πετρελαίου), 172 φορτηγά, 46 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και 2 άλλου τύπου πλοία. Οι παραγγελίες εξακολούθησαν να υποδηλώνουν μια τάση διαφοροποίησης προς πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, πλοία μεταφοράς υγροποιημένων αερίων (LNG/LPG), καθώς και δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού πετρελαίου.
Το ηλικιακό προφίλ του ελληνικής σημαίας στόλου το 2014 ήταν 11,4 έτη -με άνω του 50% του στόλου ηλικίας μικρότερης των 10 ετών- και του ελληνόκτητου στόλου τα 10 έτη, ενώ ο μέσος όρος ηλικίας του παγκόσμιου στόλου ήταν 12,5 έτη. Ο ελληνικός στόλος παραμένει στην κορυφή της λίστας του Qualship 21 των ΗΠΑ, της Λευκής Λίστας του ΙΜΟ και της Λευκής Λίστας του Paris MOU.
Νέοι χρηματοδότες
Από τις πολλαπλές προκλήσεις που αντιμετώπισε η παγκόσμια ναυτιλία, οι σοβαρότερες ήταν η υπερπροσφορά χωρητικότητας και οι πολύ χαμηλές τιμές ναύλων στον τομέα των φορτηγών πλοίων. Μάλιστα, η πτωτική τάση εκτιμάται ότι θα συνεχιστεί μέχρι το 2017 ή ακόμη και το 2018, εκτός εάν μειωθεί σημαντικά η πλεονάζουσα χωρητικότητα και η παγκόσμια οικονομία ανακάμψει με ταχύτερους ρυθμούς. Επιπλέον, το 2014 διαπιστώθηκε περαιτέρω έξοδος ευρωπαϊκών και αμερικανικών τραπεζών από τη ναυτιλία ενώ τα κριτήρια δανεισμού έχουν καταστεί αυστηρότερα. Ετσι έχει παρατηρηθεί μία στροφή προς την ασιατική χρηματοδότηση και σε μετοχικά funds και hedge funds.

Παρ' όλες όμως τις δυσκολίες, οι ελληνικές παραγγελίες συνεχίζουν να βρίσκονται στην κορυφή των νέων συμβολαίων ναυπήγησης, επιβεβαιώνοντας τον δυναμισμό της ναυτιλίας και τη σημασία της για την Ελλάδα και την ΕΕ.
Είναι χαρακτηριστικό ότι παρά τη συνεχιζόμενη οικονομική κρίση -όπως υπογραμμίζεται στην έκθεση της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών- τα έσοδα της ελληνικής οικονομίας από την παροχή ναυτιλιακών υπηρεσιών σε ξένο συνάλλαγμα αυξήθηκαν το 2014 σε 13,1 δισ. ευρώ συγκρινόμενα με τα 12,08 δισ. ευρώ το 2013, δηλαδή αύξηση της τάξης του 9,04%, ενώ η ναυτιλία παρείχε άμεσα ή έμμεσα απασχόληση σε 192.000 άτομα στα πλοία και στην ξηρά στο ναυτιλιακό πλέγμα δραστηριοτήτων. Μάλιστα, η ναυτιλιακή κοινότητα είναι αποφασισμένη να ενισχύσει την παρουσία της στη χώρα (παρά τις προσφορές ελκυστικών όρων σε παγκόσμια κλίμακα) υπό τον όρο της διατήρησης του μακροχρόνιου νομικού θεσμικού πλαισίου της.

ΑΠΟ http://www.ethnos.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια: