Της Μαριάννας Τζάννε
Τον διαγωνισμό για το αεροδρόμιο Καστελίου, τρία οδικά έργα και την ανάπλαση του Φαληρικού όρμου προβλέπεται να ξεπαγώσει τα υπουργείο υποδομών τους επόμενους μήνες. Στα νέα έργα αναμένεται να συμπεριληφθούν και οι σύγχρονες υποδομές τηλεπικοινωνιακών δικτύων που θα επιτρέψουν υψηλές ταχύτητες δεδομένων και Ίντερνετ σε απομονωμένες και επαρχιακές πόλεις, πολλά από τα οποία θα γίνουν με ΣΔΙΤ αλλά και η κατάθεση δεσμευτικών προσφορών για το ηλεκτρονικό εισιτήριο στον τομέα των αστικών συγκοινωνιών που προγραμματίζεται μέσα στο μήνα. Ανάδοχος υπάρχει ήδη στο
παρεμφερές έργο τηλεματικής των συγκοινωνιών με την εγκατάσταση 1.000 «έξυπνων» στάσεων που είναι η κοινοπραξία Ιντρασόφτ-Ιντρακάτ του ομίλου Κόκκαλη.
Βάζοντας σε ρότα επανεκκίνησης τους μεγάλους αυτοκινητοδρόμους που οι συμβάσεις δεν αναμένεται να επικυρωθούν από την βουλή πριν τον Σεπτέμβριο, το υπουργείο προετοιμάζεται για την νέα γενιά των συμβάσεων παραχώρησης συνολικού ύψους 2 δις. ευρώ. Πρόκειται για έργα που έχουν μείνει πίσω λόγω της διετούς εμπλοκής των τεσσάρων οδικών αξόνων, στα οποία εμπλέκονται όλοι οι σοβαροί παίκτες της κατασκευαστικής αγοράς. Στην πλειοψηφία τους τα νέα έργα θα γίνουν με συμβάσεις παραχώρησης, μπαίνοντας σε εντατικό πρόγραμμα προετοιμασιών τους επόμενους μήνες ώστε να προκηρυχθούν τέλη του χρόνου ή αρχές του επομένου, με εξαίρεση το αεροδρόμιο Καστελίου και την ανάπλαση του Φαληρικού όρμου που ο στόχος είναι να βγουν σε διαγωνισμό αρχές του Φθινοπώρου.
Με σαφώς πιο περιορισμένο τεχνικό αντικείμενο από τον βερμπαλιστικό σχεδιασμό της μελέτης που είχε εκπονήσει η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας σχεδιάζεται να προκηρυχθεί το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι στις αρχές Φθινοπώρου. Το έργο υπολογίζεται να κοστίσει κάτω από 700 εκ. ευρώ καθώς θα περιοριστούν αισθητά οι υποδομές που είχαν προβλεφθεί δημιουργώντας ένα περιφερειακό αεροδρόμιο προδιαγραφών Ελευθέριου Βενιζέλου! Είναι χαρακτηριστικό ότι το μήκος του διαδρόμου από 3.800 μέτρα που ήταν το αρχικό σχέδιο, θα περιοριστεί στα 3.200 μέτρα καθώς είχε προβλεφθεί κατόπιν πιέσεων Κρητικών βουλευτών να προσγειώνονται στο αεροδρόμιο Α380, από τα μεγαλύτερα αεροπλάνα στον κόσμο. Είναι ζήτημα εάν έχει προσγειωθεί αντίστοιχο αεροπλάνο μία φορά στην Αθήνα! Για το νέο αεροδρόμιο έχει προβλεφθεί ότι τα τέλη του Καζαντζάκης (σε ποσοστό έως 80%) θα χρηματοδοτήσουν την κατασκευή του έργου για πέντε χρόνια ώστε το δημόσιο να μην βάλλει χρήματα. Εφόσον τεθεί σε λειτουργία το Καστέλι θα κλείσει το αεροδρόμιο Ηρακλείου. Υπάρχει καταρχήν ενδιαφέρον χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, όμως απαιτούνται περαιτέρω συνεννοήσεις ώστε η ΕΤΕπ να πειστεί για την βιωσιμότητα του έργου ακόμη και σε μικρότερη κλίμακα.
Προβλήτες περιπάτου μέσα στη θάλασσα μήκους έως 120 μέτρων, διαμόρφωση τεχνητής παραλίας αλλά και επέκταση κατά 90 μέτρα προς τη θάλασσα της παραλιακής Λεωφόρου Ποσειδώνος ώστε να ενωθεί η πόλη με την παράκτια ζώνη περιλαμβάνει το σχέδιο ανάπλασης του Φαληρικού Όρμου. Το έργο συνολικού προϋπολογισμού περίπου 300 εκ. ευρώ αναμένεται να δημοπρατηθεί τον προσεχή Σεπτέμβριο από το υπουργείο Υποδομών με στόχο να ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη του 2015.
Η ανάπλαση περιλαμβάνει επίσης την κατασκευή αντιπλημμυρικού καναλιού για την αντιπλημμυρική προστασία των περιοχών Μοσχάτου-Καλλιθέας, τη δημιουργία μητροπολιτικού πάρκου συνολικής έκτασης περίπου 530 στρεμμάτων, τρεις υπόγειους χώρους στάθμευσης 1.000 περίπου θέσεων και τρεις υδατοδεξαμενές για κολύμβηση και αναψυχή συνολικής δόμησης 16.000 τμ.
Τις δεσμευτικές προσφορές για το ηλεκτρονικό εισιτήριο αναμένεται να καταθέσουν μέχρι τα τέλη του μήνα οι έξι εταιρείες που πέρασαν στην επόμενη φάση του διαγωνισμού. Πρόκειται για τον όμιλο Intracom, την Indra Sistemas, το σχήμα Τέρνα Ενεργειακή - LG - CNS CO, την ΑΤΕΣΕ, την Άκτωρ Παραχωρήσεις – Unisystems και την EricssonHellas.
Πριν το τέλος του έτους αναμένεται να προκηρυχθούν και οι διαγωνισμοί για το οδικό έργο Ελευσίνα-Θήβα-Υλίκη που κοστολογείται περίπου στα 500 εκ. ευρώ και αναμένεται να επηρεάσει και την κίνηση της Αττικής Οδού, την Ζεύξη Σαλαμίνας ύψους 350 εκ. ευρώ και την Υποθαλάσσια Ζεύξη Λευκάδας – Ν. Αιτωλοακαρνανίας που υπολογίζεται στα 50 εκ. ευρώ. Τα έργα αυτά ήταν προγραμματισμένα να τρέξουν την περασμένη Άνοιξη εξαιτίας όμως του δυσμενούς κλίματος στην αγορά των κατασκευών και των ανοιχτών μετώπων με τις συμβάσεις παραχώρησης η εκδήλωση ενδιαφέροντος μετατέθηκε για τον προσεχή Νοέμβριο.
Τον διαγωνισμό για το αεροδρόμιο Καστελίου, τρία οδικά έργα και την ανάπλαση του Φαληρικού όρμου προβλέπεται να ξεπαγώσει τα υπουργείο υποδομών τους επόμενους μήνες. Στα νέα έργα αναμένεται να συμπεριληφθούν και οι σύγχρονες υποδομές τηλεπικοινωνιακών δικτύων που θα επιτρέψουν υψηλές ταχύτητες δεδομένων και Ίντερνετ σε απομονωμένες και επαρχιακές πόλεις, πολλά από τα οποία θα γίνουν με ΣΔΙΤ αλλά και η κατάθεση δεσμευτικών προσφορών για το ηλεκτρονικό εισιτήριο στον τομέα των αστικών συγκοινωνιών που προγραμματίζεται μέσα στο μήνα. Ανάδοχος υπάρχει ήδη στο
παρεμφερές έργο τηλεματικής των συγκοινωνιών με την εγκατάσταση 1.000 «έξυπνων» στάσεων που είναι η κοινοπραξία Ιντρασόφτ-Ιντρακάτ του ομίλου Κόκκαλη.
Βάζοντας σε ρότα επανεκκίνησης τους μεγάλους αυτοκινητοδρόμους που οι συμβάσεις δεν αναμένεται να επικυρωθούν από την βουλή πριν τον Σεπτέμβριο, το υπουργείο προετοιμάζεται για την νέα γενιά των συμβάσεων παραχώρησης συνολικού ύψους 2 δις. ευρώ. Πρόκειται για έργα που έχουν μείνει πίσω λόγω της διετούς εμπλοκής των τεσσάρων οδικών αξόνων, στα οποία εμπλέκονται όλοι οι σοβαροί παίκτες της κατασκευαστικής αγοράς. Στην πλειοψηφία τους τα νέα έργα θα γίνουν με συμβάσεις παραχώρησης, μπαίνοντας σε εντατικό πρόγραμμα προετοιμασιών τους επόμενους μήνες ώστε να προκηρυχθούν τέλη του χρόνου ή αρχές του επομένου, με εξαίρεση το αεροδρόμιο Καστελίου και την ανάπλαση του Φαληρικού όρμου που ο στόχος είναι να βγουν σε διαγωνισμό αρχές του Φθινοπώρου.
Με σαφώς πιο περιορισμένο τεχνικό αντικείμενο από τον βερμπαλιστικό σχεδιασμό της μελέτης που είχε εκπονήσει η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας σχεδιάζεται να προκηρυχθεί το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι στις αρχές Φθινοπώρου. Το έργο υπολογίζεται να κοστίσει κάτω από 700 εκ. ευρώ καθώς θα περιοριστούν αισθητά οι υποδομές που είχαν προβλεφθεί δημιουργώντας ένα περιφερειακό αεροδρόμιο προδιαγραφών Ελευθέριου Βενιζέλου! Είναι χαρακτηριστικό ότι το μήκος του διαδρόμου από 3.800 μέτρα που ήταν το αρχικό σχέδιο, θα περιοριστεί στα 3.200 μέτρα καθώς είχε προβλεφθεί κατόπιν πιέσεων Κρητικών βουλευτών να προσγειώνονται στο αεροδρόμιο Α380, από τα μεγαλύτερα αεροπλάνα στον κόσμο. Είναι ζήτημα εάν έχει προσγειωθεί αντίστοιχο αεροπλάνο μία φορά στην Αθήνα! Για το νέο αεροδρόμιο έχει προβλεφθεί ότι τα τέλη του Καζαντζάκης (σε ποσοστό έως 80%) θα χρηματοδοτήσουν την κατασκευή του έργου για πέντε χρόνια ώστε το δημόσιο να μην βάλλει χρήματα. Εφόσον τεθεί σε λειτουργία το Καστέλι θα κλείσει το αεροδρόμιο Ηρακλείου. Υπάρχει καταρχήν ενδιαφέρον χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, όμως απαιτούνται περαιτέρω συνεννοήσεις ώστε η ΕΤΕπ να πειστεί για την βιωσιμότητα του έργου ακόμη και σε μικρότερη κλίμακα.
Προβλήτες περιπάτου μέσα στη θάλασσα μήκους έως 120 μέτρων, διαμόρφωση τεχνητής παραλίας αλλά και επέκταση κατά 90 μέτρα προς τη θάλασσα της παραλιακής Λεωφόρου Ποσειδώνος ώστε να ενωθεί η πόλη με την παράκτια ζώνη περιλαμβάνει το σχέδιο ανάπλασης του Φαληρικού Όρμου. Το έργο συνολικού προϋπολογισμού περίπου 300 εκ. ευρώ αναμένεται να δημοπρατηθεί τον προσεχή Σεπτέμβριο από το υπουργείο Υποδομών με στόχο να ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη του 2015.
Η ανάπλαση περιλαμβάνει επίσης την κατασκευή αντιπλημμυρικού καναλιού για την αντιπλημμυρική προστασία των περιοχών Μοσχάτου-Καλλιθέας, τη δημιουργία μητροπολιτικού πάρκου συνολικής έκτασης περίπου 530 στρεμμάτων, τρεις υπόγειους χώρους στάθμευσης 1.000 περίπου θέσεων και τρεις υδατοδεξαμενές για κολύμβηση και αναψυχή συνολικής δόμησης 16.000 τμ.
Τις δεσμευτικές προσφορές για το ηλεκτρονικό εισιτήριο αναμένεται να καταθέσουν μέχρι τα τέλη του μήνα οι έξι εταιρείες που πέρασαν στην επόμενη φάση του διαγωνισμού. Πρόκειται για τον όμιλο Intracom, την Indra Sistemas, το σχήμα Τέρνα Ενεργειακή - LG - CNS CO, την ΑΤΕΣΕ, την Άκτωρ Παραχωρήσεις – Unisystems και την EricssonHellas.
Πριν το τέλος του έτους αναμένεται να προκηρυχθούν και οι διαγωνισμοί για το οδικό έργο Ελευσίνα-Θήβα-Υλίκη που κοστολογείται περίπου στα 500 εκ. ευρώ και αναμένεται να επηρεάσει και την κίνηση της Αττικής Οδού, την Ζεύξη Σαλαμίνας ύψους 350 εκ. ευρώ και την Υποθαλάσσια Ζεύξη Λευκάδας – Ν. Αιτωλοακαρνανίας που υπολογίζεται στα 50 εκ. ευρώ. Τα έργα αυτά ήταν προγραμματισμένα να τρέξουν την περασμένη Άνοιξη εξαιτίας όμως του δυσμενούς κλίματος στην αγορά των κατασκευών και των ανοιχτών μετώπων με τις συμβάσεις παραχώρησης η εκδήλωση ενδιαφέροντος μετατέθηκε για τον προσεχή Νοέμβριο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου